Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

    Ik zou me meer willen toeleggen op portretfotografie.
    Daarvoor ben ik op zoek naar een goede lichtsterke portretlens met vast brandpunt voor op mijn 40D.
    Is een portretlens voor op een cropbody eigenlijk beter een 50mm of een 85mm?

    Mijn keuze bestaat uit volgende:
    - Canon EF 50mm f/1.8 II (als budget - oplossing, indien het verschil met de andere lenzen niet al te groot is.)
    - Canon EF 50mm f/1.4 USM (is de +200 Euro verschil met de 1.8 II dit waard?)
    - Canon EF 85mm f/1.8 USM (is 85mm ideaal als portretlens voor een 40D?)

    Alvast bedankt.
    Canon 7D - Canon EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM - Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro - Canon EF-S 55-250mm F/4-5.6 IS - Sigma 100-500mm - Metz Mecablitz 48 - Cactus flash triggers - filters - ...

  • #2
    Re: Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

    Om wat meer afstand te houden van je model kies je het best voor de 85 /1.8
    Das de beste en snelste lens...
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

      Wat ik nog vergat te vertellen - en er misschien ook wel toe doet - is dat ik er graag portretten mee zou maken met een heel beperkte dof en een mooi bokeh.

      (Daarvoor ook dat ik denk dat die 1.4 misschien wel de beste lens hiervoor is, tenzij iemand me ervan kan overtuigen dat een 1.8 ook al volstaat hiervoor)
      Canon 7D - Canon EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM - Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro - Canon EF-S 55-250mm F/4-5.6 IS - Sigma 100-500mm - Metz Mecablitz 48 - Cactus flash triggers - filters - ...

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

        Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
        Om wat meer afstand te houden van je model kies je het best voor de 85 /1.8
        Das de beste en snelste lens...
        er is ook de 100mm f2

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

          Je kan altijd starten met de 50mm f/1.8 II voor zijn prijs.
          Je kan die nog later gemakkelijk tweedehands verkopen.
          Zo weet je meteen 50mm of 85mm, je ding is.
          Ik was dit ook van plan maar ben blijven hangen bij 50mm f/1.8 II waar ik al veel knappe dingen mee heb gedaan. PS het is wel wennen met dat klein lensje op je 40D.
          Canon 40D + EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM + EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - EF 50mm 1.8 II + 420 EX
          Powershot G3

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

            Oorspronkelijk geplaatst door Blackice1977 Bekijk bericht
            Wat ik nog vergat te vertellen - en er misschien ook wel toe doet - is dat ik er graag portretten mee zou maken met een heel beperkte dof en een mooi bokeh.

            (Daarvoor ook dat ik denk dat die 1.4 misschien wel de beste lens hiervoor is, tenzij iemand me ervan kan overtuigen dat een 1.8 ook al volstaat hiervoor)
            Daarvoor kan je ook de 1.8 gebruiken..Die DOF van de 85 1.8 is ook subliem omdat je wat meer afstand hebt..
            Je moet er wel aan denken dat werken op 1.4 of zelfs op 1.2 niet gemakkelijk is hé?
            Met de 1.8 heb je meer dan voldoende.
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

              Persoonlijk houd ik meer van een 50mm op een cropcamera.

              Dat komt omdat ik ook nogal wat foto's binnen neem (en minder afstand kan nemen tot het onderwerp). 50mm vind ik op een smallframe dan een aangename afstand. Met een fullframe-sensor zou ik 85mm kiezen.

              Omdat je beter ineens goed koopt (vind ik toch), ging mijn voorkeur uit naar de f1.4. De 50mm f1.2L lijkt me dan budgettair weer wat te hoog gegrepen, al zal die wellicht nog wat beter presteren.

              Had ik op deze moment nog geen 50mm f1.4 gehad, ik overwoog ook nog de Carl Zeiss 50mm 1.4 (al heeft die geen autofocus).

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

                85mm F1.8 is fantastisch voor portretten (hoofd/schouder, hoofd) en dankzij zijn supersnelle AF ook zeer geschikt voor sport en concertfotografie enzo. Op een crop body is dit 135mm en dus minder geschikt om portretten te nemen tijdens feestjes/recepties wanneer er minder plaats beschikbaar is. Voor wanneer je minder ruimte hebt zou ik toch opteren voor de 50mm F1.4.

                Persoonlijk vind ik de 1.4 versie wel zijn meerprijs waard. Ik heb overigens beiden en gebruik ze allebei zowel op FF als op een crop body.

                mvg, Michiel.
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

                  Ik heb ook tussen deze 3 zitten twijfelen en ben voor de 50mm 1.4 gegaan.
                  Geen moment spijt van de 1.4 tov de 1.8 50mm (de 200€ is de meerprijs voor mij waard ivm de buildkwaliteit en mooiere bokeh) en mijn voeten gebruik ik als zoom want de 50mm gebruik ik idd ook graag binnen (door de 1.4) dus waar iets minder ruimte is.
                  De 85 is dan iets teveel van het goede..
                  Canon 5D2 en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

                    Op de 40D gebruikte ik eerder de 85mm voor portretten, nu is dat de 135mm.
                    Ik had een 50mm f1,4 maar die heb ik ondertussen verkocht omdat ik die te weinig gebruikte.

                    Met een 50mm op een 1,6x crop camera moet je nog vrij dicht bij het gezicht van de modellen komen als je portretjes maakt.
                    Dat kan je nu ook testen, je zal wel ergens een lens hebben die je op 50mm kan zetten...

                    De 85mm heeft een veel snellere AF, dat komt goed van pas als je die toch eens voor (indoor) sportfotografie zou willen gebruiken. Voor optredens is de 85mm ook heel erg goed als je dicht genoeg bij het podium geraakt.

                    De 50mm f1,4 en de 85mm f1,8 zijn ongeveer even duur, voor mij is de 85mm de betere van de twee.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

                      en de 100mm f2 is beter als je net dat ietsjes meer tele wil en niet zoveel wil betalen als de vaste 135mm f2.
                      op crop vind ik hem wel teveel tele.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 50mm f/1.8 II vs Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 85mm f/1.8 USM

                        je hebt een 15-85mm lens volgens je handtekening...

                        test eens een portretje met die lens op zowel 50mm als 85mm en kijk dan welke brandpuntafstand je het beste ligt. Is dat 85mm, is je keuze rap gemaakt... Is dat 50mm, zou ik de 1.4 kiezen wegens betere bouw, mooiere bokeh, snellere AF.

                        Los van die keuze kan ik je alleen maar de Canon EF 85 1.8 aanraden
                        Snelle AF, bruikbaar op 1.8, goed gebouwd, leuk brandpunt 85mm Ik heb die gebruikt op 400D en vond dat leuk werken voor portretjes... Nu gebruik ik ze nog steeds met heeeeel veel plezier op 1D2 en sinds kort 1D4.
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment

                        Working...
                        X