Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon ef 500mm f/4.0 l is usm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon ef 500mm f/4.0 l is usm

    Beste forum leden gewoon omdat ik het niet goed weet.
    Is het nog de moeite waard om in 2020 nog een CANON EF 500MM F/4.0 L IS USM lens 'gebruikt' aan te schaffen?
    Er is ondertussen een tweede generatie en deze eerste gaat toch ook al een heel lange tijd mee.
    Mijn 400 f/5,6 L is ook oud en het is nog steeds een lens waar ik zeer tevreden van ben, hoewel ik graag net iets meer lengte wil en een betere lichtsterkte.
    Ze hebben me altijd gezegd het is beter te investeren in goed glas dan in een overpriced body omdat je glas 'goed blijft'
    Zijn er hier mensen die van de oude op de nieuwe zijn overgestapt ? zijn er mensen die hem nog steeds gebruiken ? of eventueel hebben gehad en hun persoonlijke inkijk kunnen geven?
    De nieuwe versie zal het niet worden in elk geval hier, de oude eventueel en dat ligt in de balans met een sigma 150-600 of heel misschien de 60-600.
    alle raad en of ervaringen en advies zijn altijd meer dan welkom.

    In elk geval bedankt mensen en nog een fijn weekend.

  • #2
    Re: Canon ef 500mm f/4.0 l is usm

    Volgens mij is het zeker nog de moeite om een 500mm versie 1 aan te schaffen.
    Zolang deze technisch en optisch in orde is mag je gerust zijn dat je een toplens in handen hebt.
    In ieder geval zal deze nog altijd beter zijn dan de Sigma zoomlenzen.
    Het verschil in versie 1 en 2 zit hem in het gewicht en de betere beeldstabilisatie.... en natuurlijk ook de prijs.

    Groeten,
    Raf
    Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Canon ef 500mm f/4.0 l is usm

      Ik zou even voorzichtig zijn.
      Over de kwalitieiten van de lens,geen slecht woord.
      Maar ik zou toch eens informeren of er nog vervangonderdelen zijn voor deze lens.
      Deze lens werd in 2011 vervangen door de IIS.
      Toen ik eind vorig jaar een diafragmaprobleem had met mijn 24-70 2.8,geproduceerd tot in 2012,bleek bij Canon- repair deze lens niet meer aanvaard te worden voor herstelling.Geen onderdelen meer.
      Gelukkig bestaat er nog Rofa,die nog wel diafragma's liggen hadden.
      Ik veronderstel dat je wat meer dan 1000 euro zult betalen voor deze lens,en het zou spijtig zijn dat je een probleem zou krijgen en dit dan niet meer kan hersteld worden.
      NB:Met andere Canonlenzen,waaronder een 400 5.6,die ook al jaaaren meegaat,heb ik anders nog geen problemen gehad.Zijn ook allemaal L-lenzen.(maar hout vast houden).

      Comment


      • #4
        Re: Canon ef 500mm f/4.0 l is usm

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        Ik zou even voorzichtig zijn.
        Over de kwalitieiten van de lens,geen slecht woord.
        Maar ik zou toch eens informeren of er nog vervangonderdelen zijn voor deze lens.
        Deze lens werd in 2011 vervangen door de IIS.
        Toen ik eind vorig jaar een diafragmaprobleem had met mijn 24-70 2.8,geproduceerd tot in 2012,bleek bij Canon- repair deze lens niet meer aanvaard te worden voor herstelling.Geen onderdelen meer.
        Gelukkig bestaat er nog Rofa,die nog wel diafragma's liggen hadden.
        Ik veronderstel dat je wat meer dan 1000 euro zult betalen voor deze lens,en het zou spijtig zijn dat je een probleem zou krijgen en dit dan niet meer kan hersteld worden.
        NB:Met andere Canonlenzen,waaronder een 400 5.6,die ook al jaaaren meegaat,heb ik anders nog geen problemen gehad.Zijn ook allemaal L-lenzen.(maar hout vast houden).
        Dat was inderdaad ook een probleem dat ik eventueel zag opdoemen, wat van canons zeide uit wel begrijpelijk is.
        De prijzen van dit objectief liggen idd nog vrij hoog boven de 1000, als je kijkt naar bvb kamera express de used pagina.
        Daarom ook dat ik een beetje het inzicht vroeg van anderen, het blijft een flinke som, voor een scherpe lens, je kan alleen nooit met zekerheid weten dat je er nog laat zeggen jaren mee kan doen of dat je aan het einde van het jaar al in kosten zou vallen. Ik moet toegeven, met men 400 5,6 heb ik tot nu toe heel veel geluk gehad, geen problemen tot op de dag van vandaag, idd hout vasthouden.

        Comment


        • #5
          Re: Canon ef 500mm f/4.0 l is usm

          De 500mm f4 L is is nog steeds een toplens en kwalitatief een pak beter dan de Tamron of Sigma zoomlenzen
          Uiteraard is zo een zoomlens dan wat breder te gebruiken en de meeste foto's die je op het net ziet gemaakt met die lenzen zien er deftig uit.
          Uiteraard zie je die opnames enkel op kleine grootte en veel verscherpt.
          Waarmee ik eigenlijk bedoel, het hangt er vanaf hoe hoog je verwachtingen zijn
          Maar eenmaal gewerkt met zo'n toplens van Canon weet je het verschil wel.
          Ondertussen is er trouwens al een versie III van die lens in de maak, dus ja ...

          Wat betreft gebreken of mankementen aan die lens en dat die niet meer herstelbaar zouden zijn, is inderdaad een risico
          Maar wel een overwogen risico want die lenzen zijn gebouwd als een tank.
          Het lijkt me ook wel dat Canon voor hun toplenzen toch langere service voorzien dan voor bvb een 24-70 lens
          Er zijn nog steeds enorm veel sportfotografen die met de versie I van deze lens werken langs de kant van the pitch

          Zelf genoeg ervaring met dit soort lenzen, zowel versie I, II als III
          En eerlijk gezegd ik zou, moest ik nu opnieuw moeten beginnen, toch nog het risico nemen om die 500mm f4 L is I aan te schaffen tweedehands

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 24 mei 2020, 23:28. Reden: typo
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Canon ef 500mm f/4.0 l is usm

            Dit ontwerp is ondertussen al 21 jaar oud.
            Prima als hij het nog goed doet.
            Maar mijn mening is om daar toch geen al te groot budget voor uit te trekken. Financieel bekeken is die lens afgeschreven.

            Comment


            • #7
              Re: Canon ef 500mm f/4.0 l is usm

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Dit ontwerp is ondertussen al 21 jaar oud.
              Prima als hij het nog goed doet.
              Maar mijn mening is om daar toch geen al te groot budget voor uit te trekken. Financieel bekeken is die lens afgeschreven.
              Het is niet omdat een ontwerp 21 jaar oud is dat de lens die je koopt ook zo oud is hé
              Daaraan zie je hoe ver men toen al stond met het ontwerp van een super telephoto lens die de dag van vandaag nog steeds als één van de beste lenzen aanzien wordt.
              Trouwens zulke lenzen koop je niet voor een appel en een ei, ik denk dat je toch mag rekenen op een 3500 a 4000 € tweedehands voor de versie I
              Wat dan trouwens een koopje is als je deze vergelijkt met de huidige nieuwprijzen.
              En uiteraard koop je een lens die het nog doet, lijkt me logisch
              Ik ken zelfs mensen die deze lens ooit in het water hebben laten vallen en daarna zonder problemen bleef verder werken.
              Zoals ik reeds zei, dit soort lenzen kan je niet vergelijken met lenzen van third party merken die je wel kan kopen voor een appel en een ei (daar zit dan ook het verschil
              Dit soort lenzen worden gebouwd om afgebeuld te worden in hitte, koude, regen, zandstormen en noem maar op
              Ik ken mensen die nu nog steeds de mooiste opnames maken met nog veel oudere lenzen, dus wat mij betreft ben je op vlak van lenzen niet zo gebonden op leeftijd.
              Zolang alles nog goed werkt en er geen schimmel (wat eigenlijk onmogelijk is bij dit model) te zien is in de lens, kan je nog steeds een goede koop doen.
              En als TS echt zeker wil zijn dan neemt hij bvb iemand mee die wat ervaring heeft met dit soort lenzen, in real life uiteraard en niet van horen zeggen of lezen

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 26 mei 2020, 00:20. Reden: typo
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Canon ef 500mm f/4.0 l is usm

                Bij Canon kun je eenvoudig de juiste leeftijd van de lens en waar ze gemaakt is,te weten komen door de letter- en cijfercode ,die achteraan op de mount staat.
                Niet alle lenzen hebben dat,maar dit type van lens heeft dat zeker.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon ef 500mm f/4.0 l is usm

                  Zoveel verschil tussen I en II is er nu ook weer niet, zelfs met extender.

                  View the image quality delivered by the Canon EF 500mm f/4L IS USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.


                  De oude versie is wel 680g zwaarder.
                  Ik zou er geen grote sommen tegenaan gooien.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon ef 500mm f/4.0 l is usm

                    Beste,

                    Zoals hierboven reeds geschreven. Dit type lens is gemaakt om gebruikt te worden in vele diverse
                    omstandigheden en zal niet snel problemen gaan geven.
                    De zwakste schakel is de scherpstelmotor volgens mij en ik weet niet of deze nog te vervangen is bij deze oude type I lens.

                    Ikzelf heb nog een oude 300mm f2,8 IS type 1 lens en die werkt ook nog altijd zonder problemen.

                    Deze lenzen zijn gebouwd als een tank en kunnen tegen een stootje.

                    Ze kosten heel veel centjes, maar zijn het ook waard en zoals reeds geschreven. Eenmaal je van deze lenzen
                    hebt geproefd betreffende wat mogelijk is en scherpte zal je niet snel meer tevreden zijn met de veel goedkopere versies van lenzen.

                    De meest gebruikte lens in deze reeks die ik gebruik is de Canon 200-400 f4,0 + ingebouwde 1,4 convertor.
                    Een dijk van een lens die tot 800mm prima presteert zonder noemenswaardig veel kwaliteitsverlies (met de juiste camera natuurlijk) en
                    in filmfunctie kan ik zonder problemen tot boven de 1500mm gaan in 4K.

                    Een goed statief en kop bij deze grote mm is aangewezen. Ik ben overgeschakeld van schommelkop naar
                    een oliegedempte kop en de prestaties van de lens zijn er enkel op vooruit gegaan.

                    Groetjes,

                    Dirk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon ef 500mm f/4.0 l is usm

                      Optisch is die sigma best wel goed (kleuren zijn prima, bokeh is niet slecht, scherpte is goed zolang je niet op 100% kijkt). Ik denk dat de 500 vooral een voordeel zal hebben op het vlak van scherpstelling, mijn sigma 150-600 moet qua scherpstelling voor vluchtshots echt zwaar onderdoen voor mijn 400mm F/5.6. Ik zou mij ook wel wat zorgen maken over reparatiemogelijkheden, vooral wat autofocus betreft (diafragma mag gerust altijd wijdopen blijven, en beeldstabilisatie kan je in principe ook zonder). Hou er ook rekening mee dat die lens een stuk groter en zwaarder zal zijn (vooral versie 1), ik heb die al een paar keer vastgehouden en die is echt niet comfortabel op uit de hand te gebruiken of op lange wandelingen.

                      Comment

                      Working...
                      X