Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

    Ik overweeg om een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS aan te kopen? maar lees soms negatieve berichten over deze lens.
    Zijn er mensen met negatieve of positieve ervaringen met deze lens en wat dan precies zijn de argumenten of tekortkomingen van deze lens?
    In de zoekfunctie van het forum vind ik niet direct iets terug.

    Alvast bedankt.
    Iedereen heeft een fotografisch geheugen, alleen zit bij de meeste nog het dopje voor de lens
    Mijn foto site

  • #2
    Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

    Fwiw:



    Karel

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

      Ik had er eentje. Deze was optisch goed tot na een aantal jaar het zoom mechanisme blokkeerde, tijdens een reis natuurlijk . Lens naar ETB en nog verschillende keren teruggemoeten wegens opeenvolgend kapotte IS en onscherpte (éérst op 400mm, na calibratie op 100mm). In totaal is de lens gedurende één jaar 11 maand bij ETB geweest. De lens die ik van CPS gekregen had tijdens de herstelperiode was veel beter. Uiteindelijk heb ik de lens verkocht en een 300mm + 1,4x converter gekocht. Ik weet dat er zeer goede exemplaren van de lens bestaan. Zoals met alle lenzen moet je het treffen.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

        ik hoor eigenlijk niets dan goeds over deze lens want die staat al lang op mijn verlanglijstje... Ik vermoed zelfs dat deze mijn volgende aankoop zal worden..

        er komt nu ook weer cashback op trouwens...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

          Nog een review: The Digital Picture - Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

          Ik bezit zelf de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM en het is een van mijn favoriete objectieven dat ik overal mee naartoe sleur. Prijs/kwaliteit biedt de 100-400mm enorm veel. De zoomlens mag misschien wel niet zo scherp zijn als de 400mm prime (welke zoom is dat wel?), hij hoeft zeker niet onder te doen voor de andere Canon L-telezooms. Er is in het verleden wel sprake geweest van wat minder scherpe exemplaren, dus voor je zo'n bedrag over de toonbank laat rollen kun je misschien best het objectief even testen in de winkel. Mijn exemplaar voldoet alleszins aan mijn verwachtingen qua scherpte.

          Een minpunt van de 100-400mm is de mindere lichtsterkte ten opzichte van de f/4 en met name de f/2.8 400mm primes. Maar de prijs daarvan is dan ook in verhouding... Een alternatief is de EF 70-200mm f/2.8 L IS USM in combinatie met een extender. Van 70 tot 200mm het voordeel van de lichtsterkte en met een 2x extender hetzelfde bereik als de 100-400. Wel gaat de scherpte met een 2x extender niet meer zo goed zijn als die van de 100-400mm. Maar je kunt niet alles willen...

          Doorgaans kun je met de 100-400mm probleemloos uit de hand schieten dankzij de schitterende IS, maar vanzodra het licht het laat afweten zul je veel sneller naar een statief moeten grijpen dan bij de lichtsterkere objectieven. Een ander nadeel is het push-pull-mechanisme (schuifzoom) van de 100-400mm. Volgens sommigen is dat onhandig, maar persoonlijk vind ik dat wel snel wennen. Nadeel van het mechanisme is overigens ook dat het de reputatie heeft een stofpomp te zijn. Het mechanisme laat toe om heel snel in en uit te zoomen waardoor het objectief aardig wat lucht verplaatst. Maar de spiegelreflex die stofvrij blijft moet nog uitgevonden worden. Ik kan alleszins niet zeggen dat ik met de 100-400mm meer last heb van stof op de sensor dan voorheen.

          Mocht ik m'n aankoopkeuze moeten overdoen dan zou ik resoluut weer voor de 100-400 kiezen!

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

            Ik zou zeggen; kopen die lens ! Ik heb ze zelf ook onlangs gekocht en ben blij dat ik die stap heb genomen.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

              Je moet erg geluk hebben met het exemplaar denk ik.

              Een maatje heeft er 2 achter elkaar gehad, maar de foto's zagen er van beide lenzen niet best uit.
              WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

                Als je nog wat voorbeelden wilt zien van foto's genomen met deze lens, moet je maar eens een kijkje nemen op volgende sites :

                http://http://www.treklens.com/photo...t=lens&id=2155

                http://www.treknature.com/photos.php?cat=lens&id=126

                Het kan altijd gebeuren dat er een 'minder' goede lens tussenzit, maar die kan je normaal gezien zonder probleem omruilen. Ik heb het, eerlijk gezegd, nog niet meegemaakt.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

                  1OO-400 is een goeie lens qau optiek voor zover ik al prestaties heb gezien.
                  een vriend van mij die alleen maar aan de kant staa.(zeil fotos) ( echt wel statisch) heeft geen problemen mee met het push-pull mechanisme.

                  ik daarintegen sta meestal in een motorboot (dynamisch ) en zou geregeld te ver inzoomen of uitzoomen, daarom koos ik voor de 70-200 2.8 IS zodat ik op de boot gemakkelijk werk en aan de kant ook kan zoomen met een extender
                  Canon 5D Mark II & 1D MarkII / 70-200 2.8 IS /50 1,4 / 17-40 4.0 /

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS



                    Ook een interessante link...
                    Website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

                      Oorspronkelijk geplaatst door mr macro Bekijk bericht
                      Om een slecht exemplaar van de 100-400 te tonen, ja

                      Wat je de laatste 2 jaar van fotos ziet en uit eigen ervaring moet ik toch zeggen dat de huidige exemplaren van deze lens ongeveer hun maximum scherpte hebben op 400mm f:5.6, f:8 slechts een tikkeltje beter

                      De 400mm f:5.6 prime zal nog wel scherper zijn, en blijkt ook beter te tracken, maar beeldstabilisatie is bij dergelijke weinig lichtgevoelige lenzen m.i. onmisbaar

                      Alhoewel 90-95% van mijn fotos op 400mm zijn, ga ik toch niet naar de prime

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Om een slecht exemplaar van de 100-400 te tonen, ja
                        Goh, dat weet ik niet. Het verschil tussen mijn 400 f/4 DO IS en een 100-400 is echt wel immens.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Goh, dat weet ik niet. Het verschil tussen mijn 400 f/4 DO IS en een 100-400 is echt wel immens.
                          Gelukkig maar, jouw lens kost 4 keer meer

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

                            Als ik goed meeben is er toch discutie omtrend de 100-400 lens...

                            Ik lees nu ook over de 300 f/4 IS prime met 1.4 extender.

                            En de 400 f/5.6 prime non IS

                            Dus blijft moeilijk wat mijn keuze zal zijn... 't is tenslotte toch een niet gering aankoopbedrag.

                            Moeilijk, moeilijk, moeilijk...
                            Iedereen heeft een fotografisch geheugen, alleen zit bij de meeste nog het dopje voor de lens
                            Mijn foto site

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 USM L IS

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Gelukkig maar, jouw lens kost 4 keer meer
                              Zeker, maar 't verschil zit niet zozeer in de prijs maar wel in 't verschil tussen prime & zoom.

                              Comment

                              Working...
                              X