Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

    Hallo
    Even een vraag

    Ik wil graag een Macro lens kopen.

    Zit te twijfelen tussen de Tamron SP AF90mm F/2.8 macro 1:1 of de
    EF 100mm f/2.8 Macro USM.
    2de hands vindt ik ook een goeie optie. Maar nu heb ik een Canon lens gevonden zonder USM. Er staat Canon ef 100mm f2.8 MACRO 1:1

    Zijn er nou 2 soorten Canon macro lensen, zonder USM oud, of is dit een en de zelfde lens ?

    Wie kan mij duidelijkheid verschaffen ?

    Bedankt alvast

    Richard
    Last edited by Richard Katuin; 2 februari 2005, 18:46.
    Canon 40D, EF28-135mm F3.5-5.6 IS USM, EF70-300mm f/4-5.6 IS USM, EF 17-40mm 1:4 L USM, Tamron 90mm MACRO

  • #2
    Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

    Richard,

    Er zijn inderdaad 2 versies van deze lens, een oudere zonder en een nieuwere mét USM.
    Persoonlijk vind ik het ontbreken van USM geen bezwaar, daar je zo'n lens beter manueel scherpstelt.
    Ik heb min of meer voor dezelfde keuze gestaan, en uiteindelijk voor de Canon gekozen, niet zozeer omwille van technische aspecten, beiden zijn m.i. aan elkaar gewaagd, maar omwille van het feit dat de Canon zijn waarde toch iets beter behoudt, en ook met het oog op compatibiliteit met nieuwere bodies. Het is algemeen geweten dat third party lenzen moeten gerechipt worden na enkele generaties, en daar heb ik niet veel zin in. Bovendien is het ook dikwijls niet gratis. Daar gaat dus de besparing
    Mark (300D)

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

      Ik heb die oude en die is prima. Ik vind die zelfs beter van design dan de nieuwe. Hij heeft vb geen zonnekap nodig.

      Dat gezegd zijnde ben je wel veel beter af met een langere macrolens zoals een 180mm macrolens : betere werkafstand, zelfde dieptescherpte bij macro maar veel mooiere achtergrondblur waardoor je het voorwerp beter kan isoleren, beter evenwicht door zijn statiefgondel, alleen is een 180mm wél groter en zwaarder natuurlijk.

      Kijk hier eens een beetje rond : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/macro, meeste is met een 180mm

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

        Bedankt voor de reactie, ben weer wat wijzer geworden.
        Alleen nu is de keus nog moeilijker geworden voor me
        Ga er maar weer even over nadenken welke ik nu ga aanschaffen

        nogmaals Bedankt

        Richard
        Canon 40D, EF28-135mm F3.5-5.6 IS USM, EF70-300mm f/4-5.6 IS USM, EF 17-40mm 1:4 L USM, Tamron 90mm MACRO

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

          Oorspronkelijk geplaatst door Richard Katuin
          Bedankt voor de reactie, ben weer wat wijzer geworden.
          Alleen nu is de keus nog moeilijker geworden voor me
          Ga er maar weer even over nadenken welke ik nu ga aanschaffen

          nogmaals Bedankt

          Richard
          De Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM heb ik in mijn bezit gehad,maar 'k was niet tevreden over de werkafstand zoals hvr_oosterzele al vermelde hier boven.
          Maar de Canon 180mm was te duur voor mij.
          Nu heb ik de Tamron SP AF180mm F/3.5 Di LD (IF) 1:1 Macro,waar ik heel tevreden van ben.
          Zowel van kleur als van scherpte,maar de AF is nogal traag vind ik.
          Maar dat is voor mij persoonlijk geen probleem want ik werk nogal veel op MF,bij closeup en macro.
          Hommel

          AV F4,0 1/320 sec 180mm ISO 200
          Last edited by Cois; 3 februari 2005, 10:12.
          mvg FrançoisVM
          Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

            Ik ga het je nog moeilijker maken

            Sigma heeft nu een 150mm macro uit. Iets goedkoper dan de 180 en zeer, zeer goede resultaten als je het mij vraagt.

            Hierbij een link naar een voorbeeld. De andere foto's in dit album zijn ook met deze lens gemaakt.
            Groeten,

            Albert Jan

            Website AJH
            lidnummer: BD0371NL

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

              Een belangrijk punt is hier nog niet aangehaald : de toepassing.
              Wil je enkel vlinders fotograferen, kies dan een 180mm, voor meer allround gebruik is die ongeschikt. Ik gebruik mijn 100mm. meestal voor opstellingen binnenshuis, je moet weten dat je zo'n lens niet noodzakelijk op 1:1 moet gebruiken. Wanneer je bvb. iets van een halve meter bij een halve meter wil fotograferen, dan ga je met die 180mm al een grote (onwerkbare) afstand tot je onderwerp moeten respecteren.
              Ik fotografeer ook vlinders met de 100mm, achteraf croppen geeft je quasi dezelfde mogelijkheden als een 180mm, maar met iets minder pixels. Tenzij je op groot formaat wil afdrukken is dat dus een perfect alternatief.
              Ook als portretlens vind ik 180mm aan de hoge kant.
              ik bedoel maar, zo'n lens heeft meer toepassingen dan 1:1 macro alleen, en je moet het maximum eruit halen, uiteindelijk spreek je over een niet onaanzienlijk aankoopbedrag.
              Mark (300D)

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

                Ik wil de lens gaan gebruiken voor de macro maar ook portret.
                Ik denk dat >100mm niet voor mij bedoeld is.
                Croppen is idd een mooie oplossing.

                kom ik weer tussen de tamron en canon met USM
                Volgens test beide goed alleen de canon sneller in de AF.
                Canon 40D, EF28-135mm F3.5-5.6 IS USM, EF70-300mm f/4-5.6 IS USM, EF 17-40mm 1:4 L USM, Tamron 90mm MACRO

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

                  Ik ben net een weekje in het bezit van de Canon 100mm USM.
                  Ik heb voor deze lens gekozen omdat ik hem voornamelijk voor portretten zou gaan gebruiken maar de macro functie is zó leuk dat ik zeker meer macro's ga schieten.
                  Even een voorbeeld van mijn eerste macro met deze lens:


                  Het mooie aan deze lens vind ik dat hij heerlijk handmatig focused en de lens altijd even lang blijft, de voorkant draait ook niet.
                  Voor portretten is de usm motor wel lekker, heerlijk stil ook.
                  Voor macro vind ik de autofocus niet echt bruikbaar, ik stel hem in op de vergrotingsfactor (bv. 1:1) en beweeg dan zelf om scherp te stellen.

                  Het schijnt wel zo te zijn met deze lens dat je heel goed vliegende beestjes kan vangen met de usm motor maar dat heb ik nog niet kunnen testen.

                  Gister deze foto geschoten van één van mijn ratten:

                  Deze lens is echt loeischerp, ik kan het orgineel wel even uploaden als je wilt.
                  Met een beetje UnsharpMask worden de fotos erg scherp.
                  Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                  EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cyrox
                    Een belangrijk punt is hier nog niet aangehaald : de toepassing.
                    Wil je enkel vlinders fotograferen, kies dan een 180mm, voor meer allround gebruik is die ongeschikt.
                    Onzin, 80% al mijn macro's hier zijn met een 180mm : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/macro

                    Ik heb de 2, dus ik kan vergelijken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

                      Onzin, 80% al mijn macro's hier zijn met een 180mm : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/macro
                      Met allround gebruik bedoel ik grotere objecten dan vlinders. En de bloemetjes daarvoor is een 100mm méér dan geschikt.
                      Ik geef de vlinders aan als voorbeeld omdat je daar wat afstand moet bewaren om ze niet af te schrikken.
                      Maak maar eens een opstelling thuis van bvb. een grote fruitkorf en probeer die eens met een 180mm te fotograferen, je zal wel merken wat ik bedoel.
                      Mark (300D)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cyrox
                        Met allround gebruik bedoel ik grotere objecten dan vlinders. En de bloemetjes daarvoor is een 100mm méér dan geschikt.
                        Ik geef de vlinders aan als voorbeeld omdat je daar wat afstand moet bewaren om ze niet af te schrikken.
                        Maak maar eens een opstelling thuis van bvb. een grote fruitkorf en probeer die eens met een 180mm te fotograferen, je zal wel merken wat ik bedoel.
                        Een fruitkorf is niet echt macro hé?
                        Ik moet echt geen opstelling maken om iets over macro fotografie te weten denk ik.
                        Een 180mm heeft juist heel véél voordeel tov een 100mm, zeker ook voor bloemetjes.
                        Dit artikel beschrijft perfect mijn eigen ervaring : http://www.reallyrightstuff.com/tuto...cro/index.html
                        en scroll ook eens door naar "DOF at constant magnification III" op http://www.vanwalree.com/optics/dof.html

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

                          Een fruitkorf is niet echt macro hé?
                          Dat is net wat ik bedoel. Je geeft zoveel geld aan een lens, beter iets verder kijken dan je neus lang is en een lens kopen die je voor méér dan één toepassing kan gebruiken. Zoals een 100mm macro, die perfect als macro maar ook als portretlens kan fungeren.
                          Zoiets noemt met doordacht kopen.
                          Mark (300D)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cyrox
                            Dat is net wat ik bedoel. Je geeft zoveel geld aan een lens, beter iets verder kijken dan je neus lang is en een lens kopen die je voor méér dan één toepassing kan gebruiken. Zoals een 100mm macro, die perfect als macro maar ook als portretlens kan fungeren.
                            Zoiets noemt met doordacht kopen.
                            Tja...ik heb liever hééééél veel lenzen .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ??

                              Beste HVR Oosterzele,


                              Ik ben eens gaan kijken naar je foto's (macro), zeer knappe foto's, maak je hierbij gebruik van een/welke macroflits?


                              Mvg

                              Remi P
                              Nieuwe website

                              Comment

                              Working...
                              X