Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 80D lens adapter voor Vivitar Series 1 100-400mm AF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 80D lens adapter voor Vivitar Series 1 100-400mm AF

    Na zeer lange tijd heb ik mij eindelijk terug een spiegelreflexcamera aangeschaft: de Canon EOS 80D in combinatie met de EF-S 18-135mm IS USM lens. Een van de redenen van steeds weer uitstellen is dat ik op zoek was naar een toestel waarop ik mijn oude lenzen kon hergebruiken. Uiteindelijk heb ik beslist hier geen rekening mee te houden en toch gekozen voor de Canon.

    Eén van de lenzen die ik echter wel zou willen hergebruiken is mijn telelens Vivitar Series 1 100-400mm AF (deze gebruikte ik vroeger in combinatie met een Minolta spiegelreflex). Heeft er iemand enig idee - en eventueel ervaring - of hier adapters voor bestaan. En als deze al bestaan, heeft het überhaupt zin om deze te gebruiken? Ik denk daarbij bv aan scherpstelling, enz.

  • #2
    Re: Canon 80D lens adapter voor Vivitar Series 1 100-400mm AF

    Deze bestaan.Even Google inschakelen.
    Maar op al die afbeeldingen zie ik geen contactpunten,dus AF zal niet gaan.Als je geen diafragmaring hebt op je objectief,dan onbruikbaar.
    Er zijn erbij die een lensje hebben,zodat je op oneindig kunt focussen.
    Bouwkwaliteit is meestal niet zo denderend denk ik.(Gezien de prijs)
    Wat de beeldkwaliteit met een oude lens,op een nieuwe digitale body ????
    Dus met een diafragmaring op je objectief,zal het helemaal manueel worden.
    PS:Zelf heb ik een Canon FD-EOS adapter,met zo'n een lensje erin.Kwaliteit van dit stuk plastic ??Zit trouwens los.De oorspronkelijke FD-EOS adapters waren gemaakt voor de supertele's,bijna niet te vinden en indien wel enorm duur.
    Nu ik gebruik deze adapter om een FD-macrobalg op een Eos te monteren,dat lensje draai ik eruit,en het geheel werkt dus als een korte tussenring.
    De koppeling zelf is niet van de meest stabiele.Er zit wat speling op.Heb hem wel via Ebay gekocht.(China)
    Dus:Ze bestaan.Kwaliteit dat is iets anders.(de mijne toch).Maar schandalig duur zijn ze niet.(rond 50 eu:Fotoshop Aalten.)En voor mijn specifiek gebruik voldoende.
    Beeldkwaliteit kan ik niets over vertellen.(Maar ik heb mijn twijfels over dat lensje dat erin zit en alles behalve vast zit.)

    Comment


    • #3
      Re: Canon 80D lens adapter voor Vivitar Series 1 100-400mm AF

      Hier een kwaliteitsvolle adapter (KLIK)
      Ik gebruik 3 soorten van K & F Concept en ben er zeer tevreden over.
      En vooral als je een Vivitar serie 1 hebt zeker de moeite om dat te doen.
      Laat je vooral niet vangen aan die dure adapters.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 80D lens adapter voor Vivitar Series 1 100-400mm AF

        Ziet er goed uit.
        Maar AF en diafragmasturing ??
        Maar Red Falcon heeft er ervaring mee qua beeldkwaliteit etc.,en post wel regelmatig opnames met een adapter en die zien er niet slecht uit.(Bepaalde lenzen hebben wel een speciale bokeh etc.Valt dat altijd in de smaak van de routinegebruiker??)
        Je ziet maar:een antwoord posten, na 24 uur, met wat minder pos. informatie,en na een uurtje al eentje die wakker wordt.
        Inderdaad een goede hint.(Let wel op met importtaksen,btw etc.)

        Comment


        • #5
          Re: Canon 80D lens adapter voor Vivitar Series 1 100-400mm AF

          Kopen bij Aliexpress, niks verzendingskosten noch import/douane kosten.
          Je kunt er ook kopen bij Fotodiox maar daar betaal verzeingskosten en douane kosten en mogelijks ook import kosten.
          En kwestie het scherpstellen is het best om een "splitscreen" matglas te steken.
          Belichten doe je met stopdown, de rest neemt de 80D wel over.
          Het is dus manueel werken met die combinatie.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 80D lens adapter voor Vivitar Series 1 100-400mm AF

            Het gaat hier niet over een echt oude manuele Vivitar Series 1 lens in Minolta MD mount, maar een nieuwere, meer plastic, lens in Minolta A mount (dit werd later Sony A mount en deze lens past dus wel gewoon op Sony DSLR's)
            Deze nieuwere generatie Vivitar lenzen met AF had lang niet dezelfde goeie reputatie als de oudere (waar ik er ook een van heb, de befaamde 90mm 2.5), maar deze lijkt wel goed mee te vallen: https://www.pentaxforums.com/userrev...f-4-5-6-7.html
            Adapters bestaan (bvb https://fotodioxpro.com/products/snya-eos-pro) maar idd met lensje om op oneindig scherp te kunnen stellen, je kunt het voor die prijs wel eens proberen, maar ik zou er niet te veel van verwachten, je kunt wsl beter lenzen zoeken die wel werken zonder extra optiek, zoals m42, C/Y, ...
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Canon 80D lens adapter voor Vivitar Series 1 100-400mm AF

              Alln hartelijk bedankt voor de tips, die adapter van Red Falcon ziet er idd. bruikbaar uit. Spijtig genoeg heb ik de Canon 80D terug moeten binnenleveren wegens een fabrikageprobleempje (geld terug gekregen). Bedoeling is een nieuwe D80 te kopen, alhoewel mij ondertussen ook de vraag is gesteld waarom ik eigenlijk nog in een spiegelreflex zou investeren en niet direct naar een systeemcamera zoals de Sony A7 III uitkijk. Is inderdaad wel een stuk duurder maar vooral het feit dat systeemcamera's de toekomst zijn doet mij nu twijfelen ...

              Comment


              • #8
                Re: Canon 80D lens adapter voor Vivitar Series 1 100-400mm AF

                Ik zou ook eerder naar Sony A7III overstappen alleen al omdat ik overal schitterende review's lees.
                Maar wat gedaan met uw Nikon lenzen? Het overwegen waard hé.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment

                Working...
                X