Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

    dag,
    ik ben zeer tevreden met mijn canon 70-200 F4 IS op mijn Canon 500D, maar soms (bij sport) mis ik wat extra meters. Wil geen extra lens kopen, want ik weet dat ik die extra's maar af en toe nodig heb.
    Ik overweeg een 1.4 extender aan te schaffen (las hier al dat de 2X AF verhindert en meer licht wegneemt) maar wat zou de beste meerwaarde zijn prijs/kwaliteit in acht genomen?

    - Canon 1.4 II tweedehands
    - Canon 1.4 III (nog nergens tweedehands zien staan - nieuw is echt wel duur)
    - Kenko 1.4 PRO 300

    ? Iemand voorbeeldfoto's 200mm met en zonder extender
    ? Iemand goeie tweedehands?

  • #2
    Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

    max een 1.4...en zou dan gaan voor een Canon variant...aangezien het een combinatie wordt die je tot het "uiterste" wil pushen...

    Al aan croppen gedacht? Goedkoper als een extender...en ik denk misschien nog wel beter in kwaliteit ook.
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

      Ja, croppen doe ik nu al af en toe, en het resultaat is best OK.
      Het resultaat van een crop gelijkwaardig foto met extender ... verwacht ik dan teveel van die 1.4 ???
      Of is die enkel echt van meerwaarde op grotere afstand, bv. met lens van 300-400 mm?
      Als er echt geen/nauwelijks meerwaarde is spaar ik dat geld misschien beter om binnenkort wat te experimenteren met macro (staat ook op mijn verlanglijstje)

      Comment


      • #4
        Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

        Ik weet wel dat je geen extra lens wou maar er staat bij aangeboden een 100/400 en is misschien wel beter dan 70/200 met extender.Ik ben zeer tevreden van mijn 100/400 .Ik heb zelf ook een 70/200.

        Comment


        • #5
          Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

          @François: heb ik deze ochtend idd. gezien, en ben dan wat gaan googlen. Die 100-400 lijkt wel een lens te zijn waar nogal wat mensen tevreden van zijn. Is die lens niet overkill op een Canon 500D en zou ik dan nog uit de hand (of met monopod) kunnen fotograferen?

          Comment


          • #6
            Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

            Ik zou niet inzien waarom niet , staat bij mij op de 7D en de 5dmkII uit de hand gebruikt . Je zou er een handig formaat bij hebben op crop (640mm)
            Dit haal je niet met een extender X1,4 .Op de 7D is dit de meest gebruikte lens als we op uitstap zijn .

            Comment


            • #7
              Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

              in TS zijn geval raad ik dit toch eerder af. Dit aangezien hij die +200 mm maar zelden nodig heeft geeft hij zelf aan. Nu als budget geen rol speelt, kopen uiteraard. Maar gezien je ook macro op het verlanglijstje staat en daar niet meteen een aankoop voor is.. De 70-200 wegdoen om de 100-400 in de plaats te nemen: je verliest denk ik wel kwaliteit binnen de overlappende bereiken, je verliest lichtsterkte en je verliest de 70-100 mm range.

              Dan beter budget in een extender en een macrolens aangezien je veel meer toegevoegde waarde zal krijgen voor jou type fotografie

              Comment


              • #8
                Overweeg ook de Sigma 1.4x EX. Ik heb die in combinatie 70-200 f4 IS op een 5D mk2.
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

                  Ik gebruik de Sigma 1,4x teleconverter op de Canon 70-200 f2,8 L IS II, en dat werkt prima (toch al zeker op de 5D MKII en de 1D MKIII).
                  Die zal dus ook zonder problemen werken op de f4 versies van de Canon 70-200 lenzen.

                  Maar hou er wel rekening mee dat de AF wat trager wordt. Bij de statische onderwerpen zal je dat niet direct merken, maar bij actiefotografie wel.
                  Zolang er veel licht is valt dat gewoonlijk nog wel mee.

                  Als je de 100-400 zou overwegen, die is eigenlijk nog heel goed bruikbaar uit de hand, ik heb die zelf nog maar aan paar keer op een statief gemonteerd.

                  Er is ook nog de 70-300 L IS, dat is een veel recentere lens dan de 100-400, die heeft een snellere AF, een betere beeldstabilisatie en een betere beeldkwaliteit dan de 100-400 (volgens de tests, ik heb ze zelf nog niet in mijn handen gehad).
                  Last edited by Black B@ndit; 25 juni 2012, 05:59.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

                    Ik heb ook n tijdje een 2x extender gehad voor mijn 70-200 f2.8 versie I en ze na n week weggedaan.

                    Je verliest de autofocus, de scherpstelsnelheid, de stabilisatie ...

                    Je lens gedraagt zich heel anders.

                    Een extender is niet gemaakt voor n zoomlens maar voor een kwalitatieve prime.

                    Ik heb n 100-400 gekocht, die is veel lichter dan n 70-200 f2.8 met extender !
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

                      Maakt het voor de IS eigenlijk nog uit of je een Canon extender of een ander merk gebruikt?
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

                        dank voor jullie interessante feedback. Mij wordt duidelijk dat de meerwaarde van de extender op mijn lens, en voor wat ik ermee wil doen (sport) eerder beperkt is.
                        Mijn zeer goede 70-200 F4 IS USM vervangen door een 100-300 zie ik niet zitten, omdat ik met die eerste lens ook wel mooie portretten kan maken en ik anders bij mijn lenzen met een gat zit tussen 50 en 100mm.
                        DIe 100-400 als ik eens ergens wat geld vind, of misschien is er wel eens een lieve jury die mij toestaat om een beetje dichterbij te komen fotograferen

                        Het helpt echt als anderen eventjes nuchter meedenken! dank!

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

                          Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
                          dank voor jullie interessante feedback. Mij wordt duidelijk dat de meerwaarde van de extender op mijn lens, en voor wat ik ermee wil doen (sport) eerder beperkt is.
                          Mijn zeer goede 70-200 F4 IS USM vervangen door een 100-300 zie ik niet zitten, omdat ik met die eerste lens ook wel mooie portretten kan maken en ik anders bij mijn lenzen met een gat zit tussen 50 en 100mm.
                          DIe 100-400 als ik eens ergens wat geld vind, of misschien is er wel eens een lieve jury die mij toestaat om een beetje dichterbij te komen fotograferen

                          Het helpt echt als anderen eventjes nuchter meedenken! dank!
                          Canon heeft anders nog een steengoede 70-300L
                          Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

                            ik heb recentelijk mijn 100-400 ingeruild op een 70-300L, gebruikte niet zo heel veel deze lens, heb nog een 70-200 ernaast, zoch daarbij ook nog een lens die ik handzamer mee kon nemen op vakantie (70-200 is nogal fors hiervoor, laat staan de 100-400), dus voor mij was/is de 70-300L de ideale reiscompangon.
                            Beelden die ik ermee heb geschoten hebben me ook verrast, IS wekt beter dan de 100-400, snelheid is beter en wat voor mij het belangrijkst was, formaat scheelt met de 100-400 een dikke 15 cm in lengte, dus past gemakkelijk in mijn tas, lens is zelfs niet veel langer dan mijn 24-105.

                            Heb ook een extender , een Soligor 1.4 (vergelijkbaar als de Kenko), alleen gebruik ik die alleen op een vaste prime lens, kwaliteit daarvan is absoluut vergelijkbaar als met een Canon extender (heb ik ook gehad op deze lens), maar wel de helft goedkoper en ietsje flexibeler (past op meerdere lenzen, terwijl de Canon extender het moet hebben van de uitsparing in de lens die alleen sommige L lenzen hebben)
                            Dus als je een extender neemt, kijk dan gewoo naar de Kenko/Soligor, net zo goed, maar stuk goedkoper.
                            Mijn beste Foto moek nog trekke.

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 70-200 F4 IS USM - welke extender is een meerwaarde?

                              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                              Maakt het voor de IS eigenlijk nog uit of je een Canon extender of een ander merk gebruikt?
                              Die blijft gewoon werken, toch met een Sigma 1,4x tc op een 70-200 f2,8 I IS (versie I & II), en ook op de 300mm f4 L IS en de 100-400 L IS.

                              Waarom de AF niet werkt bij johan de man als die een 2x teleconverter gebruikt op een 70-200 f2,8 dat weet ik niet, want hier blijft die wel degelijk werken, maar die wordt wel wat trager, en met wat minder licht zal die sneller weigeren (maar dan gebruik je normaalgezien geen 2x teleconverter in die omstandigheden).
                              Zelfs bij de 300mm f4 L IS in combinatie met de Canon 2x teleconverter blijft de AF werken op een 1D MKIII, maar dan alleen maar op het middenste AF-punt.

                              De beeldstabilisatie blijft bij de 70-200 f2,8 en de 300mm f4 ook werken met de 2x teleconverter.
                              Zelfs op de 100-400 blijft de beeldstabilisatie werken als er een Sigma 1,4x teleconverter tussen zit, en de AF werkt dan ook nog op de 1D MKIII.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X