Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

    hallo,

    ik plan een prime te kopen en twijfel tussen beiden.

    wie heeft ervaring met de beide lenzen ?
    er zit een behoorlijk prijsverschil tussen (maal 3 à 4).
    hoe is het te verklaren ?

    alvast bedankt voor alle info.
    Tom
    Canon 10D

  • #2
    Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

    Prijsverschil te wijten aan:

    50 1.4 USM is lichtsterker en heeft USM. Waarschijnlijk zal de qualiteit ook beter zijn qua scherpte. Correct me if I'm wrong!
    EOS300D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 + EF 75-300mm f/4-5.6 III USM + Sandisk CF Ultra II 512Mb

    Comment


    • #3
      Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

      Oorspronkelijk geplaatst door trevor
      Prijsverschil te wijten aan:

      50 1.4 USM is lichtsterker en heeft USM. Waarschijnlijk zal de qualiteit ook beter zijn qua scherpte. Correct me if I'm wrong!
      Ik heb een keer een test gezien (kan de link niet meer vinden) tussen de twee. Qua scherpte zat er nauwelijks verschil tussen. De bokeh van de 1.4 was wel een stuk mooier (minder hoekige diafragma-bladen).
      Gijs
      Canon apparatuur

      http://gijsvo.fotopic.net/

      Comment


      • #4
        Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

        Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
        Ik heb een keer een test gezien (kan de link niet meer vinden) tussen de twee. Qua scherpte zat er nauwelijks verschil tussen. De bokeh van de 1.4 was wel een stuk mooier (minder hoekige diafragma-bladen).
        Ik heb ze beide gehad, en het verschil is dus absoluut NIET klein!! de 1.4 is scherp vanaf 1.6 en hoger, de 1.8 echt niet hoor. Daar moet je al een 2.8 gaan opzoeken om echt scherp te zijn. Ook is de 1.4 nog een echte kwaliteitslens, de 1.8 is gewoon een goedkoop prime lensje met een kunsttof vatting.
        Je moet de 1.8 kopen, als je niet bereid bent de extra stop in licht te betalen. of andersom uiteraard.
        Pas op, ik breek de 1.8 niet af, prima lens, maar persoonlijk vind ik ze een beetje overroepen.
        Let ook op de cropfaktor. Als het je te doen is om op een 1.6crop camera een standaard lens te hebben, vergeet het dan maar, je hebt een 85mm, die je bijna enkel voor portret kunt gebruiken, en altijd te kort is voor tele werk.
        Persoonlijk vind ik dan een 28 , 30 of 35 beter geschikt. Ook te vinden in de prijsrange tussen de 1.8 en 1.4 ;-)
        Last edited by Rudy; 30 januari 2005, 10:46.

        Comment


        • #5
          Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

          Ik zou niet durven zeggendat de 1.8 versie "overroepen" is.
          Volgens mij, en niet alleen ik, is dit de beste lens die je kan kopen voor het weinige geld dat ie kost.
          Ikzelf heb een oudere versie gekocht, die een degelijkere behuizing heeft.
          Natuurlijk biedt de 1.4 een mooiere bokeh is is ie (iets) scherper. Maar je spreekt hier dan ook over een aanzienlijk prijsverschil !
          Enerzijds kan je met f1.4 heel creatief te werk gaan, maar bedenk ook dat de scherptediepte zo beperkt is, dat je dikwijls ongewilde onscherpte krijgt. Een "scherpe neus en onscherpe ogen " zijn niet altijd gewenst, of !?
          Maw, je zou misschien slechts zelden "profiteren" van de hoge lichtgevoeligheid, en tenslotte is dat toch de voornaamste reden van de meerprijs.

          Persoonlijk zou ik eerder opteren voor de 50mm 1.8 en mits een kleine toeslag bvb een 85 1.8 aanschaffen, of een Sigma 20mm 1.8 ...

          Groetjes
          Lukathi
          Groetjes

          Lukathi

          Comment


          • #6
            Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

            Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi
            Ik zou niet durven zeggendat de 1.8 versie "overroepen" is.
            Volgens mij, en niet alleen ik, is dit de beste lens die je kan kopen voor het weinige geld dat ie kost.
            Ikzelf heb een oudere versie gekocht, die een degelijkere behuizing heeft.
            Natuurlijk biedt de 1.4 een mooiere bokeh is is ie (iets) scherper. Maar je spreekt hier dan ook over een aanzienlijk prijsverschil !
            Enerzijds kan je met f1.4 heel creatief te werk gaan, maar bedenk ook dat de scherptediepte zo beperkt is, dat je dikwijls ongewilde onscherpte krijgt. Een "scherpe neus en onscherpe ogen " zijn niet altijd gewenst, of !?
            Maw, je zou misschien slechts zelden "profiteren" van de hoge lichtgevoeligheid, en tenslotte is dat toch de voornaamste reden van de meerprijs.

            Persoonlijk zou ik eerder opteren voor de 50mm 1.8 en mits een kleine toeslag bvb een 85 1.8 aanschaffen, of een Sigma 20mm 1.8 ...

            Groetjes
            Lukathi
            Tja, ieder zijn mening, maar na veel lenzen te testen heb ik 1 ding geleerd, de meeste mensen vinden HUN lens de beste, en hebben meestal de lens die ze dan net niet beter vinden nooit deftig getest.
            de dieptescherpte op 1.8 (met de 1.4) is echt voldoende om lekker te werken hoor. Zo klein is ze ook weer niet. Wat wel een feit is, dat als je een iets of wat slecht gecalibreerde body gebruikt, je prijs hebt ivm de focus.
            Maar, toegegeven, de 50mm 1.8 is prijs kwaliteit een toppie, enkel, ik vind het absoluut geen toplens. als je een 85mm of zo eens geprobeert hebt, ...
            Greetings
            Rudy

            Comment


            • #7
              Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
              Let ook op de cropfaktor. Als het je te doen is om op een 1.6crop camera een standaard lens te hebben, vergeet het dan maar, je hebt een 85mm, die je bijna enkel voor portret kunt gebruiken, en altijd te kort is voor tele werk.
              50 x 1,6 wordt 80mm. Het 85mm f1.8 objectief- dat met een cropfactor van 1.6x- 136 mm wordt is voor portret weer iets te veel.

              Comment


              • #8
                Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

                Hier een testje tussen de twee lenzen.





                Mvg.
                Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
                Mijn website.

                Comment


                • #9
                  Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

                  Oorspronkelijk geplaatst door j@n
                  50 x 1,6 wordt 80mm. Het 85mm f1.8 objectief- dat met een cropfactor van 1.6x- 136 mm wordt is voor portret weer iets te veel.
                  Dat is maar hoe je het bekijkt... Ik gebruik mijn 85/1.8 meer dan mijn 50/1.8 voro portretten van de kinderen. Zo kan ik net wat meer afstand houden en stoor ik hen minder in hun bezigheden... Anders beginnen ze meteen te poseren door gekke bekken te trekken en dat is niet altijd de bedoeling
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
                    de dieptescherpte op 1.8 (met de 1.4) is echt voldoende om lekker te werken hoor. .......
                    Maar, toegegeven, de 50mm 1.8 is prijs kwaliteit een toppie, enkel, ik vind het absoluut geen toplens. als je een 85mm of zo eens geprobeert hebt, ...
                    Greetings
                    Rudy
                    Proven my point Rudy !

                    Scherptediepte op 1.8 ... Dus waarom een , meer dan 3 maal duurdere 1.4 uitvoering kopen !???


                    Belangrijk voor de vraagsteller, is te weten dat het prijsverschil voornamelijk in dat f-getal ligt en daarmee gepaard gaande, je bepaalde regels in acht moet nemen, om niet teleurgesteld te zijn achteraf.

                    Uiteraard is de 50mm 1.4 een toplens, heb er zelf ook één gehad hoor en als je het geld hebt, kopen maar !!! Persoonlijk vond het nuttiger te investeren in andere zoomlengtes en me "tevreden" te stellen met de 1.8 uitvoering.

                    Groetjes
                    Lukathi
                    Groetjes

                    Lukathi

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

                      Oorspronkelijk geplaatst door j@n
                      50 x 1,6 wordt 80mm. Het 85mm f1.8 objectief- dat met een cropfactor van 1.6x- 136 mm wordt is voor portret weer iets te veel.

                      Zoals Cooma al beweerde, de 85mm is zeker geschikt voor portretten, deels door de afstand die je kan houden tov je onderwerp, deels door de combinatie zoomlengte en diafragma. Hierdoor krijg je een mooiere "blurred" achtergrond.
                      Zelf gebruik ik regelmatig een 135mm, tenzij je de plaats niet hebt, zeer geschikt !

                      Groetjes
                      Lukathi
                      Groetjes

                      Lukathi

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi
                        Proven my point Rudy !

                        Scherptediepte op 1.8 ... Dus waarom een , meer dan 3 maal duurdere 1.4 uitvoering kopen !???


                        Belangrijk voor de vraagsteller, is te weten dat het prijsverschil voornamelijk in dat f-getal ligt en daarmee gepaard gaande, je bepaalde regels in acht moet nemen, om niet teleurgesteld te zijn achteraf.

                        Uiteraard is de 50mm 1.4 een toplens, heb er zelf ook één gehad hoor en als je het geld hebt, kopen maar !!! Persoonlijk vond het nuttiger te investeren in andere zoomlengtes en me "tevreden" te stellen met de 1.8 uitvoering.

                        Groetjes
                        Lukathi
                        aiaiai, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt, de 50 1.4 is stukken beter op 1.8 dan de 1.8 versie op 1.8. Kijk ook even op de bovenvermelde testbeelden. Daar zie je toch ook dat er zeker 2 stops kwaliteitsverschil is tussen deze 2 lenzen. Tenslotte koop je dergelijke lens voor gebruik in low-light, dus is de 1.4 toch beter?
                        Puur uit kwaliteitsoogpunt, is voor mij de 1.4 zeker de meerprijs waard.
                        En nu hou ik ermee op, ping pong is mijn spel niet.
                        R

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

                          goedemorgen iedereen,

                          bedankt voor de fijne en vooral genuanceerde uitleg.

                          ik lees eerst alles grondig na + pluis de links uit.

                          groetjes,
                          Tom
                          Canon 10D

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

                            Ik heb momenteel de 1.4 versie en zou die absoluut niet willen missen. Zelfs op 1.4 is die prima bruikbaar (hier op 1600 ASA en kunstlicht): http://www4.pbase.com/hvr_oosterzele/image/38058699

                            Een dijk van een lens, ideaal voor binnenfotografie : http://www4.pbase.com/hvr_oosterzele/beveren

                            (bij mij natuurlijk wel x1.3 ipv x1.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 50 1.8II of canon 50 1.4 USM

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi
                              Zoals Cooma al beweerde, de 85mm is zeker geschikt voor portretten, deels door de afstand die je kan houden tov je onderwerp, deels door de combinatie zoomlengte en diafragma. Hierdoor krijg je een mooiere "blurred" achtergrond.
                              Zelf gebruik ik regelmatig een 135mm, tenzij je de plaats niet hebt, zeer geschikt !
                              Groetjes
                              Lukathi
                              Ik beweer niet dat de 85 met een cropfactor van 1.6 ongeschikt is voor portret (lees eens goed). Je kan ook met een 500mm objectief een portret maken!!!

                              Comment

                              Working...
                              X