Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 300mm f4 + 2.0extender III

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 300mm f4 + 2.0extender III

    Iemand ervaring met canon 300mm f4 en 2.0 extender III? (Dit geeft dan toch 600mm f8?). Is de III een verbetering op de II?

    Dit wou ik weten omdat ik nog twijfel tussen een 300mm f4(met extender) of 400mm f5.6.

    Maar als dit perfect werkt, dan heb ik wel 600mm...ipv 400mm. Of krijg ik verlies van scherpte etc.?

    Of toch beter kiezen voor de 400mm f5.6 (ik ken alle voor-en nadelen: geen IS, scherpstelafstand enz.)?

  • #2
    Re: canon 300mm f4 + 2.0extender III

    Op een 1D heb je met die combinatie nog autofocus, maar alleen op het centrale AF-punt. Op elke andere Canon verlies je de AF (zelfs de nieuwe 1D zal geen AF meer hebben met die combinatie).

    Ik heb die al een paar keer gebruikt op de 1D MKIII.
    De scherpte vermindert, maar is voor mij nog aanvaardbaar.

    Of de nieuwe teleconverters beter zijn dan de oude, dat weet ik niet omdat ik de vorige serie nooit heb gebruikt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: canon 300mm f4 + 2.0extender III

      Volledigheidshalve moet gezegd worden dat AF behouden blijft met de "andere" merken zoals Sigma en Tamron.
      Zelf heb ik een tijdje geëxperimenteerd met een Tamron-verdubbelaar.
      Werkt perfect maar men moet inboeten aan snelheid en IQ (teveel om goed te zijn).
      Tevens bekom je NIET het effect van een ECHTE 600mm-lens. Men ziet gewoon dat het om een optische vergroting gaat. Het beeld behoudt de 300mm eigenschappen, enkel dubbel ongezoomd.
      Na het experiment gebruik ik die Tamron niet meer, gewoon omwille van de "ranzige" beeldkwaliteit.
      Om het verhaal te vervolldigen heb ik ook nog een 1,4 extender van Canon wat een behoorlijke 400mm F/5,6 (MET IS) geeft maar absoluut GEEN concurrent is voor de vaste Canon-variant (zonder IS).
      Ook die combinatie is ondertussen buiten gebruik wegens teveel verlies aan IQ.
      Als een redelijke afstand moet overbrugd worden gebruik ik nog liefst van al de (FD) 500mm reflexlens van Canon met eigenlijk meer nadelen dan voordelen maar het is (voorlopig) de enige goedkope oplossing naar een supertele.
      Zoalng ik geen 10.000 euro los liggen heb om (als amateur) aan een lens te geven dan is dat "mijn" oplossing voor het supertele-probleem.
      Veel succes.
      Alain,

      Comment


      • #4
        Re: canon 300mm f4 + 2.0extender III

        Ga je dan toch niet beter naar de 400mm 5.6 versie van canon + 1.4 extender want naar het schijnt is de IQ van deze combo toch niet zo slecht en zo kom je toch uit bij een 560mm of FF? Of zie ik dit verkeerd?
        Mvg.
        Mvg, Tin_tin
        Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

        Comment


        • #5
          Re: canon 300mm f4 + 2.0extender III

          Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
          Ga je dan toch niet beter naar de 400mm 5.6 versie van canon + 1.4 extender want naar het schijnt is de IQ van deze combo toch niet zo slecht en zo kom je toch uit bij een 560mm of FF? Of zie ik dit verkeerd?
          Mvg.
          Deze combo geeft ook geen AF meer (tenzij op een 1D).

          In de praktijk is het resultaat (althans op 15 of 18mps sensors, op de 8 en 10mps van vroeger, of op film was dat anders) niet beter dan zonder extender te croppen, temeer daar je de stop licht kan gebruiken om de ISO te verlagen en minder ruis te hebben (200 is toch gladder dan 400).

          De 400 5.6 is een scherpe lens - en heeft vooral een snelle AF, dankzij oa de grote minimumfocusafstand - maar heeft niet de kwaliteitsreserve van een supertele.

          Ik heb een 1.4 en 2.0 extender, maar ik gebruik ze eigenlijk alleen nog op de 180 macro om ver genoeg van het onderwerp te komen.

          Comment

          Working...
          X