Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

    Mijn 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.
    Dit is vooral goed te zien met de 1D MkIII.



    linker kant


    Ik ben hiermee naar Digital Service Point geweest om het te laten herstellen.
    Omdat dat in eerste instantie niet lukte, maar volgens een werknemer van DSP wel mogelijk moest zijn, heb ik het objectief achter gelaten.
    Deze week heb ik het weer terug gekregen maar helaas alles is nog bij het oude.
    Vandaag even met ze gebeld en de vrouw die ik aan de lijn kreeg vertelde dat dit waarschijnlijk het maximale resultaat is, maar ik kan het
    objectief ook weer terug sturen en dan zal er weer naar gekeken worden.

    Overigens wordt de onscherpte wel wat minder bij een hoger f getal en speelt het probleem tot ongeveer 35mm.

    Moet ik dit accepteren die onscherpte, omdat het niet beter kan volgens DSP of toch weer terug sturen?
    Dat laatste vooral omdat het een L-objectief is.

    Wat denken jullie hiervan?

    Groeten, Ronald.

  • #2
    Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

    Zo'n landschapje is niet zo geschikt om onscherpte aan 1 kant te laten zien.
    Jouw uitsnede zegt niks, dan moet je rechts ook een stuk uitsnijden en ernaast leggen....
    Maak eens een foto van een bakstenen muur of zo goed frontaal op redelijke afstand, zodat focusfouten geen overheersende rol kunnen spelen.

    Is er links en rechts een duidelijk zichtbaar verschil, dan moet het opgelost worden of geld terug....

    Comment


    • #3
      Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

      probeer hetzelfde lansschap eens met diafragma 16 ongeveer, 5.6 is echt te weinig hoor en ik denk dat daar je probleem zit...
      No rules. Great shots.
      -
      Online

      Comment


      • #4
        Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

        op f16 is "elke" lens scherp, een lens als de 24-70 zou op 2.8 al goed moeten presteren, laat staan dat het resultaat op 5.6 nog op geen fluit trekt. (ok voor landschap heb je misschien meer scherptediepte nodig dan 5.6 ... neem eens wat foto's van zo'n lens chart?)

        Comment


        • #5
          Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

          Hieronder zie je dezelfde foto maar dan aan de rechterkant.
          Duidelijk beter.



          Hier een link naar de foto van een muur die ik gisteren heb gemaakt.
          muur

          Ik zal morgen eens een foto maken met f16, was niet verder gegaan tot f11.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

            Oorspronkelijk geplaatst door Ronaldo Bekijk bericht

            1-Hieronder zie je dezelfde foto maar dan aan de rechterkant.
            Duidelijk beter.


            2-Hier een link naar de foto van een muur die ik gisteren heb gemaakt.


            Ik zal morgen eens een foto maken met f16, was niet verder gegaan tot f11.
            1- de afstand tot de gebouwen en auto's is rechts duidelijk kleiner, ik vermoed dat er ergens op de schapen in het midden is gefocust.....
            Bij dergelijke foto's is het recept: oneindig focussen en F8 tot F11

            2- Ik zie op de muurfoto geen duidelijke onscherpte links.....

            Comment


            • #7
              Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

              Telekees, naar aanleiding van jouw punt 1 heb ik hier twee linken naar foto' s gemaakt met f8 en f11.
              Ik had toen gefocust op de scheiding aarde naar gras.
              Bij f8 is er nog iets van te zien, al heb ik ook nog een tweede foto erachter aan gemaakt waarvan ik de onscherpte niet kon ontdekken.
              Ik heb de foto's niet kleiner gemaakt.
              f8-24mm f11-24mm

              Hier ook een link naar foto van de muur, maar net als de andere foto's originele grootte.
              muur
              Volgens mij is er wel iets van onscherpte te zien, maar valt dat nog binnen een marge?

              Comment


              • #8
                Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

                Hallo,

                ik vind dat de foto's ook afbuigen langs de zijkanten. Je merkt het duidelijk bij de muur dat er iets niet klopt (zie rechter en linker bovenkant). Het is alsof er met een fisheye is getrokken.

                Ik heb ook een canon 24-70 2.8 en gebruik een 40D. Ik heb eveneens het gevoel dat mjin lens in het algemeen onscherp is maar moet het nog eens voldoende testen

                Grtz
                Canon Eos 40D, 24-70L, 100-400L IS, Sigma 150 macro, 17-85 IS, 70-300 IS, 50mm

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

                  Oorspronkelijk geplaatst door scubadude Bekijk bericht
                  ik vind dat de foto's ook afbuigen langs de zijkanten. Je merkt het duidelijk bij de muur dat er iets niet klopt (zie rechter en linker bovenkant). Het is alsof er met een fisheye is getrokken.
                  Ja hallo ... op 24mm en zo dicht bij de muur ... vrij logisch lijkt me. De vergelijking met een fisheye is wel een beetje bij de haren gegrepen.

                  Aan de linkerzijde van de landschapsfoto lijken de details wat meer uitgesmeerd te zijn ja.
                  nikon D700 + MB-D10| nikkor af-s 24-70 2.8 | 2 X SB-900

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

                    [QUOTE=scubadude;2321000]Hallo,

                    ik vind dat de foto's ook afbuigen langs de zijkanten. Je merkt het duidelijk bij de muur dat er iets niet klopt (zie rechter en linker bovenkant). Het is alsof er met een fisheye is getrokken.

                    /QUOTE]

                    SVP dingen bij de naam noemen....
                    Dat is gewoon barrel of tonvervorming, die iedere groothoekzoom heeft....

                    Maar daar ging het hier niet over.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ronaldo Bekijk bericht
                      Telekees, naar aanleiding van jouw punt 1 heb ik hier twee linken naar foto' s gemaakt met f8 en f11.
                      Ik had toen gefocust op de scheiding aarde naar gras.
                      Bij f8 is er nog iets van te zien, al heb ik ook nog een tweede foto erachter aan gemaakt waarvan ik de onscherpte niet kon ontdekken.
                      Ik heb de foto's niet kleiner gemaakt.
                      f8-24mm f11-24mm

                      Hier ook een link naar foto van de muur, maar net als de andere foto's originele grootte.
                      muur
                      Volgens mij is er wel iets van onscherpte te zien, maar valt dat nog binnen een marge?
                      Waarom niet gefocust op oneindig?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                        Waarom niet gefocust op oneindig?
                        Om eerlijk te zijn heb ik er nooit aangedacht.
                        Toen ik die foto’s ging maken, afgelopen woensdag, zocht ik naar een reverentie put om verschillende foto’s te gaan vergelijken.
                        Dat is eigenlijk de reden dat ik zo had gedaan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ronaldo Bekijk bericht
                          Om eerlijk te zijn heb ik er nooit aangedacht.
                          Toen ik die foto’s ging maken, afgelopen woensdag, zocht ik naar een reverentie put om verschillende foto’s te gaan vergelijken.
                          Dat is eigenlijk de reden dat ik zo had gedaan.
                          Als je focust op een punt dat ver voor het punt ligt dat je wil gaan beoordelen, dan zit je gebieden die uit focus zijn te beoordelen op scherpte.
                          Er kan een reden voor zijn (iets op de voorgrond scherp krijgen), maar een scherptebeoordeling is daarmee onmogelijk.

                          De obligate bakstenen muur is daarvoor veel beter....
                          Last edited by Keeskanon; 10 juli 2009, 18:37.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Als je focust op een punt dat ver voor het punt ligt dat je wil gaan beoordelen, dan zit je gebieden die uit focus zijn te beoordelen op scherpte.
                            Er kan een reden voor zijn (iets op de voorgrond scherp krijgen), maar een scherptebeoordeling is daarmee onmogelijk.

                            De obligate bakstenen muur is daarvoor veel beter....
                            Duidelijk.

                            Ik heb wel nog foto's gemaakt met focus op oneindig f8 en f11.
                            Misschien dat je toch nog even je mening kan geven samen met bij post 7 de foto van de muur (volledige formaat) of het door de beugel kan of niet.
                            Ik twijfel namelijk omdat uiterst links toch wat onscherper lijkt dan rechts en mocht het zo zijn dan twijfel ik ook of Digital Service Point dit nog wel kan verbeteren.
                            Last edited by Ronaldo; 11 juli 2009, 15:17.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 24-70 2.8L is aan de linkerkant onscherp.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Ronaldo Bekijk bericht
                              Duidelijk.

                              Ik heb wel nog foto's gemaakt met focus op oneindig f8 en f11.
                              Misschien dat je toch nog even je mening kan geven samen met bij post 7 de foto van de muur (volledige formaat) of het door de beugel kan of niet.
                              Ik twijfel namelijk omdat uiterst links toch wat onscherper lijkt dan rechts en mocht het zo zijn dan twijfel ik ook of Digital Service Point dit nog wel kan verbeteren.

                              Is het niet gemakkelijker een focus test chart af te drukken (op hoogste printerkwaliteit) en dan een foto te maken van het blad... dan kan je duidelijk zien of de lijnen links minder scherp zijn dan de lijnen rechts...


                              die landschapfoto's zijn niet echt geschikt... aan de hand van de foto van de muur vind ik het ook moeilijk om er iets over te zeggen

                              Comment

                              Working...
                              X