Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 24-105 f4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 24-105 f4

    Mijn objectief Canon 24-105 mm F4 geeft de foutmelding "error1 : communicatie tussen camera en lens is foutief " en is blijkbaar een gekend en veelvoorkomend fenomeen.
    Zijn hier nog eigenaars van dergelijk objectief die dit voorhebben of voorgehad hebben ?
    Hebben zij dit laten repareren en waar ?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Canon 24-105 f4

    Herstelling is niet goedkoop. Maar als het objectief hersteld is, is het weer -beter dan- nieuw.
    Inderdaad, na montage wordt ze volledig opnieuw afgesteld wat natuurlijk leidt tot verbetering.
    Heb indertijd mijn 70-200 f/2.8 II laten herstellen (af-mechanisme defect). Kostte redelijk veel, maar daarna was ze nog scherper dan voordien.
    Heb dit gedaan via CPS programma van Canon. Binnengebracht ergens in een werkplaats in Nederland en werd binnen de 14 dagen naar huis teruggestuurd
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

    Comment


    • #3
      Re: Canon 24-105 f4

      Voordat je tot herstelling overgaat, probeer eerst eens de contacten te reinigen
      Bij oudere modellen van lenzen komt het nogal veel voor dat door corrosie er geen contact meer gegeven wordt tussen camera en lens.
      Dus de lenscontacten eerst eens reinigen met een contactreiniger of isoprop, je zou de eerste niet zijn die het op die goedkope en simpele manier opgelost krijgt.
      ps. contacten reinigen met een gom wil soms ook al helpen

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Canon 24-105 f4

        Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
        Herstelling is niet goedkoop. Maar als het objectief hersteld is, is het weer -beter dan- nieuw.
        Inderdaad, na montage wordt ze volledig opnieuw afgesteld wat natuurlijk leidt tot verbetering.
        Heb indertijd mijn 70-200 f/2.8 II laten herstellen (af-mechanisme defect). Kostte redelijk veel, maar daarna was ze nog scherper dan voordien.
        Heb dit gedaan via CPS programma van Canon. Binnengebracht ergens in een werkplaats in Nederland en werd binnen de 14 dagen naar huis teruggestuurd
        Dus een nieuwe Canon lens is pas goed nadat ze ergens voor hersteld is geweest?
        Ik heb daar anders geen last van hoor. Mijn Canon lenzen waren allemal scherp vanaf fabriek.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 24-105 f4

          Rofa Repair.
          Hebben soms ook stukken die Canon niet meer heeft.
          @Red Falcon;
          Heb dezelfde ervaring.M'n 24-70 mm (diafragma,niet meer beschikbaar bij Canon) was scherper na herstel.
          Vergeet echter niet dat lenzen die een defect hebben,meestal al wat leven achter de rug hebben en wat decentratie wel mogelijk is.
          Met andere Canon-lenzen geen problemen.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 24-105 f4

            Ik zou ook eens horen bij Rofa.
            Die mensen zijn het best geplaatst voor dit soort herstelling.
            Ze hebben een grote en goede reputatie voor dit type klus.

            Zoals altijd ga je de overweging moeten maken of het wel het sop van de kool waard is.
            Die lens is niet zo duur. Het is ook geen toplens.
            Reparatie kan wel wat kosten. Slordig geschat 200 euro.
            Die lens tweedehands kan je soms op de kop tikken rond 300 euro.

            Echter is bij die lens wel erg veel voorkomend dat er een storing zit in de interne bedrading.
            Simpel gezegd. Het is een stukje bedrading dat moe geworden is van beweging. Er komt dan een slecht contact in.
            Die reparatie valt van niet erg hoog en is erg snel gedaan ook trouwens.

            Als je helemaal liefhebber bent, kan je er nog zelf aan beginnen ook.
            Het nodige onderdeel is behoorlijk gemakkelijk te vinden op internet. Kost iets van 20 euro dacht ik.
            Maar je gaat er wel een uitdaging aan hebben om het in de lens gemonteerd te krijgen.

            Vroeger durfde ik mij wel wagen aan een experiment. Nu doe ik dat niet meer. Ik ben beroepsmatig actief en boek gewoon een nieuwe lens in als kost.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 24-105 f4

              wanneer ze volopen geen error geeft is zoals gebruikelijk de flexkabel van het diafragma defect ... de efs 17-85 was indertijd de nummer 1 ... goedkoopste oplossing is de naakte flexkabel ... 4 Euro inclusief port

              Comment


              • #8
                Re: Canon 24-105 f4

                @Silver Roller graag meer info...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 24-105 f4

                  Wat Silver Roller bedoeld is het feit dat er een flexkabelband gebroken is. Dat wordt dus binnendragen voor herstel.
                  Tenzij u natuurlijk weet welk bandje je precies nodig hebt en dat je weet hoe je het objectief moet openen.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 24-105 f4

                    Heb hetzelfde fenomeen met mijn EF 24-70mm f/2.8L IS USM. Canon zegt dat deze lens in 2019 uit de handel ging (vervangen door de ...II USM) en zij die lens niet meer (mogen) innemen voor reparatie...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 24-105 f4

                      Inderdaad de flex kabel die waarschijnlijk gebroken is. Indien je geen ervaring mee hebt om zelf te doen zeker niet aan beginnen.
                      Heb ooit de flex van een Canon 24-105 mm F4 hersteld en was de moeilijkste reparatie die ik ooit gedaan heb.
                      Je dient letterlijk de lens tot het laatste onderdeel te demonteren en dan de kabel nog van de iris module te desolderen.
                      Gezien de hoeveelheid demonteren was er nadien nog een calibratie nodig om de lens iets of wat deftig terug scherp te krijgen.
                      Zelf een volledige dag mee bezig geweest, dus een professional zal toch ook wel enkele uren nodig hebben.
                      Lijkt me niet rendabel voor deze lens die je tweedehands al voor rond de €300 - €400 kan vinden.
                      Zou ze persoonlijk verkopen met vermelding van het defect en iemand anders laten vloeken die ze zelf wil proberen te herstellen
                      Last edited by Avenger 2.0; 1 augustus 2022, 13:15.

                      Comment

                      Working...
                      X