Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 17-55 2.8 en externe flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 17-55 2.8 en externe flits

    ik moet binnenkort ergens in een zaaltje, met normale lichtinval doch veel donker houtwerk binnenin, gaan foto's maken.

    ik heb een 17-55 2.8 op mijn 50D.

    is het aan te raden bij te flitsen of zal ik het halen met de lens alleen?

  • #2
    Re: canon 17-55 2.8 en externe flits

    Als mensen stilzitten of stilstaan en je hebt geen korte sluitertijden nodig en de 50d kan nog bruikbare plaatjes geven op ISO 1600-3200, dan lukt dat wel. Hangt ook af wat je bedoelt met "normale lichtinval". Deze middag op Flair Shopping Day in groot verlicht winkelcentrum in opdracht foto's genomen, overal TL lampen en egaal licht etc... dat viel ook dik tegen. ISO 2000-3200 en diafragma's rond f4-f6.3 om toch groepen beetje scherp in beeld te krijgen.

    Gelukkig was er wel een wit plafond, dus kon ik af & toe bouncen. Of combineren.

    Een lens met IS zou ook helpen. Maar ik zou toch kijken naar een lichtsterke prime.

    Comment


    • #3
      Re: canon 17-55 2.8 en externe flits

      thanks

      ik heb nog een 50mm 1.4 ook, die neem ik ook zowizo mee.
      dus met de 2.8 zou jij ook een extra flits voorzien?

      Comment


      • #4
        Re: canon 17-55 2.8 en externe flits

        Die 17-55mm gaat het niet redden.

        Zo goed als hij is, is de f/2.8 van deze lens niet voldoende in omstandigheden bij weinig licht. Eigenlijk liep ik een paar jaar geleden met mijn 40D al tegen te lange sluitertijden aan in de vroege avond binnenshuis. Je optie is dus om de 50mm f1.4 te gebruiken (in geval van natuurlijk licht) of de 17-55mm met flitser.

        Ik denk sowieso dat je met een flitser binnenshuis mooiere foto's krijgt, want met hoge ISO's krijg je met veel donkere partijen te maken waarin ruis sterk naar voren komt.

        Comment


        • #5
          Re: canon 17-55 2.8 en externe flits

          Oorspronkelijk geplaatst door Meeboo Bekijk bericht
          thanks

          ik heb nog een 50mm 1.4 ook, die neem ik ook zowizo mee.
          dus met de 2.8 zou jij ook een extra flits voorzien?
          Ja. De interne flits op je 50D is gewoon een pak minder praktisch en veelzijdig. Je kan er nergens op reflecteren, niet roteren en hij is qua sterkte pinuts in vgl met een degelijke externe flits.

          En een flits is nu niet zo groot en zwaar ook om mee te nemen.. en een witte muur, plafond of gordijn kan wonderen doen als je beetje kennis hebt van bouncen.

          Kan best zijn dat de nood aan hoge ISO's meevalt en je de flits niet nodig hebt, but better safe than sorry...

          Comment


          • #6
            Re: canon 17-55 2.8 en externe flits

            Ik heb al vaker de interne flits gebruikt en vind die niet eens zo slecht. Wel niet vergeten
            de zonnekap er af te halen indien je op 17 tot 20mm ongeveer werkt.

            Comment


            • #7
              Re: canon 17-55 2.8 en externe flits

              Goeie raad, doudeke. Ik haal altijd de (vrij grote) zonnekap van m'n 17-55 als ik ga flitsen, en ik gebruik dan meestal nog de externe 580EXII flitser.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: canon 17-55 2.8 en externe flits

                Oorspronkelijk geplaatst door Meeboo Bekijk bericht
                ik moet binnenkort ergens in een zaaltje, met normale lichtinval doch veel donker houtwerk binnenin, gaan foto's maken.

                ik heb een 17-55 2.8 op mijn 50D.

                is het aan te raden bij te flitsen of zal ik het halen met de lens alleen?
                Als je echt niet voor verrassingen wil komen te staan, ga dan op voorhand eens naar die plaats en maak er een paar opnames bij wat de te verwachten omstandigheden zijn.
                Better save than sorry...
                Gurdy

                Comment

                Working...
                X