Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

    Zou deze lens nog bruikbaar zijn met 1.4 converter, heeft iemand daar ervaring mee ?

  • #2
    Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

    Met een 1.4 converter (van Canon of Sigma) heb je geen AF meer, maar het is dan nog wel mogelijk om zelf scherp te stellen. Ik heb die wel eens geprobeerd in combinatie met een Sigma 1.4x , maar verder dan dat heb ik die combinatie nooit echt gebruikt omdat ik de 100-400 vooral voor actiefoto's gebruik en dan werk ik toch liefst met AF.

    Met sommige converters zal de AF misschien nog wel werken, maar die zal dan ook wel trager en minder nauwkeurig zijn, vooral als er wat minder licht is.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Met een 1.4 converter (van Canon of Sigma) heb je geen AF meer, maar het is dan nog wel mogelijk om zelf scherp te stellen. Ik heb die wel eens geprobeerd in combinatie met een Sigma 1.4x , maar verder dan dat heb ik die combinatie nooit echt gebruikt omdat ik de 100-400 vooral voor actiefoto's gebruik en dan werk ik toch liefst met AF.

      Met sommige converters zal de AF misschien nog wel werken, maar die zal dan ook wel trager en minder nauwkeurig zijn, vooral als er wat minder licht is.
      Bedankt Bart voor de reactie, zouden deze foto's kwa scherpte nog doenbaar zijn ?

      Comment


      • #4
        Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

        Hangt af van lens tot lens. Bij de mijne was het ondoenbaar, bij deze van een vriend was het zeer goed.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          Hangt af van lens tot lens. Bij de mijne was het ondoenbaar, bij deze van een vriend was het zeer goed.
          Die van mij lijkt mij een 'scherpe' te zijn, dus, zal ik het maar eens proberen zeker

          Comment


          • #6
            Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

            Op mijn 1D doet mijn 100-400 het meer dan behoorlijk met converter. De AF verliest snelheid en durft wat te hunten tenzij het het echt zonnig is, maar de resultaten zijn meestal echt goed. Niet zoals met een 70-200 maar dat is ook logisch. Ik vermijd wel om wijd open te fotograferen als de converter erop zit. Meestal ga ik dan naar ISO640 (of hoger) en f11. In de zomer is ISO400 ook wel te doen maar ik blijf toch graag onder 1/250s sluitertijd.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Op mijn 1D doet mijn 100-400 het meer dan behoorlijk met converter. De AF verliest snelheid en durft wat te hunten tenzij het het echt zonnig is, maar de resultaten zijn meestal echt goed. Niet zoals met een 70-200 maar dat is ook logisch. Ik vermijd wel om wijd open te fotograferen als de converter erop zit. Meestal ga ik dan naar ISO640 (of hoger) en f11. In de zomer is ISO400 ook wel te doen maar ik blijf toch graag onder 1/250s sluitertijd.
              Welke converter gebruik je ?

              Comment


              • #8
                Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

                Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                Welke converter gebruik je ?
                Bij een 1D werkt de AF nog als je een lens gebruikt met maximale opening = f8.
                Een 100-400 (100-400L = f4,5-5,6) zal op 400mm een f8 als grootste lensopening hebben als je een 1,4x TC gebruikt, en dan blijft de AF werken bij een 1D camera.

                Bij een 300d/350D/400D/10D/20D/30D zal de AF maar werken als de lens f5,6 of een grotere maximale lensopening heeft.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Bij een 1D werkt de AF nog als je een lens gebruikt met maximale opening = f8.
                  Een 100-400 (100-400L = f4,5-5,6) zal op 400mm een f8 als grootste lensopening hebben als je een 1,4x TC gebruikt, en dan blijft de AF werken bij een 1D camera.

                  Bij een 300d/350D/400D/10D/20D/30D zal de AF maar werken als de lens f5,6 of een grotere maximale lensopening heeft.
                  Dus conclusie, AF zal niet werken met 30D + TC, of begrijp ik dit verkeerd ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                    Dus conclusie, AF zal niet werken met 30D + TC, of begrijp ik dit verkeerd ?
                    Bij sommige merken geeft de TC niet alle gegevens door aan de camera, en dan zal de AF nog wel werken. Maar dan wordt die minder betrouwbaar, zeker als er wat minder licht is.

                    Met een Canon of Sigma 1.4x zal de AF zeker niet werken in combinatie met een 30D.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Bij sommige merken geeft de TC niet alle gegevens door aan de camera, en dan zal de AF nog wel werken. Maar dan wordt die minder betrouwbaar, zeker als er wat minder licht is.

                      Met een Canon of Sigma 1.4x zal de AF zeker niet werken in combinatie met een 30D.
                      OK, bedankt voor de info

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                        Dus conclusie, AF zal niet werken met 30D + TC, of begrijp ik dit verkeerd ?
                        De AF zal wel activeren en zoeken als je bepaalde pins van de teleconverter afplakt. Ik geloof dat de drie laatste zijn maar ik weet niet meer welke kant. Misschien even via de search gaan hier; er zijn in het verleden wel wat topics over geweest. Mocht je op die manier willen werken, hou er dan rekening mee dat de AF soms blijft hunten en dat de precisie op een 30D onvoorspelbaar wordt. Zoals gezegd: het toestel wordt zo gemaakt om bij minder licht dan f5.6 niet meer te AF-en.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Hangt af van lens tot lens. Bij de mijne was het ondoenbaar, bij deze van een vriend was het zeer goed.
                          Klopt, bij mij was dat ook niet te doen. Heb die converter (Canon) na 1 dag teruggebracht

                          Gr

                          Marc
                          http://www.pbase.com/neos_marc

                          www.caridina.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 100-400 L IS / 1.4 converter

                            De kwaliteit van de 100-400, in combinatie met de TC 1.4 is voor mij beneden alle peil.

                            greets,
                            Geert
                            www.photopower.be

                            Comment

                            Working...
                            X