Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breedhoeklens voor Nikon D7100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Breedhoeklens voor Nikon D7100

    Dag allemaal,

    Ik ben op zoek naar een breedhoeklens die zal dienen voor landschapsfoto's en brede foto's in bv bossen & parken. Reviews van de Tokina 11-16mm zijn er veel te vinden, en de meeste beoordelen deze als goed tot zeer goed. Mijn vrees is dat dit misschien wel te weinig zoom is, en dat de Tokina/Nikon 12-24mm wat beter gaat zijn, ondanks deze wat 'trager' en minder scherp is (volgens de reviews)

    Ongetwijfeld zijn er mensen met één van deze lenzen op DX formaat, dus graag hoor ik jullie ervaringen.

    Thanks!
    reflektr

    PS: Momenteel heb ik een Nikon 35mm, maar deze is niet 'wijd' genoeg.

  • #2
    Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

    Mijn vrees is dat dit misschien wel te weinig zoom is
    Dat mag je dan eens uitleggen, je zoekt een (ultra) groothoek objectief. In mijn ogen is 24mm op de D7100 geen (ultra) groothoek meer wat betreft beelduitsnede.

    Als je dan niet op zoek bent naar de ultra wide maar wel zoom, kijk dan eens naar de sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art.

    Comment


    • #3
      Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

      Ik heb een D7000 en vroeger had ik een Sigma 10mm tot blabla, ik weet het niet meer.
      Toen Tokina nog niet zo heel lang geleden uitkwam met de 12-24mm wou ik die direct omdat ik Tokina toch hoog aanschrijf in kwaliteit. Ik heb ook al jaren een 16-50 2.8 van Tokina
      En ik moet zeggen dat het een geweldige lens is, prachtig scherp en het verwonderd mij toch dat een review deze beoordeeld als minder scherp.
      Goed, dat minder scherp kan zijn in volle lensopening, daar heeft Tokina wel wat last mee.
      Maar zoveel zal je niet werken voor landschap op volle opening, eerder f9 , f11 of f16 en dan is die lens niet te kloppen hoor.
      En ook niet onbelangrijk, ze kan tegen een stootje.

      Comment


      • #4
        Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        Mijn vrees is dat dit misschien wel te weinig zoom is
        Dat mag je dan eens uitleggen, je zoekt een (ultra) groothoek objectief. In mijn ogen is 24mm op de D7100 geen (ultra) groothoek meer wat betreft beelduitsnede.

        Als je dan niet op zoek bent naar de ultra wide maar wel zoom, kijk dan eens naar de sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art.
        Sigma is inderdaad fantastisch goed ,maar het bereik is inderdaad niet echt ultra te noemen.
        Op DX zou ik dit bereik een beetje te standaard vinden, voor landschap en zeker aan zee zou ik prefereren voor minder millimeters.
        Het is maar wat je wil.

        Comment


        • #5
          Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

          De enige Sigmalens die ik in gebruik heb is de 10-20mm. Zeer tevreden van

          Comment


          • #6
            Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

            Oorspronkelijk geplaatst door reflektr Bekijk bericht
            Mijn vrees is dat dit misschien wel te weinig zoom is
            Misschien heb ik het wat slecht verwoord: hiermee bedoel ik dat het verschil in mm's wat weinig is - 5mm bij de 11-16mm, tegenover de 12mm bij de 12-24mm. Bij deze laatste kan je dan eventueel ook binnenhuis nog leuke foto's trekken op de 24mm?
            Bij foto's in het bos denk ik bv. aan foto's zoals deze, maar ik vind het moeilijk om te zien of zoiets nu getrokken is op 10mm, of meer naar de 24mm- omdat ik geen ervaring heb met een breedhoeklens. In ieder geval denk ik dat een ultra wide (<= 10mm) niet nodig zal zijn, omdat ik niet echt van plan ben om superbrede foto's te trekken (ik woon nie echt dicht bij 't zeetje… )

            Comment


            • #7
              Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

              Dat beeld waar je naar verwijst kan ook met een 17-70mm / 70-200mm gemaakt zijn. Voor zulks beelden heb je geen groothoek nodig. (m.a.w. ook met je 35mm)

              "Binnenhuis"??? Ik zal dan toch voor > 30mm gaan, inclusief externe flitser.

              Comment


              • #8
                Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

                Ik werk met de D7100 in combinatie met de Tokina 12-24 en heb daar geen klagen van. Ben er zelfs heel tevreden mee.

                Mvg Yves.
                What you see is what you get

                Comment


                • #9
                  Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

                  De Tokina 11 -16 (16,5 - 24) is in ieder geval op mijn D-90 een groot succes.
                  En vergeet niet dat je op de D-7100 ook de 1.3 cropmodus in kan schakelen. ( wordt dan ahw 22 - 32 ) Of gewoon een uitsnede maken !
                  Ik denk overigens dat de kwaliteit van de 12-24 niet veel onderdoet hoor.
                  Mijn hoofdargument om voor de 11-16 te kiezen waren de lichtsterkte, cq helderder zoekerbeeld, en toch die ene millimeter !
                  Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                  Vriendelijke groeten, Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

                    en die ene millimeter is een écht verschil, je moet dat maar eens googelen
                    is niet hetzelfde als je bv van 49mm naar 50mm gaat
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

                      Met de Tokina 11-16 op D7000 heb ik inderdaad al wel het gebrek aan 'zoom' ervaren.
                      Ik zou echter de 11mm nooit willen missen en m.a.w. enkel een 10-20 overwegen en geen 12-24.
                      Met de stap van 16 naar 20 is echter het gebrek aan 'zoom' niet opgelost en blijft het dus combineren met een andere prime of zoom.

                      Ik heb eigenlijk nog nooit geprobeerd om men TC 1.4 er achter te zetten.
                      Het kwaliteitsverschil met de 16-85 zal dan wel weg zijn en met die zoom heb ik alles wat ik wil.
                      Als tussenoplossing heb ik lang gehoopt een AF-D 24mm prime tegen het lijft te lopen.
                      Ondertussen doe ik het al te lang met beide bovenstaanden en ik ben er tevreden met hun mogelijkheden en kwaliteit.
                      Last edited by cojon; 24 oktober 2014, 21:18.
                      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                      Comment


                      • #12
                        Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

                        Tokina 12-24, stevig gebouwd, prima lens, tweedehands vaak voor kleine prijsjes te koop.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

                          Ik ben een tevreden gebruiker van de sigma 10-20mm (de oudere versie, niet de f4) en als het echt ultrawide moet zijn een samyang 8mm
                          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                          Flickr - JAlbum

                          Comment


                          • #14
                            Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

                            Op de DX liefst de Sigma 10-20mm, op de FX de 12-24mm.
                            "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                            Comment


                            • #15
                              Re: Breedhoeklens voor Nikon D7100

                              Behoud je op de D7100 de 11mm van de tokina 11-16mm 2.8?

                              Comment

                              Working...
                              X