Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

breedhoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • breedhoek

    halo,

    ik ben al een tijdje op zoek naar de, voor mij dan, beste breedhoek en zit met een keuze uit de

    Canon 10-22 f3.5-4.5
    sigma 10-20 f4-5.6
    tokina 12-24 f4

    deze laatste heeft mijn voorkeur daar de prijs iets lager is dan de canon en toch redelijk goede commentaar krijgt...
    toch zou ik graag, indien mogelijk een vergelijking zien, van ongeveer hetzelfde beeld, op (canon & sigma) 10mm en (tokina) 12mm.
    Hij zal vooral gebruikt worden voor interieurarchitectuur en ik vraag me dus af of die 2 mm breedhoek minder bij de tokina, een probleem zal geven.
    Wat denken jullie? en wat heb je ondervonden uit eigen ervaring met een bepaald objectief?

    nyla
    Canon 400D - Canon 10-22 - Sigma 18-200 - Canon 50mm 1.8 - Canon 17-55 2.8

  • #2
    Re: breedhoek

    Oorspronkelijk geplaatst door nyla Bekijk bericht
    halo,

    ik ben al een tijdje op zoek naar de, voor mij dan, beste breedhoek en zit met een keuze uit de

    Canon 10-22 f3.5-4.5
    sigma 10-20 f4-5.6
    tokina 12-24 f4

    deze laatste heeft mijn voorkeur daar de prijs iets lager is dan de canon en toch redelijk goede commentaar krijgt...
    toch zou ik graag, indien mogelijk een vergelijking zien, van ongeveer hetzelfde beeld, op (canon & sigma) 10mm en (tokina) 12mm.
    Hij zal vooral gebruikt worden voor interieurarchitectuur en ik vraag me dus af of die 2 mm breedhoek minder bij de tokina, een probleem zal geven.
    Wat denken jullie? en wat heb je ondervonden uit eigen ervaring met een bepaald objectief?

    nyla
    de canon en de sigma heb ik gehad, en heb ook al gewerkt met de tokina.

    Eerst en vooral heb je de canon, die er eigenlijk op alle vlakken bovenuit steekt; snelheid,beeldkwaliteit,lichtsterkte (bij gebruik op 10mm),geluid bij AF
    Dus als je budget het toelaat, ga dan zonder twijfelen voor de Canon

    Dit wil niet zeggen dat de sigma en de tokina slecht lenzen zijn hoor, in tegendeel. Ze presteren allebei zeer goed, maar wel met enkele verschillen:
    • Sigma is een volledige stop minder sterk volledig ingezoomd
    • De sigma is een heel pak stiller en sneller door zijn HSM motor
    • Persoonlijk vind ik de sigma beter qua bouwkwaliteit
    • niet te vergeten de 2mm die de sigma meer biedt, dat maakt echt wel een groot verschil
    • qua beeldkwaiiteit zullen ze niet zover uiteen liggen, al kan je met sigma wel eens een slecht exemplaar tegenkomen



    Ik laat het aan jou over om deze voor/nadelen grondig af te wegen
    De tokina zou in jou geval wel een stapje achter zitten op de sigma omwillen van die 2mm verschil. Voor binnenhuis zal je die toch heel goed kunnen gebruiken, en op 10mm is de lichtsterkte gelijk. Voor optimale beelden zal je sowieso moeten werken met toegeknepen diafragma+statief
    Last edited by Matthias; 17 januari 2008, 11:56.
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: breedhoek

      Ik moet ook een groohoek hebben voor een tentoonstelling te fotograferen. Ik heb de sigma 10-20 genomen.

      zééééér prachtige lens. goede bouw, zeer scherp, snel en stil.

      Ik wil je gerust eens wat foto's opzenden die ik genomen heb
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

      Comment


      • #4
        Re: breedhoek

        canon is de beste

        Comment


        • #5
          Re: breedhoek

          Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
          canon is de beste
          Ma nee gij, Nikon is nog veel beter

          Ik heb de Sigma lens (wel met Nikon mount) en ben super tevreden over deze lens. Snel, stil, 10mm ipv 12, ... Dat de optische kwaliteit een ietsje pietsje minder is dan de veel duurdere Nikon variant neem ik er voor dat prijsverschil graag bij
          Nikon D80 / Sony DSC-H5

          Comment


          • #6
            Re: breedhoek

            Ik kan je alleen maar 1000% gelijk geven!
            (Ik ben ook op de Sigma 10-20)

            Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
            Ik moet ook een groohoek hebben voor een tentoonstelling te fotograferen. Ik heb de sigma 10-20 genomen.

            zééééér prachtige lens. goede bouw, zeer scherp, snel en stil.

            Ik wil je gerust eens wat foto's opzenden die ik genomen heb

            Comment


            • #7
              Re: breedhoek

              hier dus meer goede reacties op die sigma dan ik had verwacht!
              Heb ze al alle 3 es in handen gehad en die canon sprong er wel uit
              maarja het budget .. er is wel geen haast bij, dus m'n varken kan nog gemest worden... maar het kriebelt toch !
              zijn er mensen die me een paar shoots kunnen tonen?
              (liefst 1 van elk )

              alvast bedankt voor de hulp!
              xx
              Canon 400D - Canon 10-22 - Sigma 18-200 - Canon 50mm 1.8 - Canon 17-55 2.8

              Comment


              • #8
                Re: breedhoek

                Mijn mening ken je al
                Maar om het makkelijker/lastiger te maken:http://www.pbase.com/lightrules/uwatest
                Ik heb mijn lens ook gekocht op testen,maar jammer genoeg ben
                ik het adres kwijt
                gr.ron.
                http://exhi-fotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: breedhoek

                  Als het voor interieurfotografie is zou ik wachten op de Tokina 11-16 2.8.
                  Voor deze tak van fotografie zou dit wel eens de standaard kunnen worden als ze zo goed is als de 12-24 : ietsje wijder en serieus lichtsterk.
                  fotosite

                  Comment

                  Working...
                  X