Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

    Beste BD'ers,

    Ik ben inmiddels al te weten gekomen via een search dat je op een D-SLR 'analoge' lenzen kan plaatsen, en dat er dan sprake is van een zekere crop-factor (EOS 20D = 1.6 ?)
    Nu verkoopt men ook 'digitale' lenzen. Moet men hier dan ook rekening houden met deze crop-factor of is in dit geval een 17-40 een echte 17-40 en dus geen 27-64 ?

    PS
    Wat dat croppen betreft... betekent dit dan dat je met een 'analoge' lens op een D-SLR een zwarte rand krijgt rond je foto, en dat deze er dan manueel afgesneden moet worden in bv PS ?

    Alvast bedankt voor het advies
    P;-)
    Dank u wel.

  • #2
    Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

    Oorspronkelijk geplaatst door Abysmo6
    Beste BD'ers,

    Ik ben inmiddels al te weten gekomen via een search dat je op een D-SLR 'analoge' lenzen kan plaatsen, en dat er dan sprake is van een zekere crop-factor (EOS 20D = 1.6 ?)
    Nu verkoopt men ook 'digitale' lenzen. Moet men hier dan ook rekening houden met deze crop-factor of is in dit geval een 17-40 een echte 17-40 en dus geen 27-64 ?

    PS
    Wat dat croppen betreft... betekent dit dan dat je met een 'analoge' lens op een D-SLR een zwarte rand krijgt rond je foto, en dat deze er dan manueel afgesneden moet worden in bv PS ?

    Alvast bedankt voor het advies
    P;-)
    weinig tijd, dus kort antwoord:

    ja/nee (ook cropfactor)

    nee

    Comment


    • #3
      Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

      De digitale lenzen zijn een apparte serie bv DX ( bij nikon ).
      Daar is een 17-55 een 17-55
      Je kan een oudere analoge lens gebruiken maar hou dan rekening met de de 1.6 factor

      Je krijgt die ronde ( zwarte rand ) enkel als je digitale lenzen gebruikt op een analoog toestel.

      En met een "crop" bedoelen ze gewoon " een stukske af snijden, links-rechts-onder of boven " om hier of daar de compositie te verbeteren in de foto
      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

      Comment


      • #4
        Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

        Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
        De digitale lenzen zijn een apparte serie bv DX ( bij nikon ).
        Daar is een 17-55 een 17-55
        Je kan een oudere analoge lens gebruiken maar hou dan rekening met de de 1.6 factor
        Bedoel je dan dat een bv. een 17-55mmDX en een 17-55mm NIET dezelfde brandspuntsafstand hebben, ik dacht net van wel, maar dat de DX lenzen gewoon een kleinere bruikbare beeldcirkel hadden.

        Comment


        • #5
          Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

          Tja, Wouter

          dat dacht ik ook...

          Comment


          • #6
            Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

            Brandpuntsafstanden zijn een fysisch gegeven, het is de combinatie van deze brandpuntsafstand met de beeldcirkel die de beeldhoek bepalen.

            De link brandpuntsafstand - beeldhoek is steeds weer anders voor een andere beeldcirkel... Aan 16 mm lens geeft een beeldhoek voor een 35 mm filmpje...
            Voor een MF camera (60 x 60 mm) is een 50 mm een breedhoeklens...


            Wat betekent dit nu voor die 17-55 mm lens : dat blijft steeds een 17-55 mm lens, maar de beeldhoek veranderd, voor een APS sensor komt de beeldhoek overeen met de beeldhoek van een lens met brandpuntsafstand 25.5-82.5 mm voor filmformaat (1,5 x).
            Is deze lens dan vergelijkbaar met een 25.5-82.5? Neen want de scherpte-diepte karakteristiek is anders (je hebt (veel) minder scherpte diepte bij een APS sensor...)



            sugar
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

            http://supermasj.zenfolio.com

            Comment


            • #7
              Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

              Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
              De digitale lenzen zijn een apparte serie bv DX ( bij nikon ).
              Daar is een 17-55 een 17-55
              Je kan een oudere analoge lens gebruiken maar hou dan rekening met de de 1.6 factor
              Opgepast... zoals al vermeld: bij ALLE lenzen moet je rekening houden met de cropfactor, ook met de lenzen die specifiek voor digitale SLR's gemaakt zijn op APS-formaat...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

              Comment


              • #8
                Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

                /offtopic
                Jullie zijn te veel met nummerkes bezig. Allemaal naar buiten nu en fotokes trekken !!
                natwork.be

                Comment


                • #9
                  Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nat
                  /offtopic
                  Jullie zijn te veel met nummerkes bezig. Allemaal naar buiten nu en fotokes trekken !!
                  Euh... je moet dan wel een toestel hebben of zie ik dat verkeerd
                  Dank u wel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

                    @all

                    ik was even bang dat de verwarring me het nog onduidelijker ging maken
                    De uitleg van Sugar lijkt me logisch, en dan durf ik ook de voorzichtige conclusie nemen dat op 'alle' lenzen rekening moet gehouden worden met de crop-factor (zoals CooMa het al zei)
                    Dank u wel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

                      Oorspronkelijk geplaatst door Abysmo6
                      @all

                      ik was even bang dat de verwarring me het nog onduidelijker ging maken
                      De uitleg van Sugar lijkt me logisch, en dan durf ik ook de voorzichtige conclusie nemen dat op 'alle' lenzen rekening moet gehouden worden met de crop-factor (zoals CooMa het al zei)
                      Je moet die factor inderdaad op alle lenzen toepassen, brandpuntsafstand heeft niets met cropfactor te maken

                      Die conclusie is zelfs niet voorzichtig

                      sugar
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                      http://supermasj.zenfolio.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

                        Wanneer houden mensen nu eens op op forums vragen te stellen die al 10.000 x gesteld zijn?
                        Is het nou echt zo moeilijk om te snappen dat 15x22 kleiner is dan 24x36?
                        Als je een vraag op een forum stelt moet je het antwoord OOK lezen, dus misschien is het dan handig om eerst 'ns wat antwoorden te googelen en die te lezen alvorens dezelfde vragen weer opnieuw te gaan stellen.

                        OEPS ik zie net dat de poster al 3 jaar ingeschreven is! Heeft die dan al die tijd zonder internet gezeten of zo?
                        Last edited by Spanjaart; 2 mei 2005, 22:35.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
                          OEPS ik zie net dat de poster al 3 jaar ingeschreven is! Heeft die dan al die tijd zonder internet gezeten of zo?
                          Beste Spanjaart,
                          Misschien moet je eens googlen !

                          Ik ben gewoon blij dat ik af en toe eens kan terugvallen op BD ! As simple as that !
                          Dank u wel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

                            Op gevaar af van het nog onduidelijker te maken.....

                            Een brandpuntsafstand is een fysisch gegeven. (zoals sugar al zei ).
                            Dus een lens van bvb. 50 mm. is ALTIJD een lens van 50mm.
                            De fysische beeldhoek ( de hoek van de lichtstralen ) van iedere 50mm is ook ALTIJD hetzelfde. (BEHALVE met Fish-Eye lenzen, omdat die anders gebouwd en berekend zijn. Daar zie je zelfs dat de fabrikanten de HOEKEN promoten )

                            50 mm Sigma/Macro : hoek is 46,8°..... De gewone Sigma 50mm heeft een beeldhoek van 46,8°. De Canon 50/1,1 = 46°, De Canon 50/1,4 = 46°, de (best gekende) Canon 50/1,8 heeft 46°....... (Het cijfer [**,8 ]na de komma van de Sigma is een commerciële afronding... )

                            De PRAKTISCH gebruikte beeldhoek hangt af van de gote van de CCD sensor.
                            Een grote beeldsensor zal meer van die hoek gebruiken dan een kleine beeldsensor. Uiteraard kan een full-frame 24x36mm beeldsensor meer beeld "pakken" dan de kleinere +- 15x22 sensor van gangbare CCD sensoren van onze camera's. (Nikon D70/D100 of Canon 300/350D, 10D en 20D) Camera's met een cropftor zoals we dat noemen. Die factor is 1,5 tot 1,6 naarglang het merk.

                            DUS : een APS-formaat sensor (die +- 15x22 dus) gebruikt niet de volle capaciteit van de gewone lens. Hij gebruikt een KLEINER DEELvan de beeldhoek, alhoewel die grotere beeldhoek wel voorhanden is.

                            Je "verliest" dus een deel beschikbare beeldhoek. Alhoewel die grotere beschikbare hoek er wel is.

                            De lenzenfabrikanten (en wij.... ) vinden dat geld weggooien.
                            Daarom bouwen ze lenzen die speciaal gemaakt zijn voor het APS formaat, De digitale lenzen dus.
                            De hoek waarme de lichtstralen binnenvallen is de zelfde voor alle lenzen met de zelfde brandpuntsafstand. Maar de bruikbare BEELDhoek is kleiner. Juist genoeg om de CCD sensor van het APS formaat te belichten. Dit maakt de lenzen goedkoper. Zonder dat ze daarom kwalitatief (zouden) moeten onderdoen voor de grote broertjes.

                            Besluit : een full size lens van 50mm of een "digitale" lens van 50 mm breken de lichtstralen af onder dezelfde hoek. Maar de bruikbare "beeldcirkel" , wiskundig uitgedrukt in BEELDhoek is kleiner.

                            En in feite is het echte verschil tussen een telelens en een grootHOEKslens uit te drukken in HOEKEN. Want het is die hoek die het verschil maakt.
                            Maar uit gewoonte , van de goede oude analoge 24x36 tijd, heeft men de brandpuntsafstand gebruikt..... omdat bij alle kleinbeeld cameras 24x36 gebruikt werd.

                            Het zou beter zijn om de beeldhoek die de sensor gebruikt (van een bepaalde lens) aan te duiden. Een full frame CCD die een beeldhoek gebruikt van bvb. 46° of een APS formaat sensor (+-15x22) die een beeldhoek gebruikt van bvb. 46° zouden exact hetzelfde beeld geven. Wel met een andere brandpuntsafstand en........ met een ander aantal megapixels.

                            We zouden dan van een telezoom spreken van 34.3° - 12.3 °/f2.8 en dat zou voor iedereen hetzelfde zijn, hetzelfde beeld geven.
                            Wel zullen die cijfers dan verschillen als je die lens gebruikt op een andere camera. De fabrikanten zouden dan moeten opgeven welke hoek je krijgt bij welke camera.
                            Maar oude gewoontes afleren........

                            Pfwwwwww. Nu ga ik fotoookes trekken.
                            Ha nee... het is al donker. 'k ga dan maar slapen.


                            Groetjes

                            Skitch
                            Last edited by Skitch; 2 mei 2005, 23:27.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Brandpuntafstand bij 'digitale lenzen'

                              Het is me héééélemaal duidelijk nu.
                              Nu nog de overstap zetten naar D-SLR... maar dat is een heen ander verhaal ;-)
                              Dank u wel.

                              Comment

                              Working...
                              X