Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8 USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8 USM

    Hallo,

    Ik geraak er maar niet uit welke de beste portretprime voor een crop zou zijn.
    Heb nu de Canon 50mm 1.4, misschien heb ik hem al?

    Canon EF 50mm f/1.4 USM of Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM of Canon EF 85mm f/1.8 USM

    - De Sigma 30 1.4 zou scherper zijn dan de Canon las ik op FM (al vanaf 1.4, de Canon EF50 is maar scherp vanaf f2.8)
    - Ook weet ik niet of de 30mm (48mm op crop) beter zou zijn dan mijn 50mm (80mm op crop).
    - Heb ook al veel positiefs gehoord over de 85 1.8, maar zou dit bereik niet meer voor FF zijn? Is 136mm op een crop! (op FM zeggen ze 5m afstand voor binnen, te ver!)

    Zijn er al mensen die deze objectieven getest hebben, of er een idee over hebben?
    Ik vermoed dat de 50 1.4 perfect is voor een crop en de 85 1.8 voor een FF, klopt dit?

    Had misschien graag de 30 of 85 gehad omdat ze scherper zouden zijn, daar de EF50 van 1.4-2.8 niet scherp is, maar het bereik zal dan weer minder zijn zeker voor portretten...

    Thanks!
    Mvg,
    Innovator
    Last edited by Innovator; 31 mei 2008, 19:52.

  • #2
    Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

    ik vind de 50mm perfect op crop
    en de 85mm perfect op 1.3x crop, vandaar dat ik mijn 50 1.4 verkocht heb voor een 85mm toen ik overschakelde naar de 1DmkII
    30mm is geen goede portret lens imho, geeft nog iets teveel vertekening
    nochtans is een 85mm ook wel heel goed voor portretten op 1.6x crop hoor, je moet enkel ver genoeg staan

    mijn mening is dus, houden die 50mm 1.4
    tis zeker geen slechte lens hoor, eentje die ik binnekort sowieso terug aanschaf als het budget het toelaat. en van dat scherp zijn op 2.8 vind ik maar zever. ik heb vlijmscherpe foto's uit mijn 50mm 1.4 gehaald op f2 en f2.2
    Last edited by Matthias; 31 mei 2008, 20:16.
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

      Thanks Matthias, denk dat ik de 50mm zal houden, hoe aanlokkelijk de scherpte van de 85 ook is door minder vervorming.

      Probleem is ook dat is soms baby portretfotos neem op halve meter afstand vb op een tafel, met de 85mm en een crop moet je 5m afstand nemen voor een portretfoto binnenshuis, dus denk ook dat de 50mm meest geschikt is, zal er enkel goed op moeten letten dat diafragma hoger dan 2.0 staat (want soms 1 oog scherp en andere niet door beperkte DOF).

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      ik vind de 50mm perfect op crop
      en de 85mm perfect op 1.3x crop, vandaar dat ik mijn 50 1.4 verkocht heb voor een 85mm toen ik overschakelde naar de 1DmkII
      30mm is geen goede portret lens imho, geeft nog iets teveel vertekening
      nochtans is een 85mm ook wel heel goed voor portretten op 1.6x crop hoor, je moet enkel ver genoeg staan

      mijn mening is dus, houden die 50mm 1.4
      tis zeker geen slechte lens hoor, eentje die ik binnekort sowieso terug aanschaf als het budget het toelaat. en van dat scherp zijn op 2.8 vind ik maar zever. ik heb vlijmscherpe foto's uit mijn 50mm 1.4 gehaald op f2 en f2.2

      Comment


      • #4
        Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

        Dat je met een 85mm op 5 meter moet gaan staan heb ik nog nooit gehoord, eigenlijk, en ik heb er al prima portretten mee gemaakt zowel binnen als buiten. En dat zo'n 50mm f/1.4 maar vanaf 2.8 scherp is, is eigenlijk ook wel nieuw voor me (en iets wat ik zelf NOOIT heb ervaren). Misschien zijn mijn verwachtingen van een lens wel zodanig laag dat ik er beter wat minder geld aan had uitgegeven

        Maar met een 85mm zit je wel heel erg kort, dus enkel voor het close-up werk. Als je een extra prime naast je 50mm wil voor portretten zou ik eerder richting 35mm gaan. Maar dan moet je je van de mogelijke (en eventueel gewilde) vertekening bewust zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

          Jullie zijn ook beiden in die andere "verslavende primes" thread actief, niet? Ik vind de post van Digicam, die de z.g. "5m afstand" tegenspreekt, erg overtuigend, hoor.
          Ik ben van plan om naast mijn 50mm f/1,8 een 85mm f/1,8 te kopen, precies om een beetje meer afstand tot het onderwerp te kunnen nemen, maar zeker geen 5 m. Daar gebruik ik buiten mijn 55-250mm voor!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

            met de 85mm en een crop moet je 5m afstand nemen voor een portretfoto binnenshuis
            waar blijf je het halen ?
            nu, de 50 is een goeie lens,
            maak je verder geen zorgen ...

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

              Op FM site zei er iemand 5 meter


              Maar bovenaan staat er nu 0.85m afstand minimum, als negatief aspect, zou toch nog meevallen, maar om m'n 50 1.4 te verkopen om een 85 denk ik niet dat het interessant zou zijn (kreeg al tips van BD leden dat de 50 1.4 de beste prime is op een crop).

              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
              waar blijf je het halen ?
              nu, de 50 is een goeie lens,
              maak je verder geen zorgen ...

              mm

              Comment


              • #8
                Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

                Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                (kreeg al tips van BD leden dat de 50 1.4 de beste prime is op een crop).
                En zo schrijven we met z'n allen het internet vol met halve waarheden en dankzij vriend google zijn ze beschikbaar voor het mensDOM en staan ze netjes gerangschikt tussen leugens, resultaten van wetenschappelijk onderzoek, vaststaande feiten, fictie, verzinsels van grappenmakers. Pfff.
                DigiCam

                Comment


                • #9
                  Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                  Op FM site zei er iemand 5 meter


                  Maar bovenaan staat er nu 0.85m afstand minimum, als negatief aspect, zou toch nog meevallen, maar om m'n 50 1.4 te verkopen om een 85 denk ik niet dat het interessant zou zijn (kreeg al tips van BD leden dat de 50 1.4 de beste prime is op een crop).
                  Hier kan je uitrekenen dat je met een 1.6 crop op 5m, met een 85mm lens, een object van 1.3m kunt trekken.
                  Alles hangt er natuur van af wat je onder een "portret" verstaat.
                  Ik bekijk een protret van een baby als het hoofdje + eventueel een deeltje van de borst, dus een object grootte van 30 à 40 cm max. Hiervoor ga je met een 85mm op 1.6 crop, tussen 1.2 en de 1.5m afstand moeten houden.

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                    En zo schrijven we met z'n allen het internet vol met halve waarheden en dankzij vriend google zijn ze beschikbaar voor het mensDOM en staan ze netjes gerangschikt tussen leugens, resultaten van wetenschappelijk onderzoek, vaststaande feiten, fictie, verzinsels van grappenmakers. Pfff.
                    Absoluut

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

                      Ik bekijk het zo:

                      Zolang ik met de 1.6 crop zit gebruik ik de 1.4 50mm omdat deze dan voor mij gemiddeld goed zit..

                      Als ik ooit een FF cam heb, schaf ik mij ineens de 135mm aan, dan heb ik op die camera toch 2 verschillende primes.
                      Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

                        Naar mijn gevoel: 85/1.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                          En zo schrijven we met z'n allen het internet vol met halve waarheden en dankzij vriend google zijn ze beschikbaar voor het mensDOM en staan ze netjes gerangschikt tussen leugens, resultaten van wetenschappelijk onderzoek, vaststaande feiten, fictie, verzinsels van grappenmakers. Pfff.
                          Da's zeker dat, en hoe goed wij het zelfs zelf bedoelen, soms schrijven we hier met zijn allen soms dingen die we reeds jaren verkeerd voorhebben, en steeds als waarheid hebben beschouwd, omdat we zelf niet beter wisten, maar we zij ook maar mensen hé.

                          Alleen vind ik het dan jammer dat we daarvoor door bepaalde personen afgeschoten worden, als misdadigers, terwijl deze zelf met geen oplossing of de reéle waarheid komen.

                          Beste portretobjectief:
                          Volgens mij 85mm, indien je de nodige afstand kan nemen natuurlijk, dan een 50mm 1.4, geeft een redelijk realistisch perspectief weer, 30mm geeft volgens mijn mening teveel vertekening, maar dat hangt natuurlijk ook voor een stuk af op welke manier je een model fotografeerd natuurlijk, is dat frontaal en de ganse persoon beeldvullend, dan kan het nog aanvaardbaar zijn, maar fotografeer je een persoon van uit een bepaalde hoek (bv. uit de hoogte), dan is de vertekening onaanvaardbaar, tenzij je het zo wil natuurlijk.

                          Hier een voorbeeldje van sterk overdreven vertekening, dat heb ik natuurlijk zo gewild, eens een zotte foto voor in het album , maar eigenlijk onaanvaardbaar

                          Deze is van onze kleinzoon Kylian, camera D3 Full-Frame, objectief 14-24 op 14mm, 1/40 sec. f3.2

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Alleen vind ik het dan jammer dat we daarvoor door bepaalde personen afgeschoten worden, als misdadigers, terwijl deze zelf met geen oplossing of de reéle waarheid komen.
                            Ik weet niet of dat rechtstreeks naar mij gericht is. Maar goed, dit topic is nogal moeilijk om volgen geworden omdat de originele poster een gelijkaardige vraag lopen heeft hier

                            Maar on topic : ik volg je dat voor normaal portretwerk 85 mm bruikbaarder is als 50 mm.

                            Trouwens : Fantastische ogen
                            DigiCam

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste portretprime (crop) Canon 50 1.4 USM / Sigma 30 1.4 EX DC HSM/ Canon 85 1.8

                              Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                              Maar on topic : ...ik volg je dat voor normaal portretwerk 85 mm bruikbaarder is als 50 mm...
                              Maar het gaat wel om een full-frame camera, waar 85mm effectief 85mm is, tegenover 136mm op een 1,6 crop.
                              Of is dit ook nog bruikbaar voor portretwerk?
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X