Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belichting macro outdoors

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • belichting macro outdoors

    Ik kwam filmpje tegen op het internet waarin een fotograaf overdag met zulke setting aan de slag ging (zie afb)



    Kent er iemand jullie welke accessoires deze op zijn camera gebruikt?
    Is dit nodig als je buiten insecten in Macro wil vastleggen, of kan het ook gewoon met daglicht, of eventueel andere nuttige accessoires?
    Mijn volgende assignment is een geslaagde macro foto insturen.

    Alles welkom.

  • #2
    Re: belichting macro outdoors

    Dit lijkt zeer sterk op een Laowa KX 8000-set,met een zelfgemaakte diffusor.
    Met welke lens werk je? Welke vergroting??
    Als je een opzetflitser hebt,en voldoende afstand kunt houden,dan kun je hiermee ook werken en een DIY-diffusor hiervoor maken.
    Dit octupus-achtig ding hierboven is niet zo handig als er wat takjes in de omtrek zitten.;om van de diffusor nog te zwijgen.
    Last edited by demuro; 31 oktober 2021, 17:46. Reden: KX TOEVOEGING

    Comment


    • #3
      Re: belichting macro outdoors

      Ik ga met een Canon 50mm dmv een omkeerring werken, dus bekom ik volgens de berekening een 1:1 verhouding.
      Heb nog geen opzetflitser.

      Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
      Dit lijkt zeer sterk op een Laowa KX 8000-set,met een zelfgemaakte diffusor.
      Met welke lens werk je? Welke vergroting??
      Als je een opzetflitser hebt,en voldoende afstand kunt houden,dan kun je hiermee ook werken en een DIY-diffusor hiervoor maken.
      Dit octupus-achtig ding hierboven is niet zo handig als er wat takjes in de omtrek zitten.;om van de diffusor nog te zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: belichting macro outdoors

        Ik werk nooit met een flitser, maar continu licht. Daarvoor gebruik ik twee ledlampen. Met flitslicht zie je pas achteraf hoe het licht valt.

        Comment


        • #5
          Re: belichting macro outdoors

          Ledlampen, buiten, hoe doe je dat?

          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Ik werk nooit met een flitser, maar continu licht. Daarvoor gebruik ik twee ledlampen. Met flitslicht zie je pas achteraf hoe het licht valt.

          Comment


          • #6
            Re: belichting macro outdoors

            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            Ik werk nooit met een flitser, maar continu licht. Daarvoor gebruik ik twee ledlampen. Met flitslicht zie je pas achteraf hoe het licht valt.
            Welke diafragmawaarden kan je daar zo mee halen?

            Comment


            • #7
              Re: belichting macro outdoors

              Begrijp de keuze voor een omkeerring niet goed?
              Zou wat betere beeldkwalitiet geven,werkafstand is groter dan met tussenringen.
              Maar je zit gebeiteld op een vaste vergroting,waar een tussenringcombinatie toch wat meer speelruimte geeft.En geeft ook 1:1 (50 mm tussenring op een 50 mm objectief.)
              En 1:1 uit de vrije hand is ook al niet eenvoudig.
              Maar je diafragma????
              Gebruik je een oude lens zoals een 50 mm FD,dan heb je een diafragmaring,en kun je belichting instellen.Een EF lens heeft die mogelijkheid niet,tenzij je er een Novoflexadapter op zet om je diafragma te sturen.Maar dat is niet goedkoop.
              Er zou een trucje bestaan om een gewenst diafragma op een EF lens in te stelleniafragma man op camera,scherptediepteknop indrukken en lens eraf nemen.Diafragma zou blijven staan op de ingestelde stand.Nooit zelf geprobeerd en iets zegt mij dat dit waarschijnlijk niet gezond is voor de lens.
              Last edited by demuro; 1 november 2021, 10:32.

              Comment


              • #8
                Re: belichting macro outdoors

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Welke diafragmawaarden kan je daar zo mee halen?
                En bij welke sluitertijd?

                Comment


                • #9
                  Re: belichting macro outdoors

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  ...
                  ,scherptediepteknop indrukken en lens eraf nemen.Diafragma zou blijven staan op de ingestelde stand.Nooit zelf geprobeerd en iets zegt mij dat dit waarschijnlijk niet gezond is voor de lens.
                  Nog nooit van gehoord. Er zit logica in en mogelijks werkt dit nog ook.

                  Maar ik denk dat het verwijderen van een objectief dat onder spanning staat echt niet slim is.
                  Het zou me niet verwonderen als je camera in de gekende Erroor 99 gaat of vast loopt.
                  Canon is behoorlijk gevoelig als het om de lens contacten gaat.

                  Comment


                  • #10
                    Re: belichting macro outdoors

                    Een lichtsterke macro-lens (bv 105 2.8), reportageflitser met grote (10 cm) diffusor overgeschoven (of zelf gemaakt) op een klein statiefje (of met een helpende hand in de buurt), dus off camera flitsen. Dat zal je al een heel eind brengen. En als het beestje zoooo klein is, dat je moet overschakelen op tussenringen of balgen.....neem het beestje mee naar huis en maak foto's in een kleine studio-opstelling. Voor dieptescherpte heb ik goede resultaten met stacking. Hiervoor is natuurlijk een statief onontbeerlijk. Als je flitst heb je ook meer speelruimte met de sluitersnelheid, omdat je flitser hier 'de baas' is. Voor de instellingen is het ook dikwijls 'trial and error' hé, maar dat hoort er bij....

                    Comment


                    • #11
                      Re: belichting macro outdoors

                      Zou een led ring light een oplossing kunnen zijn?

                      Comment


                      • #12
                        Re: belichting macro outdoors

                        Ik zal schrijven keep in simple....

                        Wat voor beelden denk je met z'n led ring Light te kunnen maken?

                        Comment


                        • #13
                          Re: belichting macro outdoors

                          De vraag is ook: wat voor beelden wil je maken ? Met een ringverlichting (heb wel wat ervaring met een ringflash van Sigma) krijg je uitstekend verlichte beelden, maar veel sfeer moet je dan niet verwachten. Je kunt die dingen ook wel instellen zodat je het licht (geheel of gedeeltelijk) van één kant kunt laten komen....maar daar heb ik geen ervaring mee, ik gebruikte dat voor zakelijke doeleinden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: belichting macro outdoors

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                            En bij welke sluitertijd?
                            Dat hangt mede van het omgevingslicht af. Bij voorbeeld deze van de rietvink: macro 100mm iso 1000 - f18/250 s Geen direct zonlicht (bewolkt) en met twee ledlampjes.

                            Met één (flits)lamp krijg je platte plaatjes, met twee losstaande ledlampjes (niet aan de camera vast) kun je beter spelen wat afstand en hoek (schaduw) van het licht om mooiere dieptewerking te krijgen. Met flitslicht kun je het resultaat pas achteraf bekijken, met ledlicht vooraf.
                            Last edited by Binnenuit; 3 november 2021, 10:31.

                            Comment


                            • #15
                              Re: belichting macro outdoors

                              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                              Dat hangt mede van het omgevingslicht af. Bij voorbeeld deze van de rietvink: macro 100mm iso 1000 - f18/250 s Geen direct zonlicht (bewolkt) en met twee ledlampjes.
                              https://zoom.nl/foto/natuur/3357756/rietvink
                              Valt echt goed mee.
                              Ik had minder goed resultaat verwacht bij een f18.

                              Comment

                              Working...
                              X