Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Baby-prime: 35mm of 50mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Baby-prime: 35mm of 50mm

    Ik zit met een dilemma. Enige tijd geleden heb ik mijn 30mm prime verkocht t.b.v. een 17-50 canon lens. Echter, mijn pa had die lens al en bood aan dat ik hem permanent mocht lenen. Mooi voor mij, maar ik wil dat budget nu eigenlijk stoppen in een nieuwe prime-lens, waarmee ik mooie baby- en kinderfoto's kan maken. De aanvulling t.o.v. de 17-50 zit hem vooral in de f-waarde.

    Ik heb twee lenzen op het oog:
    -Sigma ART 35mm 1.4
    -Canon 50mm 1.4

    De eerste schijnt volgend de reviews een beest van een lens te zijn. Maar ik lees ook dat hij bij babyfotografie vervorming kan geven. De tweede ziet er op het oog ook prima uit. Budget is in beide gevallen geen probleem.

    De lens gaat gebruikt worden op een Canon 60D.

    Wat zouden jullie doen?
    Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

  • #2
    Re: Baby-prime: 35mm of 50mm

    als je de 30mm mist, dan de 35 uiteraard,
    en anders de 50mm hé, vervorming van 35mm op een crop(1.6) camera valt wel mee
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Baby-prime: 35mm of 50mm

      Ik mis mijn 30mm ontzettend. Eigenlijk zelfs een beetje spijt van de verkoop. Maar ik heb geen ervaring met een 50mm. Misschien zou dat zelfs nog een grotere lieveling kunnen worden.

      Geen idee. Ik heb geen ervaring met een 50mm...
      Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

      Comment


      • #4
        Re: Baby-prime: 35mm of 50mm

        tja, u binnen zetten en uw 17-50 op 35 zetten en dan eens op 50mm zeker...
        voor mij was 50mm dikwijls teveel zoom, zeker voor kinderen
        maar ja, das voor ieder persoonlijk uiteraard
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Baby-prime: 35mm of 50mm

          Dank! Ik ben momenteel aan het kijken naar de sigma 18-35 f1.8. Prijs is vrijwel gelijk aan de 35mm, maar je krijgt er voor mijn gevoel iets meer lens voor. Heeft iemand ervaring met deze lens?
          Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

          Comment


          • #6
            Re: Baby-prime: 35mm of 50mm

            Voor alle lenzen geldt eigenlijk dat je ver genoeg van je model moet wegblijven. Ik hanteer de regel van minstens 1 meter afstand om vervorming te beperken.
            Maar er zijn omstandigheden waar een breedhoek kort inzetten op je model net mooi kan zijn. Ik denk dan vooral aan bv schieten vanuit de grond naar boven toe om de voeten groot te maken en de benen lang. Wat wel leuk is.
            Ma bon,...
            Alles dat meer is, is beter voor het gewone werk.
            Normaal kom je dan automatisch op 50mm uit +-.
            Ik heb de canon 50 usm 1.4 en ben daar zeer tevreden over maar moet er wel bij zeggen dat de lens optisch het beste presteert vanaf f2.
            Op 1.4 is em onaangenaam soft en scherpstelling behoorlijk delicaat zeker als je herkadreerd.

            Wil je kinderen full body shoot doen dan lukt dat nog net in kleine ruimtes (bv woonkamers).
            Voor volwassenen full body shoot doen met de 50mm is lastiger als je niet veel ruimte hebt. Daar is de 35 eigenlijk beter keus uit noodzaak maar optisch ben je sowieso best af met > 50mm voor portrets.

            Dat is mijn ervaring heh, elk zijn manier van werken....

            Comment


            • #7
              Re: Baby-prime: 35mm of 50mm

              kijk ook eens als lensje erbij voor een 50 mm 1.8, kost je een kleine 100 euro extra, doet niet zo zeer als de 50 1.4, wellicht een idee, dus gewoon allebei
              de focale lengtes.
              Wat ik vaak doe is tweedehands dit soort lensjes (50 mm 1.8), kosten niet veel en als je ze beu bent of ze voldoen niet verkoop je ze weer, zo is het verlies nagenoeg nihil
              Mijn beste Foto moek nog trekke.

              Comment


              • #8
                Re: Baby-prime: 35mm of 50mm

                Moest je van 't kortrijkse zijn of daar komen mag je mijn 50 1.4 wel 's komen proberen
                In tegenstelling tot eerder bericht heb ik wel nut bij de lens op 1.4 maar toegegeven je moet een fijne delicate hand en oog hebben
                Webstek in opbouw

                Comment


                • #9
                  Re: Baby-prime: 35mm of 50mm

                  Dank voor alle tips. Ik ben bijna eruit. Het wordt, denk ik, een 50mm 1.4 i.c.m. een Sigma ART 30mm 1.4.

                  Dit lijkt mij de meest handige combinatie. En tweedehands ruim binnen budget.
                  Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

                  Comment

                  Working...
                  X