Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Architectuurlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Architectuurlens

    Ik ben op zoek naar een degelijke architectuur- en landschapslens, die ook perfect binnen te gebruiken is om design en binnenhuisarchitectuur te fotograferen.
    De lens moet worden gebruikt voor semi-professionele doeleinden.
    Ik dacht vooral aan de Tokina 12-24 f4.0, ter aanvulling van de objectieven die ik al heb...
    Iemand nuttige suggesties?
    Last edited by whiskey; 2 november 2006, 12:44.
    EOS 30D - EOS 33 - Tokina 28-80 f2.8 - EF 50 f1.8 - EF 70-200L f2.8 - Speedlite 580 EX

  • #2
    Re: Architectuurlens

    Oorspronkelijk geplaatst door whiskey Bekijk bericht
    Ik ben op zoek naar een degelijke architectuur- en landschapslens, die ook perfect binnen te gebruiken is om design en binnenhuisarchitectuur te fotograferen.
    De lens moet worden gebruikt voor semi-professionele doeleinden.
    Ik dacht vooral aan de Tokina 12-24 f4.0, ter aanvulling van de objectieven die ik al heb...
    Iemand nuttige suggesties?
    Voor architectuur zou ik kiezen voor de sigma 10-22 of de Canon 10-22. Waarom?

    Het verschil tussen 10 en 12 mm is hemelsbreed, voor architectuur kan die 2 mm het verschil maken.

    Verder hebben zowel de sigma als de Canon een andere eigenschap die hen voor architectuur enorm geschikt maakt : minder vervorming, wat in architectuur erg vervelend is...

    sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • #3
      Re: Architectuurlens

      Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
      Voor architectuur zou ik kiezen voor de sigma 10-22 of de Canon 10-22. Waarom?

      Het verschil tussen 10 en 12 mm is hemelsbreed, voor architectuur kan die 2 mm het verschil maken.

      Verder hebben zowel de sigma als de Canon een andere eigenschap die hen voor architectuur enorm geschikt maakt : minder vervorming, wat in architectuur erg vervelend is...

      sugar
      Bedankt Sugar, u heeft volstrekt gelijk wat die 2 mm betreft...
      Ik had ook die bedenking al gemaakt.
      De zeer goede recensies en de lichtsterkte van 4.0 over gans de afstand deden mij echter meer en meer naar de Tokina grijpen.
      Binnen maakt die 4.0 misschien wel het verschil?
      EOS 30D - EOS 33 - Tokina 28-80 f2.8 - EF 50 f1.8 - EF 70-200L f2.8 - Speedlite 580 EX

      Comment


      • #4
        Re: Architectuurlens

        Oorspronkelijk geplaatst door whiskey Bekijk bericht
        Bedankt Sugar, u heeft volstrekt gelijk wat die 2 mm betreft...
        Ik had ook die bedenking al gemaakt.
        De zeer goede recensies en de lichtsterkte van 4.0 over gans de afstand deden mij echter meer en meer naar de Tokina grijpen.
        Binnen maakt die 4.0 misschien wel het verschil?
        Architectuur is volgens mij zowiezo statief werk, questie van alles mooi loodrecht te houden - de minste afwijking geeft belangrijke afwijkingen

        Meestal wil je ook je DOF groot hebben, ik zit met mijn 12-24 meestal f1/8.0 of f1/11.0 te fotograferen (5D)
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

        http://supermasj.zenfolio.com

        Comment


        • #5
          Re: Architectuurlens

          De F4 zal volgens mij weinig of geen verschil maken:
          • Je zal een wijde zoom binnen vooral wijd gebruiken, en dan heb je op de sigma ook F4
          • Dergelijke breedhoeken knijp je best een of meerdere stops dicht, dus dan schiet je sowieso niet meer op F4


          Ik heb de Sigma en ben er zeer tevreden over. En zoals Sugar zei, die 2mm maakt echt wel een verschil.
          Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

          Comment


          • #6
            Re: Architectuurlens

            Gewoon om je effe het verschil tussen 12 en 24 mm te laten zien (let wel dit is op een 5D, de verschillen tussen 12 en 24 op een APS zijn minder groot), maar je zal wel snappen dat 2-3 mm verschil dan een groot verschil maken

            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

            http://supermasj.zenfolio.com

            Comment


            • #7
              Re: Architectuurlens

              Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
              Gewoon om je effe het verschil tussen 12 en 24 mm te laten zien (let wel dit is op een 5D, de verschillen tussen 12 en 24 op een APS zijn minder groot), maar je zal wel snappen dat 2-3 mm verschil dan een groot verschil maken
              Juist! Een treffend voorbeeld...
              Mag ik hieruit concluderen Sugar dat jij op je 5D met een Tokina 12-24 werkt?
              Ik dacht dat die niet werkte op de FF camera's?? Kan ik die dan ook gebruiken op mijn analoge EOS 33?
              Geldt dit ook voor de Sigma en Canon-lens waarvan voorheen sprake?
              EOS 30D - EOS 33 - Tokina 28-80 f2.8 - EF 50 f1.8 - EF 70-200L f2.8 - Speedlite 580 EX

              Comment


              • #8
                Re: Architectuurlens

                Oorspronkelijk geplaatst door whiskey Bekijk bericht
                Ik ben op zoek naar een degelijke architectuur- en landschapslens, die ook perfect binnen te gebruiken is om design en binnenhuisarchitectuur te fotograferen.
                De lens moet worden gebruikt voor semi-professionele doeleinden.
                Ik dacht vooral aan de Tokina 12-24 f4.0, ter aanvulling van de objectieven die ik al heb...
                Iemand nuttige suggesties?
                Ik zou naar een T/S lens kijken. Zowel voor binnen als buiten. Zeker als het semi-pro is.

                DPaul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Architectuurlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door whiskey Bekijk bericht
                  Juist! Een treffend voorbeeld...
                  Mag ik hieruit concluderen Sugar dat jij op je 5D met een Tokina 12-24 werkt?
                  Ik dacht dat die niet werkte op de FF camera's?? Kan ik die dan ook gebruiken op mijn analoge EOS 33?
                  Geldt dit ook voor de Sigma en Canon-lens waarvan voorheen sprake?
                  Hoogstwaarschijnlijk is dat de Sigma 12-24 HSM Die is gemaakt voor 35FF

                  MVG,

                  Comment


                  • #10
                    Re: Architectuurlens

                    Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                    (let wel dit is op een 5D, de verschillen tussen 12 en 24 op een APS zijn minder groot)
                    APS of niet, het is en blijft een 2x zoom. Op APS zal je beeldhoek zowel op 12 mm als op 24 mm diagonaal anderhalf keer kleiner zijn dan op full frame.


                    seppuku.

                    Comment

                    Working...
                    X