Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatieven Sigma 70-300mm f4,0-5,6 APO DG Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alternatieven Sigma 70-300mm f4,0-5,6 APO DG Macro

    Over deze lens zijn al veel discussies geweest, en ben tot de conclussie gekomen dat dit een betere lens is in zijn prijsklasse. Ik zou deze willen gebruiken als macro en tele. Specifiek voor vogeltjes, eenden,... op tele en bloemen, insecten, vlinders,... op macro. Aangezien ik mij pas heb toegelegd op DSLR (aankoop camera, statief, extra lens, flitser,...) is mijn fotobudget er zo goed als door.

    Daarom de vraag: zijn er alternatieve objectieven die hiervoor beter geschikt zijn binnen de prijsklasse tot 300 euro? Loont het de moeite om deze lens te kopen en binnen een paar jaar een lichtsterker/beter objectief aan te schaffen? Of gewoon doorsparen en dadelijk een goede lens kopen?

    En een vraag voor de "vogeltjesschieters", heb je met 300 mm voldoende of moet ik het met deze lens hebben van de enkele lucky shots? Loon het de moeite om in een later stadium een teleconvertor 1.7 of zelfs 2.0 bij te kopen voor deze lens? En hoe gedraagt zich zo een convertor op bv de 18-135 kitlens of de 50mm 1.8D?
    Nikon D80 / Sony DSC-H5

  • #2
    Re: Alternatieven Sigma 70-300mm f4,0-5,6 APO DG Macro

    Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
    Specifiek voor vogeltjes, eenden,... op tele en bloemen, insecten, vlinders,... op macro.
    Let op, de "macro" stand kan enkel inschakelen vanaf 200mm, dus voor macro zit je ook op tele te werken.

    Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
    Daarom de vraag: zijn er alternatieve objectieven die hiervoor beter geschikt zijn binnen de prijsklasse tot 300 euro? ... Of gewoon doorsparen en dadelijk een goede lens kopen?
    Als je hem niet direkt nodig hebt en 'n eindje kunt doorsparen, ga dan voor de Nikon 70-300mm, met VR. 'k Denk dat die rond de €550 gaat, en je hebt dan onmiddelijk een Nikon-lens, en dan nog eens met VR.
    Denk je genoeg te zullen hebben met 'n statief ipv VR, of wil je eerst wat experimenteren voordat je 'n lichtsterke 70-200 f/2,8 neemt, koop dan de Sigma. ('n goed statief kan goedkoper zijn dan de meerprijs, en geeft bij correct gebruik beter resultaat dan VR)

    Oorspronkelijk geplaatst door Steven_V Bekijk bericht
    En een vraag voor de "vogeltjesschieters", heb je met 300 mm voldoende of moet ik het met deze lens hebben van de enkele lucky shots? Loon het de moeite om in een later stadium een teleconvertor 1.7 of zelfs 2.0 bij te kopen voor deze lens? En hoe gedraagt zich zo een convertor op bv de 18-135 kitlens of de 50mm 1.8D?
    'k Ben geen "vogeltjesschieter" (liever mooie konijnen ) maar met 300mm kan je al wat doen. Gebruik dan wel f/5,6 of hoger om 'n goeie basisscherpte te hebben op tele.
    Convertor met deze Sigma.... mogelijk, maar vergeet het en ga eerder voor 'n 70-200 f/2,8. Daarmee kan je 'n convertor nog gebruiken, maar met deze 70-300 zal je moeten overgaan tot manuele scherpstelling.
    Op de 18-135 moet 't nog 'n beetje lukken, met 'n 50mm prime zal 't gaan.
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

    Comment


    • #3
      Re: Alternatieven Sigma 70-300mm f4,0-5,6 APO DG Macro

      En een vraag voor de "vogeltjesschieters", heb je met 300 mm voldoende of moet ik het met deze lens hebben van de enkele lucky shots? Loon het de moeite om in een later stadium een teleconvertor 1.7 of zelfs 2.0 bij te kopen voor deze lens? En hoe gedraagt zich zo een convertor op bv de 18-135 kitlens of de 50mm 1.8D?

      Met 300 mm heb je niet voldoende voor vogeltjes of je moet er een meter of twee af zitten. Het is te zien hoe beeldvullend je wil gaan.
      Om je een voorbeeld te geven deze
      zijn vanop vijf meter met 600mm en dan nog gecropt afteraf.
      Een 1.7 converter op die lens ga je niet vinden, enkel een 1.4 of een 2.0.
      Alleen : die lens is totaal niet geschikt om met converters te werken. De lichtsterkte is niet hoog genoeg en de kwaliteit van de lens op zich is niet van die aard dat ze converters verdraagt. Met een 2.0 converter erop ga je op F11 uitkomen. Dan moet de zon al wat schijnen.
      Op je kitlens : hetzelfde verhaal. Een converter op een 50mm zetten daar ontgaat de zin me wat van. Dat brengt je op 70 of 100 mm afhankelijk van de gebruikte converters en dat zit in je bereik van je kitlens. Gebruik de zoekfunctie eens op "telelens", "natuurfotografie" of "vogelfotografie", d'r is hier de laatste weken heel wat geschreven over dat onderwerp, mét suggesties voor betaalbare vogellenzen. Let ook op met die converters : de Sigma EX converters passen alleen op bepaalde EX lenzen.
      Besluit : sparen. Wil je een goede vogellens, spaar je een kleine 1000€ bijeen en koop je een Sigma 50-500 EX. Ik weet waarover ik het heb
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Alternatieven Sigma 70-300mm f4,0-5,6 APO DG Macro

        Weer een hoop bijgeleerd, bedankt voor de reacties!

        Vogeltjes (eenden) zoals Elsan zullen er dus de eerste jaren niet inzitten, daar moet ik mij gewoon bij neerleggen (tenzij ze landen in de boom naast het raam (of op't vijvertje thuis in den hof).
        Ik ga gewoon de knoop doorhakken en voor de Sigma 70-300 APO gaan (zonder TC's), 200 euro is nu niet de kop af. Ik weet het, voor het dubbel van de prijs kan je de Nikon versie met VR kopen en voor het dubbel daarvan kan je de Sigma 50-500 kopen, maar zo blijven we verdergaan. Ik beschouw het nu als een voorlopige oplossing waar ik mee kan leren en experimenteren. Dat dit geen topkwaliteit is, daar kan ik mee leven. Je krijgt tenslotte waarvoor je betaald...
        Nikon D80 / Sony DSC-H5

        Comment


        • #5
          Re: Alternatieven Sigma 70-300mm f4,0-5,6 APO DG Macro

          Je zult er geen spijt van hebben, ik heb alvast geen spijt van de mijne hier op 't forum 2dehands gekocht te hebben.
          Ik denk trouwens dat er bij aangeboden ergens een nikon 70-300 4-5.6 staat voor 75 euro?

          ..... hier dus
          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
          MySite - All your base are belong to us - What you say

          Comment


          • #6
            Re: Alternatieven Sigma 70-300mm f4,0-5,6 APO DG Macro

            Inderdaad, die Nikon behoorde in het begin ook tot de mogelijkheden (standaard D70 kitlens). Maar met de sigma haal je toch beter materiaal in huis voor dezelfde prijs.
            Nikon D80 / Sony DSC-H5

            Comment

            Working...
            X