Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

    Hallo

    Ik ben aan het uitkijken (lees : sparen ) voor een nieuwe lens. Momenteel heb ik de Nikkor 18 - 200 mm VR (mooie reislens) en 85 mm 1.8.
    Af en toe zou ik volleybalwedstrijden willen fotograferen. Dus slecht verlichte sporthallen en veel beweging. Tot nu toe trek ik mij uit de slag met de 18 - 200 mm - maar ben niet echt tevreden met de resultaten. Ik zou beter willen.
    Ik weet dat de Nikkor 70 - 200 mm f 2.8 VR een toplens is op dat gebied. De aankoopprijs vind ik echter nogal aan de hoge kant omdat ik niet zeker ben dat ik die lens dan ook echt veel zou gebruiken : zo'n gewicht een paar uur vasthouden is ook al niet bevorderlijk voor mijn nu al onstabiele hand.
    Daarom zoek ik een alternatief en ik dacht zelf aan de Sigma 50 - 150 mm F 2.8.
    Wat denken jullie hiervan ? Of hebben jullie een ander / beter voorstel ?
    Alvast bedankt !!

  • #2
    Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

    Sigma 70-200 HSM 2.8

    of de 2e hands Nikkor
    AF-S nikkor 80-200mm 1:2.8 D

    Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

      IK denk dat 200 te weinig is voor voetbal buiten
      en ik denk dat 2.8 te weinig is voor slecht verlichte hallen.

      Je gaat hier een keuze moeten maken he
      maar wil je echt snelheid ga dan eens kijken bij een lens met vast brandbunt

      Je hebt al een 85 1.8 dus ik denk dan ergens een 135 nikon variant.

      Zal goedkoper, lichter, sneller,,,, etc zijn
      Maar geen zoom

      Voor voetbal buiten kom ik niet toe met 200 maar eerder 300

      Pas op...want uiteindelijk ga je misschien toch die 70-200 willen :-)

      Risto

      PS: Of
      zoals boven reeds vermeld ..een 2de hands Nikon lens..
      Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

      Comment


      • #4
        Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

        Het zijn alternatieven he, een aangezien er rekening gehouden moet worden met een budget zijn dat volgens mij de enige 2 kanshebbers.
        Leuk bereik voor hetgeen gevraagd word en toch nog aardig lichtsterk.
        Eventueel de iso opschroeven en iets onderbelichten en in raw trekken.

        Maar eens een vraag, is de 200mm van je lens genoeg qua brandpunt?
        En heb je het al eens geprobeerd met de 85mm?

        Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

        Comment


        • #5
          Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

          DrJeckyll en Risto bedankt voor jullie reacties.

          Je hebt al een 85 1.8 dus ik denk dan ergens een 135 nikon variant.

          Zal goedkoper, lichter, sneller,,,, etc zijn
          Maar geen zoom

          Voor voetbal buiten kom ik niet toe met 200 maar eerder 300
          Maar eens een vraag, is de 200mm van je lens genoeg qua brandpunt?
          En heb je het al eens geprobeerd met de 85mm?
          Tot nu toe heb ik me enkel gewaagd aan een jeugdmatch (toch nog minder snelheid en beweging dan bij bv. een eerste divisie-wedstrijd ) Ik kon ook dichtbij het speelveld gaan - qua brandpuntafstand was er geen probleem)

          Bij de opwarming had ik al geprobeerd met de 85 1.8 mm maar ik zag (zelfs op mijn schermpje al) dat de foto's niet scherp waren (focus lag niet correct door snelle bewegingen denk ik) en ben dan overgeschakeld naar de 18 - 200 mm - ISO opgedreven (tot 1600 en de ruis erbij genomen) en bewust niet al te veel ingezoomd om op die manier meer licht binnen te laten en dan later de foto's te croppen... Ik weet het, het is / was behelpen, maar ik zag het als een leerschool.... (alhoewel de spelers wel foto's verwachten als ze je bezig gezien hebben )
          Ik heb ook graag een zoom, zodat ik gemakkelijk kan afwisselen in eerder een 'totaalbeeld' en dan weer meer 'close-up'
          Voetbal zal ik denk ik niet gaan shooten, het zullen eerder binnensporten zijn en ook wel eens een concertje meepikken (daar heb ik wel al met de prime foto's genomen en dat viel dan weer beter mee)

          Pas op...want uiteindelijk ga je misschien toch die 70-200 willen :-)
          Tja ik weet het , snelle focus, lichtsterk, VR (niet onbelangrijk met mijn trillende handen) .... alhoewel ik ze nog nooit in mijn handen gehad heb maar toch.... dat gewicht + budget hé...
          Last edited by bennekik; 20 september 2007, 09:05.

          Comment


          • #6
            Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

            Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
            Sigma 70-200 HSM 2.8

            of de 2e hands Nikkor
            AF-S nikkor 80-200mm 1:2.8 D

            Greetz rich
            Die is nog zwaarder dan de VR versie
            D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
            www.langenacker.nl

            Comment


            • #7
              Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

              ga op zoek naar een tweede hands 70-200mm dat is het enige wat je voldoende voldoening zal schenken...

              die snelle focus heb je nodig en dat kan je alleen met de 70-200 of 80-200 af-s
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

                Ik fotografeer al enkele jaren jeugdvoetbal (2 voetballende zone n.b.). Ik heb geen volleybal ervaring.
                Het is een lange weg geweest van zoeken, missen en vooral sparen.

                Uiteindelijk is de 70-200 AFS VR de enige lens die mij voldoening schenkt.
                1. Met VR ben je evenwel niets in het jeugdvoetbal. De VR bevriest je eigen beweging, niet die van de spelers. Voor een snelle AFS moet je die VR AFZETTEN!
                AFS is een absolute must! Mijn oude 80-200/2.8 AFD tweering zoom kwam altijd iets te kort in het scherpstellen.
                2. Om het gewichtsprobleem aan te pakken gebruik ik tot mijn grote voldoening een éénbeensstatief van Manfrotto.
                3. Ik schroef de Iso wat op dat ik steeds op minimum 1/300e kan fotograferen.
                4. Telewerk met een prime 300/4 AFS is zinloos gebleken voor voetbal waar je aan de zijlijn kan staan. De spelers lopen meestal zodanig onsamenhangend op het veld dat het aantal missers zeer hoog ligt.
                5. De 70-200 hoeft niet altijd volledig ingezoomd te worden - je kan nadien wat croppen en de schuine horizon wat rechttrekken.

                Tweedehands is de 70-200/2.8 VR te vinden voor ongeveer 1400 euro.
                Nieuw is ze duur, maar zijn geld waard. Bovendien perfect bruikbaar met de Nikon TC14E zonder veel scherpte- en AF-verlies. Ook de VR blijft bruikbaar met de converter.
                Ik heb de immense zonnekap vervangen door een inklapbaar rubber geval van Hama. Deze combinatie neemt minder plaats in de fototas.
                Hopelijk voldoet dit een beetje aan je vraag.
                Last edited by Leopard; 20 september 2007, 15:25.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

                  Als je toch echt voor de 70-200 VR gaat tweedehands :

                  kwam hier vanmorgen ene tegen (vrij zeldzaam)




                  Kben ook van plan deze lens vroeg of laat eens te kopen
                  Kspeel ook volleybal en neem daar ook graag foto's van

                  Greetz
                  Nikon D50 + Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED + Nikkor 70-210mm f/4 AF

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

                    @ vantje en d_oracle :

                    ga op zoek naar een tweede hands 70-200mm dat is het enige wat je voldoende voldoening zal schenken...

                    die snelle focus heb je nodig en dat kan je alleen met de 70-200 of 80-200 af-s
                    Ik fotografeer al enkele jaren jeugdvoetbal (2 voetballende zone n.b.). Ik heb geen volleybal ervaring.
                    Het is een lange weg geweest van zoeken, missen en vooral sparen.

                    Uiteindelijk is de 70-200 AFS VR de enige lens die mij voldoening schenkt.
                    1. Met VR ben je evenwel niets in het jeugdvoetbal. De VR bevriest je eigen beweging, niet die van de spelers. Voor een snelle AFS moet je die VR AFZETTEN!
                    AFS is een absolute must! Mijn oude 80-200/2.8 AFD tweering zoom kwam altijd iets te kort in het scherpstellen.
                    2. Om het gewichtsprobleem aan te pakken gebruik ik tot mijn grote voldoening een éénbeensstatief van Manfrotto.
                    3. Ik schroef de Iso wat op dat ik steeds op minimum 1/300e kan fotograferen.
                    4. Telewerk met een prime 300/4 AFS is zinloos gebleken voor voetbal waar je aan de zijlijn kan staan. De spelers lopen meestal zodanig onsamenhangend op het veld dat het aantal missers zeer hoog ligt.
                    5. De 70-200 hoeft niet altijd volledig ingezoomd te worden - je kan nadien wat croppen en de schuine horizon wat rechttrekken.

                    Tweedehands is de 70-200/2.8 VR te vinden voor ongeveer 1400 euro.
                    Nieuw is ze duur, maar zijn geld waard. Bovendien perfect bruikbaar met de Nikon TC14E zonder veel scherpte- en AF-verlies. Ook de VR blijft bruikbaar met de converter.
                    Ik heb de immense zonnekap vervangen door een inklapbaar rubber geval van Hama. Deze combinatie neemt minder plaats in de fototas.
                    Hopelijk voldoet dit een beetje aan je vraag.
                    Bedankt voor de nuttige tips... Je hebt wellicht gelijk... uiteindelijk voel ik wel aan mezelf dat ik blijf 'lonken' naar die 70 - 200 / 2.8 VR....
                    Het zal een lange-termijn-project worden misschien.... te beginnen met mijn wederhelft te overtuigen...


                    @ The Wall :

                    Als je toch echt voor de 70-200 VR gaat tweedehands :

                    kwam hier vanmorgen ene tegen (vrij zeldzaam)


                    Heel erg bedankt voor die tip !!! ik heb net in mijn spaarvarken gekeken... zucht... er zit jammer genoeg nog niet zoveel in
                    Last edited by bennekik; 20 september 2007, 19:38.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

                      Ware een Nikon 135mm f2 defocus control geen goed alternatief
                      Je hebt f2 en een lens die ook voor gekend staat loeischerp te zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

                        Da's heel juist Geert van die 135/2. Ik heb ook al goesting gehad deze lens willen kopen, maar naar het schijnt is de AF wat aan de tragere kant. De lens is dan ook al heel wat jaren op de markt. Tweedehands kan je deze lens aan een vrij mooie prijs kopen, maar ze zijn wel zeldzaam.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Ware een Nikon 135mm f2 defocus control geen goed alternatief
                          Je hebt f2 en een lens die ook voor gekend staat loeischerp te zijn.
                          De huidige AF DC 135mm f2 is niet op zijn scherpste wijd open maar heeft f2.8-f4 nodig volgens Bjorn Rorslett en Ron Reznick.

                          Ik zou graag zien dat Nikon een AFS VR 135mm f1.8 uitbrengt met dezelfde bouw/scherpte/beeldkwaliteit als de AFS VR 200mm f2

                          MVG,

                          Comment


                          • #14
                            Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

                            Ware een Nikon 135mm f2 defocus control geen goed alternatief
                            Ik denk dat ik de voorkeur geef aan een zoomlens. Maar misschien moet ik het allemaal nog wat beter uittesten en dan de knoop doorhakken ?? Het jammere is dat je al die lenzen niet zomaar efkes kan gebruiken/lenen hé... maar euh.... "defocus control" wat is dat precies ? Zover ben ik nog niet met mijn kennis

                            Comment


                            • #15
                              Re: Alternatief 70 - 200 mm f 2.8 VR

                              Oorspronkelijk geplaatst door bennekik Bekijk bericht
                              Ik denk dat ik de voorkeur geef aan een zoomlens.
                              Ik wou anders net ook de AF 180mm f2.8 voorstellen

                              MVG,

                              Comment

                              Working...
                              X