Ik fotografeer al enkele jaren jeugdvoetbal (2 voetballende zone n.b.). Ik heb geen volleybal ervaring.
Het is een lange weg geweest van zoeken, missen en vooral sparen.
Uiteindelijk is de 70-200 AFS VR de enige lens die mij voldoening schenkt.
1. Met VR ben je evenwel niets in het jeugdvoetbal. De VR bevriest je eigen beweging, niet die van de spelers. Voor een snelle AFS moet je die VR AFZETTEN!
AFS is een absolute must! Mijn oude 80-200/2.8 AFD tweering zoom kwam altijd iets te kort in het scherpstellen.
2. Om het gewichtsprobleem aan te pakken gebruik ik tot mijn grote voldoening een éénbeensstatief van Manfrotto.
3. Ik schroef de Iso wat op dat ik steeds op minimum 1/300e kan fotograferen.
4. Telewerk met een prime 300/4 AFS is zinloos gebleken voor voetbal waar je aan de zijlijn kan staan. De spelers lopen meestal zodanig onsamenhangend op het veld dat het aantal missers zeer hoog ligt.
5. De 70-200 hoeft niet altijd volledig ingezoomd te worden - je kan nadien wat croppen en de schuine horizon wat rechttrekken.
Tweedehands is de 70-200/2.8 VR te vinden voor ongeveer 1400 euro.
Nieuw is ze duur, maar zijn geld waard. Bovendien perfect bruikbaar met de Nikon TC14E zonder veel scherpte- en AF-verlies. Ook de VR blijft bruikbaar met de converter.
Ik heb de immense zonnekap vervangen door een inklapbaar rubber geval van Hama. Deze combinatie neemt minder plaats in de fototas.
Hopelijk voldoet dit een beetje aan je vraag.