Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Deze vraag zou je eerder verwachten van een persoon die nieuw is in het fotografie ding,
    maar niet van iemand die hier reeds 10 jaar actief is Funcky.
    Ik denk dat je hierboven zelfs het antwoord zelf geeft.
    Dus twee tegenvragen, voor FF of crop en wat is je beoogde doel.
    Het antwoord zal voor iedereen anders zijn denk ik, voor straat en reis fotografie was mijn favoriet op FF een 35mm f1.4.
    Op mijn D500 is dat een Sigma 18-35 f1.8 ART, geen prime dus maar evenwaardig.
    Juist, 10 jaar BD.. maar stelt eigenlijk niet veel voor.. maar meer dan 35 jaar fotografie wel. Dus ik heb het allemaal meegemaakt analoog/digitaal en weet natuurlijk wel waarover ik het heb .. een ouwe rakker dus.

    Topic heb ik gestart uit nieuwsgierigheid wat anderen vinden... want hun inspireert
    Een aanleiding hiervoor kan zijn.. heb ik nu echt al die objectieven nodig ? (Gas Syndroom), of.. ben je geïnspireerd van die éné fotograaf die alleen met zijn 35 mm mooie platen neerzet.
    Of misschien heb gewoon slechts een heel beperkt budget maar verwacht je goede beeldkwaliteit met goede DOF controle (bv 50 1.8 objectieven)
    Crop, FF of M43 maakt niet uit.

    De heel goede Sigma 18-35 1.8 is geen Prime.. (ik wil ook geen discussie uitlokken tussen Primes versus Zoomlenzen)
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #17
      Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      De vraag op zich is al vreemd toch want hoe kun je nu maar één brandpuntafstand kiezen ....
      Mij gaat het erom dat ik die twee lenzen zalig vind in hun bokeh, beperkte dof en beeldkwaliteit, niks mis mee toch dat ik er twee opnoem, of is dit verboden ? zoja sorry dan
      Vroeger had ik bijna alle brandpuntsafstanden in prime lenzen, maar met het uitkomen van de nieuwste zoomlenzen is de kwaliteit even goed tot zelfs beter dan die primes

      ps. als ik maar één prime mag kopen dan zou het een 300 f2,8 L IS zijn (en daarbij dan nog een extender om die 600mm ook te halen )

      grts
      Sieg
      Een lange lichtsterke tele had ik verwacht van jou.
      Hier kan ik gerust inkomen vermits je achtergrond als vogel fotograaf ... je kan met een korter brandpunt niet naar je vogeltjes toelopen.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #18
        Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

        Voor mij ook de 300mm 2.8. Al heel knappe dingen van gezien.
        https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

        Comment


        • #19
          Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

          Dat hangt af van de soort geviseerde onderwerpen en van de soort sensor. Voor mijn fullframes zou ik kiezen voor mijn 50/1.4, voor een crop zou ik eerder een 28mm kiezen. Toen ik nog geen zooms had zat op mijn F2 de eerste, op de D1 de tweede tijdens 6 weken IJsland in 2006.

          Comment


          • #20
            Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

            Op de reflexcamera die wij vroeger thuis hadden zat een 50mm lens omdat dat toen de "standaardbrandpuntsafstand" was (we hadden alleen maar die ene lens).
            En als ik nu zou moeten kiezen dan zou het voor mij ook een of andere 50mm lens zijn voor op een full-frame camera.

            Maar eigenlijk gebruik ik toch liever zoomlenzen, op de eerste reflexcamera die ik zelf kocht zat een 28-105 lens, en dat was een stuk handiger dan de 50mm op de camera van mijn vader.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Op de reflexcamera die wij vroeger thuis hadden zat een 50mm lens omdat dat toen de "standaardbrandpuntsafstand" was (we hadden alleen maar die ene lens).
              En als ik nu zou moeten kiezen dan zou het voor mij ook een of andere 50mm lens zijn voor op een full-frame camera.

              Maar eigenlijk gebruik ik toch liever zoomlenzen, op de eerste reflexcamera die ik zelf kocht zat een 28-105 lens, en dat was een stuk handiger dan de 50mm op de camera van mijn vader.
              Ik had vroeger toch wel heel veel plezier met de 50mm met een Canon AE-1.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #22
                Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

                Voor mij wordt dat dan een full frame 35/2.8. Dat is hoe dan ook een handig, klein lensje en afhankelijk van wat ik wil doen, neem ik dan wel A6300 of A7Rii mee.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #23
                  Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

                  Voor mij zonder twijfel een AF-S 35 f/1.4 G Nano. Komt zowel op FX als DX van pas.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Op de reflexcamera die wij vroeger thuis hadden zat een 50mm lens omdat dat toen de "standaardbrandpuntsafstand" was (we hadden alleen maar die ene lens).
                    Zo heb ik het ook jaren gehad. En eerlijk gezegd, ik ben pas echt interesse in fotografie beginnen krijgen toen er iets anders op de camera stond. Voor mij is dat dus de slechts mogelijke brandpuntsafstand. Maakt niet uit met welk formaat ik bezig ben, als het in die buurt komt dan fotografeer ik liever niet.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Voor mij zonder twijfel een AF-S 35 f/1.4 G Nano. Komt zowel op FX als DX van pas.
                      Het lijkt erop dat een matige groothoek als de 35 op FF toch wel populair is. Met een middel-lichtsterke telelens als 2e.
                      Enne - persoonlijk - mijn 60/micro AF-D vind ik leuk voor tabletop werk.

                      YMMV
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

                        Voor mij de 35 f1.8 AFS G op FF, heerlijk licht lensje en optisch uitstekend.
                        Dit brandpunt is vrij all-round te noemen.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Het lijkt erop dat een matige groothoek als de 35 op FF toch wel populair is.
                          Ja, logisch hé. Als je niet van lens zou kunnen wisselen, dan levert wisselen van sensorformaat hier tenminste 2 interessante alternatieven. Qua bereik zijn 35 en 50mm nu niet dag en nacht verschil, maar toch.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #28
                            Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

                            Op mijn FF en voor het modellenwerk wat ik doe zeker en vast de Sigma 50mm A die er nu op zit en waar ik 75% van mijn beelden mee maak.
                            Voor day-to-day fotografie, de wandelcamera zeg maar, heb ik heel bewust gekozen voor de Fuji X100F, om niet in de verleiding te komen ook hiervoor meerdere lenzen te kopen. Daar zit dus de 23mm f/2.0 op (35mm EFL) en dat is wat mij betreft een top-lens(je). De verkleining slaat enkel op het formaat.

                            ludwig
                            www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                            Comment


                            • #29
                              Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

                              sigma 35 mm 1.4 A (die ik wel reeds heb) en eventueel interesse nog in de fuji 80 mm...maar twijfel tussen deze en de nieuwe canon rf 24-105....
                              nikon coolpix s9100

                              Comment


                              • #30
                                Re: Als ik maar één PRIME mag kopen dan wordt het de ... ?

                                Eentje met EF-vatting van 85mm met de beeldkwaliteit van de ef 70-200mm 2.8 IS II.

                                Comment

                                Working...
                                X