Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Allround lens Tamron SP AF17-50mm F/2.8 of Tamron SP 28-75mm f/2.8 of ... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Allround lens Tamron SP AF17-50mm F/2.8 of Tamron SP 28-75mm f/2.8 of ... ?

    Hallo,

    Ik zoek een goede allround lens voor de EOS400D, welke is jullie favoriete?

    De Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di-II LD Aspherical [IF] en de Tamron SP 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF heb ik op het oog. De eerste krijgt 8.7 en tweede 8.9 bij FredMiranda.

    Lichtsterkte idem, ik twijfel wel wat je best neemt voor een allroundlens, iets meer groothoek of iets meer tele? (rekening houdende met de 1.6x cropfactor)

    Zal reeds een groothoek & telephoto afzonderlijk kopen, maar wou gewoon eens weten welke mm jullie meest gebruike bij een allroundlens. (zal de body zonder de zwakke kitlens kopen). De verbeterde versie van de Canon kitlens spreekt me niet zo aan.

    Thanks,
    Groeten,
    Innovator

  • #2
    Re: Allround lens Tamron SP AF17-50mm F/2.8 of Tamron SP 28-75mm f/2.8 of ... ?

    Ik ga mij de 28-75mm f2.8 kopen. Ik heb ook getwijfeld tussen de 2.
    Maar persoonlijk denk ik meer te hebben aan de 15mm extra zoom. Dan aan de 10mm minder breedhoek. Waarom? ik wil met die lens ook kleine optredens fotograferen en ze als portret lens gebruiken. Dan heb je meer aan 75 mm met f2.8. Ik heb nog de kitlens (18-55mm) die ik voorlopig dan als groothoek ga gebruiken (landschappen enzo). Op 18mm heb ik minder behoefte aan een 2.8 lens dan op 75mm. Dit verklaard mijn keuze. Maar je moet voor jezelf uitmaken waarvoor ze gaat gebruikt worden (maar beiden zijn goed, budget vriendelijke en allround).


    Weet iemand een winkel in Oost of West-Vlaanderen waar ze deze lens hebben? (aan een prijs van max. €350)
    ... see the ART not the TOOL ...

    Comment


    • #3
      Re: Allround lens Tamron SP AF17-50mm F/2.8 of Tamron SP 28-75mm f/2.8 of ... ?

      Ik heb al ondervonden dat als ik een 28-75 meehad ik de groothoek miste. Omdat het gebouw er net niet opkan. Of ik de groepfoto niet kon nemen ...

      Maar

      Als ik de 17-50 meehad miste ik soms de zoom wel. Maar meestal kon ik hier wel een paar stappen vooruit en kwam het toch weer goed uit.

      Het is een moeilijke keuze maar ik heb ook een groothoek gekocht en zal daarbij nog een 28-75 kopen. Die lens is nog net dat tikkeltje beter.
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

      Comment


      • #4
        Re: Allround lens Tamron SP AF17-50mm F/2.8 of Tamron SP 28-75mm f/2.8 of ... ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
        Lichtsterkte idem, ik twijfel wel wat je best neemt voor een allroundlens, iets meer groothoek of iets meer tele?
        Zoals de voorgaande antwoorden al suggereren: het antwoord op die vraag hangt bijna enkel en alleen af van je favoriete onderwerpen.
        Architectuur, landschappen, .... kies dan eerder voor de 17-50
        Mensen, dieren, .... kies dan eerder voor de 28-75.

        Ik heb de 28-75 van Tamron als standaardlens, maar echt all-round in de betekenis van "voor alle omstandigheden bruikbaar" is hij niet. Daarom reist mijn 12-24 van Tokina dikwiijls mee als aanvulling. Ze passen beide precies in de toploader van Lowepro voor bijv. uitstapjes waar de camera op de tweede plaats komt

        Groetjes
        K@rel
        Is this the real life? Is this just fantasy?
        Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

        Comment


        • #5
          Re: Allround lens Tamron SP AF17-50mm F/2.8 of Tamron SP 28-75mm f/2.8 of ... ?

          Ik zie wel graag van die groothoekfotos s'avonds bij weinig licht, waar veel op tezien is met veel lichtjes.

          De groothoek Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM die ik erbij zou nemen is niet echt lichtsterk met F4-5.6 en zeker een statief nodig.

          Zou ik met deze Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di-II LD Aspherical [IF] ook een statief nodig hebben om een avondfoto te nemen? lage f/2.8 snelle foto, maar heeft wel geen IS.

          Thanks,
          Innovator

          Comment


          • #6
            Re: Allround lens Tamron SP AF17-50mm F/2.8 of Tamron SP 28-75mm f/2.8 of ... ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
            Ik zie wel graag van die groothoekfotos s'avonds bij weinig licht, waar veel op tezien is met veel lichtjes.

            De groothoek Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM die ik erbij zou nemen is niet echt lichtsterk met F4-5.6 en zeker een statief nodig.

            Zou ik met deze Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di-II LD Aspherical [IF] ook een statief nodig hebben om een avondfoto te nemen? lage f/2.8 snelle foto, maar heeft wel geen IS.

            Thanks,
            Innovator
            ja, je zal zeker een statief nodig hebben...
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Allround lens Tamron SP AF17-50mm F/2.8 of Tamron SP 28-75mm f/2.8 of ... ?

              De verschillen tussen de Tamron 17-50/2.8 en 28-75/2.8 gaan verder dan alleen maar de brandpuntsafstand.

              De 28-75 scoort optisch beter dan de 17-50. Vooral vervorming, vignettering en CA zijn beduidend beter, maar de 28-75 is ook scherper. De 28-75 is bovendien van origine een full-frame lens, terwijl de 17-50 enkel voor kleine sensoren geschikt is.

              Dat is de reden dat de 28-75 mijn standaardlens is. Voor het breedhoekbereik heb ik een Tokina 12-24. Verder zit er in mijn tas nog ergens een tweedehands Sigma 18-50/2.8 die al eens van pas komt wanneer ik binnenshuis (feestjes e.d.) wat meer groothoek wil.

              Groetjes, Wim
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment

              Working...
              X