Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alles over Nikon VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alles over Nikon VR

    Een heel interessant (Engels) artikel van Thom Hogan over de VR functie en hoe deze te gebruiken:

  • #2
    Re: Alles over Nikon VR

    inderdaad, zeer interessant!!! Misschien wel eerder in Tips en Trucs of Ter Zake.

    Misschien nuttig als iedereen hier een beetje zegt hoe ie de VR gebruikt...

    Bij mij, als beginner, stond ie altijd op eigenlijk. Lijkt me nu dus 'fout' in sommige gevallen. Als ik het goed begrijp:

    niet opzetten boven 1/500
    niet opzetten op een statief
    als 'panning' wel

    alleen dat van de flits begrijp ik niet goed... kan iemand dat uitleggen aub?
    En ik vermoed dat wanneer de VR op staat, de camera zelf zijn stops aanpast aan de 'winst' die wordt gemaakt?

    Comment


    • #3
      Re: Alles over Nikon VR

      Oorspronkelijk geplaatst door Mo6 Bekijk bericht
      En ik vermoed dat wanneer de VR op staat, de camera zelf zijn stops aanpast aan de 'winst' die wordt gemaakt?
      Nee..
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Alles over Nikon VR

        Oorspronkelijk geplaatst door Mo6 Bekijk bericht
        En ik vermoed dat wanneer de VR op staat, de camera zelf zijn stops aanpast aan de 'winst' die wordt gemaakt?
        je wint wel wat ´stops´ maar dat betekent in zoverre, dat je langer uit de hand kan blijven schieten met langere sluitertijden, waarbij je anders sneller bewegingsonscherpte zou hebben. (eigen techniek verder verbeteren laat je nog verder gaan icm de VR aan)

        de camera past dus geen stops aan.

        groetjes, alex!

        Comment


        • #5
          Re: Alles over Nikon VR

          Heel interessant artikel !

          groetjes,
          nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
          fotosite: www.nolfinarium.be

          Comment


          • #6
            Re: Alles over Nikon VR

            Bedankt, toen ik onze leraar vorig jaar vroeg, VR aan/uit bij panning kon hij daar geen duidelijk antwoord op geven...
            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Alles over Nikon VR

              Heb je geen mode 1 en 2 ? Of een 'active' mode en een gewone ofzo ?
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

              Comment


              • #8
                Re: Alles over Nikon VR

                Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                Heb je geen mode 1 en 2 ? Of een 'active' mode en een gewone ofzo ?
                Dat is Rule #3 uit het artikel.

                Comment


                • #9
                  Re: Alles over Nikon VR

                  Is iedereen het eens met de schrijver van het stukje?

                  Citaat:
                  "1000Hz is 1/1000 of a second.
                  Nyquist tells us that we can only really resolve data accurately below half the sampling frequency, thus it can accurately only take out movements as small as 500Hz (1/500 second)"

                  De helft van 1/1000 is toch 1/2000?

                  Wie bibbert er eigenlijk met 500Hz?
                  Dat is toch te snel voor een mens?

                  Kunnen de regels overgenomen worden door Canon-gebruikers of heeft Canon andere techniek met andere spelregels?

                  Dit is wat Canon schrijft:
                  "Image stabilisation is effective with movement from 0.5Hz to 20Hz (1Hz is one movement cycle per second).
                  This will cope not only with situations from simple camera shake (0.5Hz to 3Hz),
                  but also the engine vibrations encountered when shooting from a moving vehicle or helicopter (10Hz to 20Hz)."

                  Comment

                  Working...
                  X