Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-S Nikkor 28-300 mm --> 20 jaar oud, kwaliteit vermindert kan dat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF-S Nikkor 28-300 mm --> 20 jaar oud, kwaliteit vermindert kan dat?

    Hallo,

    Ik heb Nikon D850 en een AF-S Nikkor lens van 28-300 mm (3,5 - 5,6). De Nikkor lens heb ik al bijna 20 jaar en ik merk dat de lens niet meer de beste scherpte weergeeft, zeker als je een persoon wilt inzoomen zowel binnen als buiten. Het gezicht staat dan niet meer zo haarscherp. Kan het zijn dat de kwaliteit vermindert door de jaren heen?

    Mvg,
    AS

  • #2
    Re: AF-S Nikkor 28-300 mm --> 20 jaar oud, kwaliteit vermindert kan dat?

    Die D850 vergeeft weinig, zet die lens op een bv D700 en het zal beter zijn.Er is volgens Nikon een aanbeveling van lenzen voor de D850. Bv the holy trinity > 12/24 - 24/70- 70/200. Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat. Er zijn nog alternatieven, Sigma - Tamron in het hogere segment, ietsje goedkoper. En een vaste hand en een goed statief. En nog wat instellingen enz om met de D850 te werken.
    Last edited by guido.g; 11 juli 2020, 12:56.
    https://ggpics.be/

    Comment


    • #3
      Re: AF-S Nikkor 28-300 mm --> 20 jaar oud, kwaliteit vermindert kan dat?

      Er zijn twee mogelijkheden waarom die lens niet meer de beelden geeft die je er vroeger uit kreeg.

      Het is mogelijk dat die lens niet meer correct focust, en dat front of backfocus voor onscherpe beelden zorgt.

      Maar 20 jaar geleden gebruikte je dezelfde lens op een camera met heel wat minder pixeltjes, een D850 heeft veel betere lenzen nodig om het maximum uit de sensor te kunnen halen.
      En dat zie je dan als je er minder goede lenzen op gebruikt (vooral als je de beelden in het groot bekijkt).
      De details die niet door de lens geraken, die kan de sensor ook niet registreren, dat is de meest waarschijnlijke reden waarom die lens op een D850 niet meer de scherpte geeft die je er vroeger van gewoon was.
      Als je de fijnste details wil zien op de foto's, dan zal je op een camera met veel pixeltjes de beste lenzen moeten gebruiken.
      Maar als je geen heel grote afdrukken wil maken dan zal je het verschil niet direct zien op het eindresultaat.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: AF-S Nikkor 28-300 mm --> 20 jaar oud, kwaliteit vermindert kan dat?

        Dat kan... naarmate de megapixels van de kameras omhoog gaan moet het oplossend vermogen van de objectieven ook groter worden (CoC wordt kleiner).
        Ik heb iets gelijkaardig vastgesteld : mijn 20mm/2.8 af-d van 20jaar oud geeft duidelijk een minder kwalitatief beeld dan mijn moderne 14-24/2.8.
        Ymmv
        Je ziet het aan de prijzen van de Z mount vs. de F mount. De Z's zijn duidelijk voorzien op toekomstige kamera's met hogere megapixels. Geruchten gaan dat een nikon mogelijk is in MF met een Z mount. We zullen zien.
        Last edited by Nerdifant; 12 juli 2020, 06:37.
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: AF-S Nikkor 28-300 mm --> 20 jaar oud, kwaliteit vermindert kan dat?

          hmz, dat zou niet mogen. Ik schaf speciaal Nikkor lenzen aan zodat ze altijd op de nieuwe Nikon-body kunnen passen.

          Comment


          • #6
            Re: AF-S Nikkor 28-300 mm --> 20 jaar oud, kwaliteit vermindert kan dat?

            In 2004 is de eerste "betaalbare" DSLR van Nikon op de markt gekomen, dat was de D70 met 6 megapixels.
            Aan de lenzen die er toen op de markt waren werden dus veel minder zware eisen gesteld dan aan lenzen waarmee je het beste uit een 45 megapixel sensor kan halen.
            Die "oude" lenzen werden dus ontworpen om goed te werken op een sensor met pakweg 6 tot 12 megapixels, en niet voor een camera met 45 megapixels.
            Het is wel zo dat die 6 megapixels sensors zo goed als allemaal crop sensors waren, de vergelijking is dus niet helemaal correct.

            De oude lenzen passen nog op je camera, en ze werken nog, maar er zijn dus beperkingen wat het oplossend vermogen betreft (= de hoeveelheid "informatie" die er door de lens op de sensor terecht komt, de details die niet op de sensor geraken krijg je ook niet op de foto).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: AF-S Nikkor 28-300 mm --> 20 jaar oud, kwaliteit vermindert kan dat?

              28-300 van 20 jaar oud? dan zal het wel een andere lens zijn want de 28-300 AFS van Nikon is volgens mij uitgekomen rond 2010-2012.
              Ik heb deze lens en gebruik ze op de D700 en D810. Op de D700 presteerde deze lens vrij goed. Soms was ik versteld van de scherpte, soms was ze minder. Sinds ik de D810 heb presteert deze lens veel beter op die D810. Dus..... tegengesteld verhaal. Het verschil tussen de D700 en D810 is veel groter dan naar de D850 toe.
              Deze lens presteert zeer goed op mijn D810. Ik zou het betwijfelen dat ze niet goed is op de D850. Het verschil van 36 naar 42 Mpix is nu ook niet zo groot.
              Mogelijk is er wat mis met de finetuning:front/back-focus, deze kan je regelen in de camera.

              Comment

              Working...
              X