Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-S DX NIKKOR 16-80mm f/2.8-4E ED VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF-S DX NIKKOR 16-80mm f/2.8-4E ED VR

    Hallo,
    Ik heb pas deze lens aangeschaft. AF-S DX NIKKOR 16-80mm f/2.8-4E ED VR,
    Een splinternieuw model. Ik heb een body nikon d3100. Vandaag wat uitgetest. Alles werkt prima, behalve ik kan niet zo goed overweg met het fotograferen in het donker (buiten). Is een statief altijd nodig ?
    Kan je nooit uit de hand fotograferen in de nacht ? Dat vraag ik mij af.
    Ik wil mij goed voorbereiden voor een naderende vakantie.
    Bedankt voor de info.
    Tiny53

  • #2
    Re: AF-S DX NIKKOR 16-80mm f/2.8-4E ED VR

    Tiny53,

    Fotograferen in het donker buiten zonder statief vergt oefening van de fotograaf.
    Er zijn bepaalde technieken/houdingen om je camera zo stabiel mogelijk te houden.

    Zelf houd ik niet altijd van het gebruik van een statief, en dus ga ik steeds op zoek naar beschikbare "statieven" ter plaatse.
    Dat kan een vuilbak zijn, een muurtje, een bank, kortom - heel veel straatmeubilair kan dienst doen als tijdelijk statief.
    Houd er dan wel rekening mee dat je een vrij hoge ISO-waarde/kleine diafragmawaarde zal moeten instellen om een sluitertijd van minimaal 1/15sec te hebben (beetje referentie).
    Ook de brandpuntsafstand speelt een rol. Met een 10mm zal je minder snel een bewogen foto hebben dan met 200mm.

    Voor het echte kwalitatieve nachtwerk is een statief echter meestal onontbeerlijk - en liefst ook een afstandsbediening wil je dat het wat vooruit gaat.
    De zelftimer kan ook, maar dan heb je meer tijd nodig (zelfs ingesteld op 2sec).
    Als ik op pad ga neem ik een zo klein mogelijk statief mee dat toch stevig genoeg is voor de gebruikte camera+lens.
    En dan kan je met een sluiterijd van bv. 30sec wonderlijke effecten krijgen - met een lage ISO en een groter diafragma voor meer scherptediepte.

    Succes,
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: AF-S DX NIKKOR 16-80mm f/2.8-4E ED VR

      Fijn, ik heb hier al veel aan dit antwoord. Ga zeker dit uitproberen, want op vakantie heb er tijd genoeg voor.
      Naderhand zal ik mij hier zeker melden en laten weten of het gelukt is.
      Bedankt voor de snelle reactie.
      Groetjes tiny53

      Comment


      • #4
        Re: AF-S DX NIKKOR 16-80mm f/2.8-4E ED VR

        Er bestaan ook bonenzakken (of rijstzakken zo u liever naar de chinees gaat) - remote controls met draad (dat helpt als de camera op een rijstzak staat om bewegingsonscherpte bij het afdrukken tegen te gaan) - sommige camera's kunnen ook via wifi bediend worden (of nfc?) en een app op smartphone of tablet.
        Er bestaan ook echte pod's met een soort van gel zodat je die wat kan laten aanpassen (geen idee of dat vlot werkt) - die schroef je gewoon onderaan de camera en kan je wat bijkneden. Eigenlijk zou ik daar nog's achter op zoek moeten (eigenlijk doet google dat of tweakers), staat op m'n aan te schaffen lijstje.
        Er zijn ook van die verbuigbare ministatiefjes - de naam ontglipt me - die u mogelijks ook kunnen helpen - die compact zijn, en toch handig (juist: gorillapod en consoorten).
        Een muurtje, een bank, leunen met uw rug tegen een muurtje - of ellenboog ergens tegen plaatsen, het kan allemaal helpen - het hoeft niet altijd veel te kosten om goed te zijn.

        Comment

        Working...
        X