Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies wandellens 350D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies wandellens 350D

    Hallo

    Ik ben op zoek (zoals zovelen) naar een goede wandellens voor de 350D. Momenteel heb ik de standaard kitlens EF-S 18-55mm, een EF 70-200mm en een EF 50mm 1,8 II. De kwaliteit van de 18-55 is goed, maar niet echt uitmuntend qua scherpte, hetzelfde gaat op voor die 70-200. De EF 50mm daarentegen is zeer goed en produceert zeer scherpe foto's, maar ja, gebrek aan zoom hé. Vandaar dat ik op zoek ben naar kwalitatieve vervangers voor de kitlenzen. Bedoeling is een goeie lens te vinden voor op reis te gaan en dus met een deftig bereik in zowel groothoek als tele.

    Mijn keuze is daarom toegespitst op deze lenzen:

    EF 24-105mm f/4L IS USM
    EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM
    EF 17-40mm f/4L USM
    (EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM)

    Qua bereik zou de 17-85 mij ideaal lijken, maar na wat dieper onderzoek in de testresultaten blijkt dat deze lens toch wat te mooi is om waar te zijn. Die zou dus afvallen, tenzij iemand mij toch nog kan overtuigen.

    Bij de 24-105mm vrees ik dat het gebrek aan groothoek met een 1,6crop mij vroeg of laat gaat irriteren, en hetzelfde gaat op voor de 17-40, maar dan in tele. Schiet dus over de 17-55mm en die is dan weer vrij duur voor een niet 'L' lens te zijn. Maar ja, als ik de kitlens 18-55 erop schroef heb ik direct weer voldoende groothoek, en hetzelfde geldt ook voor de tele...

    O ja, budget rond de 1200 euro.

    Mvg

  • #2
    Re: Advies wandellens 350D

    Volgens mij kan je als het over bereik van de lenzen gaat enkel zelf de keuze maken. Ik zelf heb de 17-40 L en vind dat voor mij een prachtlens

    mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

    Comment


    • #3
      Re: Advies wandellens 350D

      Qua bereik valt er idd niet veel te zeggen buiten de persoonlijke voorkeur.

      Aangezien ik groothoek net iets belangrijker vind dan tele, zou de keuze al gaan tussen de 17-55 en de 17-40. Nu komt het verschil nog neer op L glas f/4 of non L glas f/2,8 met IS...

      Moeilijk...

      Alvast bedankt voor de reactie!

      Comment


      • #4
        Re: Advies wandellens 350D

        Je moet eerst even voor jezelf uitmaken wat je het belangrijkste vind.

        Ik heb 2 "wandel" lensjes.
        De ene dag is mijn "wandel" lens mijn 24-70 L 2.8 omdat ik weet dat er aardig wat op de korte afstand valt te fotograferen. De andere dag is mijn 70-200 L 2.8 mijn "wandel" lens omdat ik in de natuur ben en weet dat ik absoluut enkel dingen wil fotograferen die wat verder af liggen en waar ik dus niet dicht bij kan komen.

        Zo zal iedereen dus voor zich zelf moeten uitmaken wat het belangrijkste is op een bepaald moment. En dat kan wel wat variëren natuurlijk.


        Grtz,
        Wilfried
        The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

        Comment


        • #5
          Re: Advies wandellens 350D

          wat vinden jullie het belangrijkst? 'L' glas f/4 of 'non L' glas f/2,8. Ikzelf ben geneigd naar de f/2,8 te gaan, maar ik moet ook bekennen geen ervaring te hebben met L glas. En aan de goeie kritiek over die L lenzen te horen moeten die lenzen toch meer dan de moeite waard zijn.

          grtz

          Comment


          • #6
            Re: Advies wandellens 350D

            Ik dacht dat ik in een ander topic eens gelezen had dat die 17-55 zeker even goed is als een L-lens
            aangezien bijna iedereen hier zijn volledige foto-uitrusting in zijn signature zet...


            doe ik dat lekker niet!

            Comment


            • #7
              Re: Advies wandellens 350D

              ik heb na lang tobben de EF-s 17-55 IS gekocht , mijns inzien voldoet die aan veel L-specs behalve dat ze niet op FF past Er is nog zo'n grijze-zone lens : de EF-s 10-22 . Die presteren stukken beter dan de gewone lenzen , doch hebben niet het L-merk

              Ik ben zeer tevreden van de 17-55 . De 17-40 heeft 15mm minder bereik, en heeft geen IS en is een f4, wat voor mijn flitsloos binnenwerk ontoereikend is
              www.Klikkerdeklik.be
              Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

              Comment


              • #8
                Re: Advies wandellens 350D

                inderdaad, dat is ook nog zoiets, als ik die EF-S koop ben ik natuurlijk wel gezien bij een upgrade naar een FF.
                En om zo'n dure EF-S later door te verkopen voor een mooie prijs, dat zal misschien ook niet zo eenvoudig zijn.

                Niemand kan voorstellen hoe het zit met de continuïteit van de EF-S serie. Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen en dat Canon die lijn zal houden en uitbreiden gezien het succes van de 1,6 crop series. Maar je weet maar nooit...

                Maar ja, wie niet waagt niet wint hé. Dus ik neig naar de EF-S 17-55 f/2,8 IS USM

                Comment


                • #9
                  Re: Advies wandellens 350D

                  staar je niet blind op dat rode lijntje op de L lenzen van canon (L-fever?). een 17-55 mag wel geen L lens zijn, hij heeft geen moeite om ander L lenzen zoals de 17-40 te evenaren...ik raad je zeker die aan... tenzij je niet zoveel groothoek nodig hebt en wat meer tele wil, dan kan je de 24-105 kopen
                  het zijn allebei redelijk dure lenzen, maar nog onder je budget van 1200 euro
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies wandellens 350D

                    alvast bedankt iedereen voor het advies. Ik denk dat de keuze voor de 17-55mm zal zijn.

                    beste groeten en veel fotoplezier!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies wandellens 350D

                      Waarom overweeg je geen Tamron 17-50/2.8 ? Die lens is optisch erg goed (kijk maar eens in de testzone van www.photozone.de) en kost je nog geen 400 EUR.
                      Voor het verschil tussen de kostprijs van de 17-55 IS en de 17-50 kan je jezelf een 70-200/4.0 bijkopen, of een heleboel andere zaken zoals een primelens, een externe flitser en een statief.

                      Als je budget beperkt is, zou ik niet aanraden al je geld in die ene lens te stoppen.

                      sugar
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                      http://supermasj.zenfolio.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies wandellens 350D

                        Ik heb zelf 2 lenzen uit je lijstje nl de17-40 en de 24-105. Persoonlijk gebruik ik meestal de 24-105 als wandellens.
                        De 17-40 is ook bruikbaar als wandellens maar de andere heeft meer zoom he + IS.
                        fotowebsite: www.edwinfoto.com
                        Lara's website: http://www.houdevelt.com
                        fotoblog http://edwinfotocom.blogspot.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies wandellens 350D

                          Oorspronkelijk geplaatst door webwil Bekijk bericht
                          Je moet eerst even voor jezelf uitmaken wat je het belangrijkste vind.

                          Ik heb 2 "wandel" lensjes.
                          De ene dag is mijn "wandel" lens mijn 24-70 L 2.8 omdat ik weet dat er aardig wat op de korte afstand valt te fotograferen. De andere dag is mijn 70-200 L 2.8 mijn "wandel" lens omdat ik in de natuur ben en weet dat ik absoluut enkel dingen wil fotograferen die wat verder af liggen en waar ik dus niet dicht bij kan komen.

                          Zo zal iedereen dus voor zich zelf moeten uitmaken wat het belangrijkste is op een bepaald moment. En dat kan wel wat variëren natuurlijk.


                          Grtz,
                          Wilfried
                          In de natuur wil toch al eens een mooi landschap,dan heb je weer bv 18 mm nodig en je 70-200 staat er op dat is dan toch te dichtbij nietwaar,omgekeerd hetzelfde,dan zie je bv een paddenstoel en ....... , ja wisselen zal altijd nodig zijn hé,of weet iemand een goede lens met groot bereik,maar ook goede kwaliteit ???
                          Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                          Web-Albums

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies wandellens 350D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pittsboy Bekijk bericht
                            alvast bedankt iedereen voor het advies. Ik denk dat de keuze voor de 17-55mm zal zijn.

                            beste groeten en veel fotoplezier!
                            Prima keuze!!
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies wandellens 350D

                              Oorspronkelijk geplaatst door edwin1974 Bekijk bericht
                              Ik heb zelf 2 lenzen uit je lijstje nl de17-40 en de 24-105. Persoonlijk gebruik ik meestal de 24-105 als wandellens.
                              De 17-40 is ook bruikbaar als wandellens maar de andere heeft meer zoom he + IS.
                              Ik heb die lenzen ook allebei in de fototas zitten, en gebruik de 24-105 ook meer dan de 17-40.

                              Een wandellens kan dus voor iedereen verschillend zijn, als ik in de zomer hier door het natuurgebied wandel, dan is de Sigma 150mm f2,8 Macro + 1,4x extender mijn favoriete wandellens .
                              In een stad kan de Sigma 10-20mm ook wel eens als wandellens gebruikt worden.
                              Op een vliegveld tijdens een Fly-In is dan de 100-400L weer zowat de enige "wandellens" lens die ik gebruik .
                              En voor motorcross en cyclo-cross is de Sigma 70-200 f2,8 dan weer de beste keuze...

                              Wat de beste wandellens voor iemand is, dat is dus niet gemakkelijk te zeggen .
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X