Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies lenskeuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies lenskeuze

    Hallo

    Sinds ik mij een nikon D7100 heb aangekocht, ben ik alvast wat aan het rondkijken wat mijn volgende aankoop zou kunnen zijn. Ik zou graag m'n lenzenarsenaal wat uitbreiden. Voorlopig moet ik het doen met de nikon 85mm 1.8 en de Sigma 150mm 2.8 Macro. Van beide lenzen heel tevreden maar toch mis ik wel wat, langs beide kanten. Zowel meer naar breedhoek toe, als naar telegebied. Maar vooral aan de kant van de minder mm heb ik wel wat een probleem vind ik zelf.
    M'n interesse gebied is vooral macro en natuur in het algemeen. Nu en dan een sportwedstrijd doe ik ook, maar daarvoor kan ik mijn 85mm gebruiken. Wel niet in alle situaties ideaal, maar het lukt me wel.
    De lens moet ook redelijk draagbaar zijn want zou eventueel ook mee op reizen gaan. Ik investeer ook liever in een kwalitatief goeie lens, waar ik lang plezier aan kan beleven.


    Zelf had ik volgende lenzen in gedachten:
    • nikon 24-120mm f/4
    • nikon 35mm f/1.8 (of sigma-variant)
    • nikon 70-200 f/4
    • nikon 24-70 f/2.8 (wel redelijk prijzig en wat zwaar)
    • ...


    Iemand die mij wat kan, wil helpen in mijn keuze? Wat zijn de voor/nadelen van deze lenzen of zijn er lenzen die ik over het hoofd zie?

    Alvast bedankt voor jullie tips en advies!

    Groetjes
    Roeliee
    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

  • #2
    Re: Advies lenskeuze

    nikon 24-120mm f/4

    goeie all round lens maar ik denk dat je wat ontgoocheld zal zijn over de image quality. zeker als je ze naast je primes gaat leggen. leuk als reislens... ze is goed, zeker veel beter dan kitlenzen, maar is geen topper qua scherpte.

    nikon 35mm f/1.8 (of sigma-variant)

    er komt een nieuwe uit binnenkort, wacht nog beetje. De sigma krijgt heel goeie reviews. voor je crop sensor een heel goeie keuze.

    nikon 70-200 f/4

    toplens die competitie aankan met de allomberoemde 2.8 versie. het probleem wat ik er voor jou mee heb is dat het dezelfde range is als je primes... en je dus weinig "nieuwe" mogelijkheden creert ermee... ik zou die niet nu kopen.
    is een superlens om te hebben, maar dan zou ze je huidige moeten vervangen om echt waard te zijn.

    nikon 24-70 f/2.8 (wel redelijk prijzig en wat zwaar)

    prijzig, ja, zwaar, ja, maar het waard. enkel op jouw crop is het iets te wijd om goed te zijn. de 17-55 zou een betere match zijn.


    andere mogelijkheden:

    14mm samyang (superwijd, goedkoop en superscherp)

    14-24 nikkor.... (in combinatie met bvb een 50 1.8)


    ...
    www.aeri-photography.be

    Comment


    • #3
      Re: Advies lenskeuze

      Hoi Roeliee,

      Altijd vergeten en toch een super flexibele en fijne lens om mee te werken: de Nikon AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR

      Qua prijs is het "een koopje" in verhouding met enkele andere lenzen die je aanhaalt (ronde de 750€)!
      Omdat je D7100 behoorlijk hoog in ISO's kan gaan is de 3.5-5.6 niet zo'n probleem.

      Hij zou heel goed passen met wat je nu reeds hebt.
      Bij mij is het mijn standaardlens als ik er op uit trek zonder specifiek doel, want superflexibel, stevig en toch niet te zwaar.

      Groetjes,

      Riho
      Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
      Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

      Comment


      • #4
        Re: Advies lenskeuze

        Bedankt voor jullie reacties! Die 28-300 zie ik wat minder zitten... Heb zelf lange tijd zo'n alroundlens gehad. Heel leuk om mee te werken, dat wel. Maar vond dat de kwaliteit van de foto's niet altijd even goed waren (lees niet zo scherp). Tenzij dit met deze gans anders is? Nog andere merken die ik eens moet bekijken? Andere mensen met andere voorstellen?

        Bedankt!

        Groetjes
        Roeliee
        Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

        Comment


        • #5
          Re: Advies lenskeuze

          Sigma 18-35 1.8
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Advies lenskeuze

            Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
            Bedankt voor jullie reacties! Die 28-300 zie ik wat minder zitten... Heb zelf lange tijd zo'n alroundlens gehad. Heel leuk om mee te werken, dat wel. Maar vond dat de kwaliteit van de foto's niet altijd even goed waren (lees niet zo scherp). Tenzij dit met deze gans anders is? Nog andere merken die ik eens moet bekijken? Andere mensen met andere voorstellen?

            Bedankt!

            Groetjes
            Roeliee
            Roeliee,

            Ofwel heb ik super veel geluk gehad, ofwel is dit gewoon een veel beter type allrounder dan wat je gewoon bent. 750€ is nu ook niet zó goedkoop om duidelijke onscherpte te tolereren. Wie weet reageert nog een eigenaar van een 28-300 lens en dan blijkt of ik echt geluk gehad heb.

            Groetjes,

            Riho
            Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
            Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

            Comment


            • #7
              Re: Advies lenskeuze

              Ben benieuwd voor welke lens je gaat, ben zelf ook aan het kijken naar een lens voor de D7100 met niet teveel mm's. Heb je de Sigma 18-35 1.8 ook overwogen? Hoor hele goede verhalen hier erover en in de reviews komt deze lens er ook erg goed uit.

              Comment


              • #8
                Re: Advies lenskeuze

                Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
                Roeliee,

                Ofwel heb ik super veel geluk gehad, ofwel is dit gewoon een veel beter type allrounder dan wat je gewoon bent. 750€ is nu ook niet zó goedkoop om duidelijke onscherpte te tolereren. Wie weet reageert nog een eigenaar van een 28-300 lens en dan blijkt of ik echt geluk gehad heb.

                Groetjes,

                Riho
                Ik ga hier nu niet beweren dat het een slechte lens is, zeker niet. Wil gewoon zeggen dat mijn ervaring met m'n oude Tamron in het begin heel goed was, totdat ik mn 85mm 1.8 kocht. Toen ging er waarlijk een nieuwe wereld open voor me Maar andere gebruikerservaringen zijn zeker welkom! Zal hem eens van dichtbij bekijken

                Oorspronkelijk geplaatst door kate86 Bekijk bericht
                Ben benieuwd voor welke lens je gaat, ben zelf ook aan het kijken naar een lens voor de D7100 met niet teveel mm's. Heb je de Sigma 18-35 1.8 ook overwogen? Hoor hele goede verhalen hier erover en in de reviews komt deze lens er ook erg goed uit.
                Alles is het overwegen waard é! Voorlopig blijft het nog wat bij uitkijken naar een volgende aankoop. Eerst nog wat verder sparen, veel lezen, pro's - contra's...
                Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                Comment


                • #9
                  Re: Advies lenskeuze

                  Nikon 24/120 f4 +1,

                  in de vrij lange tijd dat ik fotografeer heb ik alle populaire primes van Nikon gehad alsook de 24/70 en de 24/120 is gebleven.
                  Tegen de oude primes (24,28,35,50,85mm af-d) kan ze gerust komen staan, geen mens die er op een echte foto verschil tussen ziet, en dat mag gerust tot een A3.

                  Tegenover de 24/70 vind ik ze veel flexibeler, of je moet perse die f2.8 willen maar ik kom voor reportage zeker toe met f4 en heb liever die VR dan f2.8.

                  I.Q vind ik heel goed maar dat kan ook aan mijn D800 liggen, alhoewel ze ook goed was op mijn D3 is de combo D800 en 24/120 echt heel goed.

                  Als je niet gaat pixelpeepen zijn de 24/120 en 28/300 (wel de Nikon en zeker geen oude Tamron oid) zeker goed te doen, oke je hebt wat meer vignettering en vervorming maar dat is er in LR zo (automatisch) uit.
                  D800 en een goed glasservies

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies lenskeuze

                    En als je toch niet van plan bent meteen naar FF over te stappen, niet te vergeten de Nikon 17-55 f2.8 AF-S KLIK
                    Dat heb ik altijd een fantastisch objectief gevonden. Zelf gebruikt op D2h, D2x en D300s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies lenskeuze

                      Goeie allrounder voor onderweg: AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR II
                      Ben daar zelf heel tevreden over, zeker prijs/kwaliteit.
                      Nikon D70 - Nikon D7000 - Nikon MB-D11 - NIKKOR 35mm f/1.8G - NIKKOR 50mm f/1.4G - NIKKOR Micro 105mm f/2.8G VR - NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6 G ED VR II - AF-S NIKKOR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED VR II - Nikon SU-800 - Nikon SB-900 - Nikon SB-600

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies lenskeuze

                        Bedankt voor de input, maar het wordt er niet gemakkelijk op! Voorlopig zou m'n voorkeur uitgaan naar de 24-120 f/4 of de 17-55 f/2.8. Ook de sigma 18-35 f/1.8 lijkt me wel een zeer goeie lens naar wat ik lees, maar het bereik is misschien niet ruim genoeg denk ik... Het wordt nog een moeilijke keus!
                        Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                        Comment

                        Working...
                        X