Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies ivm uitbereiding

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies ivm uitbereiding

    Hoi

    Ik zoek wat advies om mijn lenzen set verder uit te bereiden. Er zijn 2 redenen waarom ik iets nieuw of tweedehands wil bijkopen. Als eerste ga ik dit jaar een paar citytrips doen waarbij ik maar een paar lenzen wil meenemen. Ik denk dat mijn 24 mm niet breed genoeg is. Langer als 100mm heb ik niet nodig. De tweede reden is dat ik terug een aantal events doe, na lang enkel nog portretten te doen. Heel vroeger gebruikte ik hiervoor een 14mm, 24 70 en 70 200 f2.8.

    Het budget is ruim maar als ik het beperkt kan houden is het natuurlijk beter. Ik wil toegeven op gewicht en omvang maar niet op scherpte volopen. Filters gebruik ik zelden dus dit is geen vereiste. Opties die waar ik zelf al naar gekeken heb. Sigma 14-24 f2.8 dn en sigma 24 70 f2.8 dn. De gm set lijkt me wat duur voor slechts een paar keer per jaar te gebruiken. De tamron lijkt op testfotos wat 'soft' op 2.8. Dan is er ook nog de sony 24 -105 maar die is duurder dan de sigma.

    Ik zoek dus wat advies/raad/ andere opties. Ik kijk vooral naar zooms omdat veel wisselen bij events niet zo handig is als het snel moet gaan.
    Onderstaande heb ik nu op men schap staan

    A7 II & a7 III
    Samyang 24mm f2.8
    Sony zeiss 35mm f2.8
    Voightlander 40mm f1.2
    Sony zeiss 55mm f1.8
    Sony 28 70 f3.5
    Sony 85 f1.4 gm
    Sony 70 200 f4 g


    Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

  • #2
    Re: Advies ivm uitbereiding

    dat is een in dubio....

    persoonlijk denk ik, dat ik dan toch de 16-35mm zal pakken... niets ten nadele van de sigma's, zijn uitmuntende objectieven.
    Voor city zal ik dan ook de 55 en de 70-200 meenemen.

    Note: ik doe voornamelijk landschap, dus dat is wel een andere hoek dan waarin jij je begeeft.

    Comment


    • #3
      Re: Advies ivm uitbereiding

      Mij lijkt die 24-105 de betere keuze omdat die vrij ruim inzetbaar is. Misschien kan de 28-70 dan ook weg.
      Maar eigenlijk wou je een ruimere beeldhoek dacht ik.
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: Advies ivm uitbereiding

        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
        Mij lijkt die 24-105 de betere keuze omdat die vrij ruim inzetbaar is. Misschien kan de 28-70 dan ook weg.
        Maar eigenlijk wou je een ruimere beeldhoek dacht ik.
        Die 28 70 mag idd weg. Gebruik ik zelden omdat die voor wat ik doe niet zo geweldig is. Die 24 105 was men eerste gedacht maar heb wat schrik voor de f4. Ik fotografeer vaak binnen en zonder flits is dat met f4 niet zo makkelijk. Voor op reis en dag/buiten events is het dan wel weer handig

        Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Advies ivm uitbereiding

          Wist niet dat ze de tamron 15-30 al maakten voor sony E, ik heb deze mogen testen van transcontinenta en zoom.nl en was érg aangenaam verast van de prestaties!
          Dus ook volopen (was wel bij hoge iso dit, dus pure scherpte vollopen moet ik es checken of ik dit ook getest heb)
          Mocht je er meer van willen weten of testbeelden toegestuurd krijgen stuur je maar een pm

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Advies ivm uitbereiding

            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            Wist niet dat ze de tamron 15-30 al maakten voor sony E, ik heb deze mogen testen van transcontinenta en zoom.nl en was érg aangenaam verast van de prestaties!
            Dus ook volopen (was wel bij hoge iso dit, dus pure scherpte vollopen moet ik es checken of ik dit ook getest heb)
            Mocht je er meer van willen weten of testbeelden toegestuurd krijgen stuur je maar een pm

            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
            Ik denk niet dat die 15 30 voor fe uit is. Het duo tamrons waar ik op doelde was de 17 -28 f2.8 en de 28 -75 f2.8

            Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Advies ivm uitbereiding

              Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
              Ik denk niet dat die 15 30 voor fe uit is. Het duo tamrons waar ik op doelde was de 17 -28 f2.8 en de 28 -75 f2.8

              Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
              Ah ok, das ander verhaal natuurlijk, idd nog niet uit voor fe.... jammer eigenlijk dan

              Dan is de sigma mooie optie, eens gaan proberen? (Ook al is dat niet int veld uitt)


              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Advies ivm uitbereiding

                Voor mij is 24mm breed genoeg voor een city trip. Londen met enkel een 24-70/4G en een Samyang 35/2.8 was perfect. Een hele dag met enkel een 35/2.8 of zelfs een Samyang 45/1.8 werkt prima voor mij.

                Maar als je graag breder wil, dan zou ik naar een 16-35/4G gaan. Perfecte balans tussen beeldkwaliteit en toch nog beperkt gewicht en omvang.
                Voor events binnen zou ik naar een 24-70/2.8 GM gaan. Die biedt je lichtsterkte en een praktisch bereik. Bij events ga je waarschijnlijk toch bijna altijd mensen in beeld hebben, en dan vind ik breder dan 24mm toch niet meer zo interessant, vooral voor mensen die aan de randen in beeld zijn. En bij een groter diafragma dan f/2.8 ga je op FF dikwijls niet al te veel van je onderwerp meer scherp hebben.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Advies ivm uitbereiding

                  Allemaal zo zwaar voor een citytrip!
                  Ik vind zelfs de 24-105 te zwaar, alsook de 16-35. Heb ze beide verkocht (omwille van gewicht)
                  Ondertussen heb ik ongeveer dezelfde setup als K2, en geniet van de Samyang pancake 35 (of 24 als je dat liever hebt), weinig geld, en superkompakt.
                  Ik zie dat jij een vergelijkbaar arsenaal bezit. Wil je daar nog een lens aan toevoegen? en dan 3/4 van je set thuis laten...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies ivm uitbereiding

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Allemaal zo zwaar voor een citytrip!
                    Ik vind zelfs de 24-105 te zwaar, alsook de 16-35. Heb ze beide verkocht (omwille van gewicht)
                    Ondertussen heb ik ongeveer dezelfde setup als K2, en geniet van de Samyang pancake 35 (of 24 als je dat liever hebt), weinig geld, en superkompakt.
                    Ik zie dat jij een vergelijkbaar arsenaal bezit. Wil je daar nog een lens aan toevoegen? en dan 3/4 van je set thuis laten...
                    Gewicht is voor mij relatief. Vaak stoort de omvang eerder dan het gewicht. Mijn set is doorheen de jaren gegroeid. Primes zijn mijn voorkeur owv de omvang. 85mm is dan wel de uitzondering. Ik kan niet zo goed inschatten wat ik allemaal nodig heb van brandpunt. Laatste decenia altijd met de kinderen op vakantie gegaan, dus echt serieus fotograferen was er niet bij. En zooms hebben wel het voordeel voor events. Als ik compact en licht wil pak ik 1 of 2 primes. Als het niet uit maakt een zoom. Voor 90% van de tijd ben ik op pad met enkel mijn 40mm f1.2, super lens hoewel enkel mf.

                    Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies ivm uitbereiding

                      Dan zou ik gewoon je 35 mm meenemen.
                      Heel simpel, één kleine lens. Het is niet omdat je niet altijd alles je foto zal krijgen dat de beelden daarom minder sprekend zijn.

                      Als je op staat graag iets meer bereik hebt, neem er dan nog de 85 mm bij.

                      Maar als je voor events een lichtsterke én scherpe zoom wil, ga dan naar een GM. Voor mij is die echter overbodig, te groot en te duur. De f/4 G-reeks ligt me veel beter.

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment

                      Working...
                      X