Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd voor een bredere lens voor in donkere situaties

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraagd voor een bredere lens voor in donkere situaties

    Beste,

    Binnenkort zou ik een concertshoot mogen doen, en zou hier eventueel een lens voor willen bijkopen. Momenteel heb ik enkel een EF 50mm f1.8 en de EF-S 18-55mm f3.5-5.6 kitlens. Die 50mm is zeker lichtsterk genoeg, maar is wel iets te veel tele op een Canon EOS 400D. Ik zoek dus een bredere, lichtsterke lens. Ik weet ook dat ik deze lens elders zal kunnen gebruiken.

    Nu zijn er wat mogelijkheden waar ik niet mee wijs uit geraak, en ik vraag dus om wat advies van jullie =)

    Bij Sigma zijn er een aantal lichtsterke breedhoek primes (prijzen konijnenberg), maar naar het schijnt, presteren die nogal slecht bij f1.8 in lowlight condities. Autofocus zou misgaan en kleurdefinitie zou verloren gaan. Heeft iemand daar ervaring mee? Kan iemand vergelijken met gelijkaardige Canon lenzen?

    - Sigma 20mm F1.8 EX DG ASPHERICAL RF (€ 415,00)
    - Sigma 24mm F1.8 EX DG ASPHERICAL MACRO (€ 369,00)
    - Sigma 28mm F1.8 EX DG ASPHERICAL MACRO (€ 288,00)

    Bij Canon zijn de lenzen wat duurder natuurlijk, en daar heb ik de volgende primes gevonden. Twee ervan zijn maar f2.8, en dat is minder dan een stop verschil met m'n kitlens op 18mm f3.5. Is dat dan eigenlijk wel nog de moeite? En die f1.8 is een 28mm. Is dat voldoende breder tov 50mm om die kost goed te maken? Anderzijds heb ik heb een circ pol filter liggen met een schroefdraad van 58mm wat in het voordeel spelt van de eerste twee Canon lenzen.

    - Canon EF 24mm F 2.8 ø 58mm (€ 288,00)
    - Canon EF 28mm F 1.8 USM 58mm (€ 411,00)
    - Canon EF 28mm F 2.8 ø 52mm (€ 175,00)

    Een totaal andere mogelijkheid is bv. het kopen van een zoomlens met beeldstabilisatie

    - Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM (€ 829,00)
    - Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS (€ 419,00)

    Ik weet het gelijk niet meer. Waar zouden jullie het meeste belang aan hechten, en welke lens zouden jullie kopen? En vooral (met het risico dat m'n keuzemogelijkheden /nog/ groter worden =) zijn er nog andere suggesties?

    Bij voorbaat bedankt voor jullie reacties.
    Bramz
    Last edited by bramz; 19 februari 2008, 21:52. Reden: no convertshoot please =)
    bram de greve photography | gallery | myspace
    Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

  • #2
    Re: Advies gevraagd voor een bredere lens voor in donkere situaties

    convertshoot?
    Ik hoop dat je concertshoot bedoelt, anders ken ik het niet?
    Welk concert is het, dat is het belangrijkste, plaats, grote/kleine, zaal/bar, jouw afstand tov de band ..enz..enz…
    kun je je vrij bewegen, vooruit, achteruit, enzoverder....
    Rockbandje, zou ik met een lichtsterke 50mm doen
    Groot klassiek spul, symphony orchestra enz..dan ga ik breder tot veel breder en L zoom!
    Ik ga steeds op locatieverkenning indien mogelijk!

    Hope it helps

    agzz
    I Love Leica

    Comment


    • #3
      Re: Advies gevraagd voor een bredere lens voor in donkere situaties

      Whoops, typo =)

      Voorverkenning zal lastig worden, maar het is een wat kleinere zaal, en ik hoop vooraan het podium te kunnen gaan plakken. Het gaat over een metalband in dit geval. M'n 50mm gebruik ik veel, maar heb zo een beetje het gevoel dat ie te nauw zal zijn. Maar ik neem hem zeker mee!
      bram de greve photography | gallery | myspace
      Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

      Comment


      • #4
        Re: Advies gevraagd voor een bredere lens voor in donkere situaties

        Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
        Whoops, typo =)

        Voorverkenning zal lastig worden, maar het is een wat kleinere zaal, en ik hoop vooraan het podium te kunnen gaan plakken. Het gaat over een metalband in dit geval. M'n 50mm gebruik ik veel, maar heb zo een beetje het gevoel dat ie te nauw zal zijn. Maar ik neem hem zeker mee!
        Tja als je geen recul hebt en frontstage plakt, wordt het nauw en bijna onmogelijk werken
        Vooraan is leuk om te volgen, maar niet om mooi te shoot'n
        Als er vooraan een paar meters safetyspace is, dan wel

        agzz
        I Love Leica

        Comment


        • #5
          Re: Advies gevraagd voor een bredere lens voor in donkere situaties

          Wat is recul? Met vooraan gaan plakken bedoel ik dus die meter en nog wat safetyspace =) Dan zou het met een 50mm moeten lukken volgens jou?

          Bedankt,
          Bramz
          bram de greve photography | gallery | myspace
          Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

          Comment


          • #6
            Re: Advies gevraagd voor een bredere lens voor in donkere situaties

            Oorspronkelijk geplaatst door bramz Bekijk bericht
            Wat is recul? Met vooraan gaan plakken bedoel ik dus die meter en nog wat safetyspace =) Dan zou het met een 50mm moeten lukken volgens jou?

            Bedankt,
            Bramz
            recul is wat meer afstand kunnen nemen.
            Soms in kleine zalen sta je net voor de zweetpatékes (50cm) van de zanger en dan kun je er nooit iets moois van bakken!
            Als het een paar meters 3/4 worden en je ook in de safetybak mag, met badge, dan is je 50 ideaal!

            agzz
            I Love Leica

            Comment


            • #7
              Re: Advies gevraagd voor een bredere lens voor in donkere situaties

              Probeer anders eens iets te lenen.
              Voor een overzicht kom je met je kitlens nauwelijks lichtsterkte tekort.
              Als je er "met je lip" op staat is 50mm met een crop camera al leuk en anders zou je er nog iets als een 85 of 100mm bij moeten hebben.
              Mag je tussen de band dan is een fisheye of ultra groothoek ook erg leuk, mag ook f/4 zijn als het licht goed geregeld is.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Advies gevraagd voor een bredere lens voor in donkere situaties

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Probeer anders eens iets te lenen..
                Tja, om er iets leuks van te maken, zonder bwek-flitsers , zal je 50 1.8 the best zijn
                Om die f/stop te evenaren of in de buurt te komen, zul je een top L lens moeten kopen en dat kan zzer doen in je geldbeugel!
                Wat spanjaart zegt is ook een idee "Lenen"
                De vraag is natuurlijk wie leent zulke dure L lenzen uit, ..ik niet!!!
                Mss. spanjaart wel

                agzz
                I Love Leica

                Comment

                Working...
                X