Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf telelens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf telelens

    Ik speel met het idee een telelens aan te schaffen (vliegtuigen te spotten + vogelfotografie).

    Redelijk wat lenzen in overweging genomen. Uiteindelijk schieten er nog 2 over waar ik serieus tussen twijfel:
    - Sigma 150-600 f5-6.3 C DG OS HSM Sports
    - Nikon 200-500 f5.6E AF-S ED VR

    Welke zouden jullie nemen, en waarom? Of toch nog een andere?
    Kan/zal gebruikt worden op D810 en D7100

    In dergelijke situatie’s gebruik ik al eens de 70-200 f2.8 icm Nikon TC 20E III waardoor ik aan 140-400 kom op de D810, en x1,5 op de D7100. Mag ik van hoger vermelde lenzen meer kwaliteit verwachten, of zou dit in dezelfde lijn moeten liggen van de 70-200 met de TC 2.0?

    Alvast bedankt!
    Kurt
    Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

  • #2
    Re: Aanschaf telelens

    Optisch is de Nikon 200-500 f5.6E AF-S ED VR beter en heeft over het hele zoombereik f5.6 en de autofocus is met TC 20E III nog steeds functioneel. Bij de Sigma in het langste zoombereik kom je met de TC20E111 licht tekort voor autofocus.
    Begin 2021 komt er een nieuwe Sigma 200-600 f5-6.3 op de markt met verbeterde autofocus, dus net als ik beter even wachten.
    Dit is een van de testfoto's die ik gemaakt bij de introductie van de Nikkor 200-500 f5.6. https://zoom.nl/foto/natuur/3347973/aalscholver
    Last edited by Binnenuit; 6 oktober 2021, 11:15.

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf telelens

      Met de nikon 200 500 geen ervaring , wel met de sigma 150 600 sport,alsook met de 70 200 2.8 vr1 met de AF-S-teleconverter TC-17E II .
      Voor de aankoop wel veel gelezen over de sigma 150 600 sport /nikon 200 500 ,maar daar ga je niet veel wijzer van worden ...meningen lopen uiteen .
      Bodies zijn de D7200 -D500 en de D850.
      Ikzelf ben heel tevreden over de sigma ,voordelen voor mij : parameters aan te passen met usb dock, weerbestendig , push-pull lens is zeer handig, kwaliteit van fotos is voor mij meer dan voldoende (bij veel licht )
      zijn er nadelen ? ja hoor, zoals velen zeggen is deze lens zwaar ,ikzelf gebruik een draagriem en kan wel een uur of 4 op de wandel zijn ,voor mij niet echt een probleem en gebruik geen ondersteuning .
      Alle fotos gebeuren uit de hand.
      Zonnekap is fragiel ,dwz de bevestiging gebeurt met een boutje die graag afbreekt ,na enkele weken had ikzelf al prijs (wel mijn fout) is opgelost met een zwaarder boutje.
      Ook een nadeel is dat de statiefvoet te dicht bij de lens zit en daardoor moeilijk te dragen is ,opgelost door een stukje aluminium tussen de voet en gondel te plaatsen https://www.dpreview.com/forums/thread/3910252
      Ook rekening houden :dit is geen lichtsterke lens , je hebt in een dicht bos soms problemen met tekort van licht ,bij schemering en vroege ochtend kan dit ook voor problemen zorgen .
      De 70 200 geeft dezelfde beeldkwaliteit als de 150 600 , zet ik een TC-17E II op de 70 200 ,dan is de beeldkwaliteit iets minder ivm scherpte tov de sigma maar zeker nog doenbaar , de tc op de sigma is niet aan te raden ,autofocus is een ramp .
      Voorbeelden :https://www.flickr.com/photos/192214889@N02/albums
      Op zonnige dagen gaat de D500 mee met de sigma ,op alle andere omstandigheden is het de D850 met de 70 200 die de voorkeur krijgt ,al heb ik niet veel meer te kiezen omdat de vrouw ook de microbe te pakken kreeg en zij meestal de D500 pikt
      Last edited by eddze; 6 oktober 2021, 13:26.

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf telelens

        Eddze,
        Om de leesbaarheid wil ik u vragen bij uw reacties de zinnen met een hoofdletter te beginnen; de spaties op de juiste plaats te zetten als wel de leestekens, want er is bij uw betoog geen touw aan vast te knopen.

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf telelens

          Oei ,wist niet dat het zo erg was

          bij deze aangepast

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf telelens

            Oorspronkelijk geplaatst door eddze Bekijk bericht
            Oei ,wist niet dat het zo erg was

            bij deze aangepast
            oei, maar die spaties en leestekens.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Aanschaf telelens

              Bedankt aan allen die gereageerd hebben! [emoji6]

              Het is uiteindelijk tweedehands Nikon AF-S 200-500 geworden. Eigenlijk niet te onderscheiden van nieuw en nog in garantie.

              Reden: f5.6 over hele bereik, en vooral lens kunnen gebruik met TC 2.0

              Nu nog zien wat de resultaten opleveren... [emoji6]

              Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk
              Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

              Comment

              Working...
              X