Hallo,
ik heb sinds enkele maanden een Canon EOS 450D (met Canon EF-S 18-55 mm IS lens). Verder heb ik ook een telelens gekocht, de Canon EF-S 55-250 mm IS. Deze kitlens was wel ok qua kwaliteit in het begin, maar nu ben ik op zoek naar een deftige walk-around lens. Ik twijfel nu tussen de volgende 2 lenzen:
- Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM (€821 bij foto Konijnenberg)
- Canon EF 24-105mm F 4.0 L IS USM (€914 bij foto Konijnenberg)
Ik zit nu met een dilemma omdat ik niet weet welke van de 2 ik het beste kan kiezen. Ik zal even de plus- en minpuntjes opnoemen waarom ik dit dilemma heb.
Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM
Voordelen
- Een breder gezichtsveld (17mm ipv 18mm) dan mijn huidige kitlens.
- De maximum zoomwaarde is evenveel als mijn huidige kitlens en wordt perfect aangevuld door de telelens die ik heb.
- Een lage F-waarde, dus zeer geschikt voor donkere scènes.
Nadelen
- Het is een EF-S lens, dus als ik ooit beslis om een full-frame camera te kopen wordt deze lens nutteloos voor mij.
Canon EF 24-105mm F 4.0 L IS USM
Voordelen
- Het is een L-serie lens, dus (veel) betere kwaliteit van materiaal.
- Een veel grotere maximum zoomwaarde dan de 55mm bij de kitlens en de 17-55mm lens. Hierdoor wordt het overschakelen naar mijn telelens pas echt nodig als ik meer zoom nodig heb.
- De lens is ook bruikbaar als ik ooit wil overschakelen naar een full-frame camera.
Nadelen
- De redelijke hoge minimum zoomwaarde op mijn cropcamera. 24 x 1.6 = 38mm. Dit is echt wel veel eigenlijk voor een walk-around lens. Als ik een breder gezichtsveld wil kan ik nog altijd mijn 18-55mm kitlens gebruiken, maar eigenlijk is het de bedoeling dat deze kitlens dan niet meer gebruikt gaat worden. Een andere lens kopen zoals bvb. de Canon EF 14mm F 2.8 L II USM BE is geen optie wegens voorlopig te duur
Het wordt dus eigenlijk gewoon afwegen tussen de redelijke hoge minimum zoomwaarde bij de ene lens t.o.v. de compatibiliteit met full-frame camera's. Ik ben voorlopig nog niet van plan om een full-frame camera te kopen, maar wie weet in de toekomstwel.
Ik vrees ervoor dat de 38mm (24mm x 1.6) te veel is voor een walk-around lens. Ik zit nu al soms te vloeken dat de 18mm van mijn kitlens niet voldoet.
Advies alsjeblieft![]()