Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuwe lens

    Hallo,

    Ik maak gebruik van een Nikon D7100. Ik denk om een nieuwe lens aan te schaffen dit een Nikon 24-70mm f2.8 ik weet dat deze een full frame lens is. Maar ik denk om binnen een jaar of 2 over te stappen naar een full frame body. Daarom denk ik om nu al te starten met het aankopen van deze lens "set" (14-24mm f2.8, 24-70mm f2.8, 70-200mm f2.8)

    Wat denken jullie?

    Zijn er mensen die een full frame lens op een crop body plaatsen zoja wat zijn jullie resultaten?

    Dank u,

    Sven
    Website: http://www.svenverhoeven.com/

  • #2
    Re: Aankoop nieuwe lens

    De resultaten zullen zeer goed zijn, de beeldhoek wat minder...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop nieuwe lens

      Het houdt vaak meer wisselen in. Ik had een Sigma 10-20, Nikkor 28-70 en wisselde vaak en na de aanschaf van een Nikkor 17-55 kwam de 10-20 veel minder op de camera.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop nieuwe lens

        Oorspronkelijk geplaatst door Syfen Bekijk bericht
        14-24mm f2.8, 24-70mm f2.8, 70-200mm f2.8
        De heilige drievuldigheid
        Kwaliteit op overschot bij wijze van spreken.

        Misschien moet je kijken naar wat je vandaag al hebt aan glas, en waar je de uitbreiding of verbetering kan gebruiken. Voor een standaardlens is 24mm doorgaans te lang op een APS-C, dus heb je vandaag waarschijnlijk het minst aan die 24-70. Als je ze alledrie toch gaat kopen, kijk dan of je bv. meer actiefoto's of candids maakt (70-200), of dat je eerder stilstaande dingen zoals landschap en architectuur (14-24) fotografeert.

        Zoals de andere reacties ook al aangeven, is het equivalent van een 24-70 een heel handig bereik, en dan zit je bij de 17-55. Mocht je al een kitlens genre 18-55, 18-05, 18-140 hebben, dan zit je eigenlijk al vrij goed en kan je met een van de twee andere uit het rijtje je overgang richting full frame beginnen. Succes!
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop nieuwe lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          De heilige drievuldigheid
          Kwaliteit op overschot bij wijze van spreken.

          Misschien moet je kijken naar wat je vandaag al hebt aan glas, en waar je de uitbreiding of verbetering kan gebruiken. Voor een standaardlens is 24mm doorgaans te lang op een APS-C, dus heb je vandaag waarschijnlijk het minst aan die 24-70. Als je ze alledrie toch gaat kopen, kijk dan of je bv. meer actiefoto's of candids maakt (70-200), of dat je eerder stilstaande dingen zoals landschap en architectuur (14-24) fotografeert.

          Zoals de andere reacties ook al aangeven, is het equivalent van een 24-70 een heel handig bereik, en dan zit je bij de 17-55. Mocht je al een kitlens genre 18-55, 18-05, 18-140 hebben, dan zit je eigenlijk al vrij goed en kan je met een van de twee andere uit het rijtje je overgang richting full frame beginnen. Succes!

          Zit nog bij een kit lens de 18-140mm en ik heb ook nog een 50mm f2.8
          Ik denk de 24-70 eerst te kopen en dan de 14-24. Ikzelf ben meer in voor studio en landschap fotografie.

          Thanks,
          Sven
          Website: http://www.svenverhoeven.com/

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop nieuwe lens

            Het is een logische redenering om je al voor te bereiden op een FF.
            Kwestie van je investering goed te plannen.

            Normaal als je bij crop zit dan blijf je daar ook en koop je lenzen die ervoor gemaakt zijn (cropglas) maar ook met aangepast bereik.

            Voor een FF zijn die bereiken iets anders om een gelijkaardig gebruik te hebben.

            Ik zal het anders formuleren:
            FF lenzen op een crop zetten geeft je een klein nadeel. Dat bereik is er niet op afgestemd.
            Het zal een openbaring zijn als je finaal de overstap zal maken naar FF.

            Dus is het zeker niet onverstandig om doen.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop nieuwe lens

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              De resultaten zullen zeer goed zijn, de beeldhoek wat minder...

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
              Bulke41, bedoel je juist niet het omgekeerde?
              Een FF lens zal bijna altijd beter presteren op een crop en op een FF kunnen de hoeken wat minder scherp zijn.

              @ TS, de 14-24mm is een heerlijke lens op een FF voor landschappen. Zelfs uw 50mm kunt u daarvoor gebruiken.
              Voor studio fotografie is de 70-200mm uitstekend tenzij je niet genoeg plaats hebt dan zal de 24-70mm beter van pas komen.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop nieuwe lens

                Merci manne! Ik denk de 24-70mm eerst aan te schaffen en dan de 14-24mm. Ik vind mezelf niet echt in noodzaak om de 70-200mm direct aan te schaffen. Sinds mijn focus meer op studio en landschap is. En mijn studio'tje maar klein is.
                Website: http://www.svenverhoeven.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop nieuwe lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                  Bulke41, bedoel je juist niet het omgekeerde?
                  Een FF lens zal bijna altijd beter presteren op een crop en op een FF kunnen de hoeken wat minder scherp zijn.

                  @ TS, de 14-24mm is een heerlijke lens op een FF voor landschappen. Zelfs uw 50mm kunt u daarvoor gebruiken.
                  Voor studio fotografie is de 70-200mm uitstekend tenzij je niet genoeg plaats hebt dan zal de 24-70mm beter van pas komen.
                  Ik bedoel hiermee dat deze beeldhoeken ideaal zijn voor op een fullframe, en minder ideaal op een crop....
                  Niets mis met de beeldkwaliteit uitt.


                  Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop nieuwe lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                    Een FF lens zal bijna altijd beter presteren op een crop en op een FF kunnen de hoeken wat minder scherp zijn.
                    Al goed dat je bijna schrijft.

                    De lens op zich blijft gelijk natuurlijk, maar het is wel de combinatie lens + camera die telt om de beeldkwaliteit (de fotokwaliteit) te bekomen.

                    Een FF lens zal op FF (bijna) altijd beter resultaat geven dan op Crop.



                    Zie het verschil tussen dezelfde lens op een D7100 en een D810 qua scherpte.

                    Moest topicstarter niet van plan zijn om over te stappen naar FF, dan zou de Sigma (crop) lens een even goed resultaat opleveren op zijn D7100 als de Nikon lens. Alleen kost zo'n Sigma (met stabilisatie) zo'n 4 keer minder.

                    Soit, mijn mening natuurlijk, niemand hoeft de te delen. Maar ze wordt wel bevestigd door de metingen van DxO lab.
                    Last edited by Empe; 27 september 2015, 12:23.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop nieuwe lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                      Moest topicstarter niet van plan zijn om over te stappen naar FF,
                      Heb je het topic eigenlijk wel gelezen?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop nieuwe lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door Syfen Bekijk bericht
                        Ik denk de 24-70 eerst te kopen en dan de 14-24. Ikzelf ben meer in voor studio en landschap fotografie.
                        Voor studio-werk akkoord. Voor landschap zou het goed kunnen dat je 24-70 niet wijd genoeg blijkt.
                        Maar niets belet je om die 18-140 dan te gebruiken op 18mm f/8 bijvoorbeeld
                        (Die 18-140 is echt goed hoor. Zat op de D7100 die ik begin dit jaar ff testte en er valt niet veel op aan te merken.)
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop nieuwe lens

                          Ik zie hier de redenering passeren dat een FF lens op een cropcam minder scherp zou zijn?????
                          En welk argument moet dat dan gaan onderbouwen?

                          Een crop toestel is eigenlijk een FF camera waar een stuk te kort in zit. Namelijk de rand dat er afgecropt is. Daarom noemt em ook crop.
                          Optisch is voor de beeldvorming totaal geen verschil tussen beide. De sensor is op EXACT de zelfde plaats terug te vinden in beide toestellen.
                          Waarom zou de beeldprojectie dan anders zijn bij een zelfde lens?

                          Het klopt wel dat een FF lens beter presteert in ruime zin op een crop omdat het scherpste deel van de lens gebruikt word.
                          Bij FF kan de zelfde lens een zekere soft hebben in de rand van het beeld.
                          Ook CA is meer uitgesproken bij somige lenzen op FF.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop nieuwe lens

                            Ik heb de eerste jaren dat ik een dslr had alleen FF lenzen gehad want crop lenzen bestonden nog niet. Toch mooie foto's gemaakt, maar wel op andere momenten van lenzen gewisseld...
                            Met name bij reportages e.d. is een standaardzoom die is afgestemd op het sensorformaat zeker te prefereren, heb je de tijd dan maakt dat veel minder uit.
                            Wel vraag ik me af wat voor zin het heeft je een full frame body te ontzeggen en wel voor 5000 euro FX objectieven aan te schaffen, terwijl een goede FX body tweedehands vanaf 700 -800euro te koop is...
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop nieuwe lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Wel vraag ik me af wat voor zin het heeft je een full frame body te ontzeggen en wel voor 5000 euro FX objectieven aan te schaffen, terwijl een goede FX body tweedehands vanaf 700 -800euro te koop is...
                              Ik ben van plan in de toekomst een FF body te kopen. Daarom dat ik nu al wil kijken voor lenzen. Ik ben er me van bewust dat een FF lens op een FF body optimaal is. Maar alles in eens kopen kan ik ook niet hoor [emoji1]
                              Website: http://www.svenverhoeven.com/

                              Comment

                              Working...
                              X