Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop nieuwe lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop nieuwe lens

    Beste leden, zopas heeft mijn sigma 24-135 2.8/4.5 het voor de tweede maal op bijna 4 jaar opgegeven (geblokkeerde lamellen). De eerste maal iets meer dan een jaar terug en die herstelling heeft me serieus wat gekost. U kan dus wel begrijpen dat ik Sigma niet meer vertrouw.
    Ik kan echter niet zonder lens (wie wel?) en gebruik voorlopig een vrij oude Tamron. Nu ben ik aan het zoeken en vergelijken en ik kom tot enkele keuzes.
    Canon lenzen vind ik vrij duur, of ben ik daar mis in? Hun kwaliteit ken ik niet goed. Dan heb je nog Tamron en daar vind ik enkele lenzen die de Sigma zouden kunnen vervangen: de 28-75 2.8 XR DI of de 28-200 3.8/5.6 XR DI ( of misschien zelfs de 28-300?). Wie gebruikt deze lenzen en kan iets zeggen over hun kwaliteit, scherpte, snelheid of wat dan ook. Elke commentaar is zéér welkom. Als u toch denkt mij te kunnen overtuigen van Sigma (maar dan geen 24-135), laat u dan maar gaan. Ik zoek dus een goede lens in het bereik van +/- 24 tot +/- 200 (alhoewel 300 mij ook wel bekoort, al weet ik niet hoe dikwijls ik dat zal gebruiken). Dank voor uw commentaar.
    Dilettant-fotomaker
    "Sic luceat lux"

  • #2
    Re: aankoop nieuwe lens

    Wat jij bent tegengekomen met je sigma lens kan met elk merk gebeuren hoor, ik heb lenzen van alle merken : Nikon, Sigma, Tokina en Tamron, tot nu toe enkel nog maar een probleem gehad met mijn allerduurste lens, de Nikkor 70-200 VR f/2.8 die een fabrieksfout had, voor de rest, met geen enkel merk problemen gehad.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: aankoop nieuwe lens

      Dat kan ik begrijpen, maar toch... een lens van nog geen 4 jaar oud? Nog even een andere vraag: sommigen vinden andere merken beter en sommigen zweren bij lenzen van hetzelfde merk als hun fototoestel, wat is hier nou van waar? Wat is prijs/kwaliteit gezien een goed merk, of hangt dat echt af van lens tot lens. Vermits men "de lens" als belangrijkste onderdeel mag beschouwen, zou ik bij een nieuwe aankoop mij goed willen laten informeren.
      Dank bij voorbaat voor reacties.
      Dilettant-fotomaker
      "Sic luceat lux"

      Comment


      • #4
        Re: aankoop nieuwe lens

        dat kan echt wel met elke lens gebeuren hoor maar begrijp dat dit niet goed is voor het vertrouwen...

        als je in dezelfde range ongeveer wil blijven, kan je de Canon EF 28-135mm F3.5-5.6 IS USM ø 72mm proberen... Dat zou een vrij scherpe lens moeten zijn, USM en IS beiden aan boord... kost zo'n 400 € nieuw...

        Je hebt ook de Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS Canon voor zo'n 500 €... dan heb je een wat groter bereik en ook OS... wel iets minder lichtsterk aan het tele-eind...

        Reviews :

        Canon 28-135
        Sigma 18-200

        Hopelijk helpt dit wat...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: aankoop nieuwe lens

          Oorspronkelijk geplaatst door EeSiOn Bekijk bericht
          ... Nog even een andere vraag: sommigen vinden andere merken beter en sommigen zweren bij lenzen van hetzelfde merk als hun fototoestel, wat is hier nou van waar? Wat is prijs/kwaliteit gezien een goed merk, of hangt dat echt af van lens tot lens. Vermits men "de lens" als belangrijkste onderdeel mag beschouwen, zou ik bij een nieuwe aankoop mij goed willen laten informeren.
          Dank bij voorbaat voor reacties.
          Het is nogal goedkoop-snobistisch en vrij simplistisch om te stellen dat alleen de zgn. "eigen merk" objectieven goed zijn en dat de rest minderwaardig zou zijn.
          Velen blijven die stelling weliswaar van de daken schreeuwen, maar van de grootste schreeuwers heb ik nog niet veel soeps gezien...

          Is het u trouwens al opgevallen dat wanneer hier over problemen met Nikon/Canon lenzen gesproken wordt, dit altijd stilzwijgend wordt geslikt, maar wanneer het Sigma of Tamron is, dan zijn ze er weer: "... dat probleem zou je dus nooit hebben met Canon/Nikon lenzen...". Dikke flauwekul dus!...

          Franciskine heeft hierboven trouwens de nagel op de kop geklopt en is zo fair om dit ruiterlijk toe te geven.
          Men kan idd. met elk merk zowel positieve als negatieve ervaringen hebben, maar uiteindelijk is het toch steeds de fotograaf die verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de foto. Goede fotografen maken zelfs met een compactje prachtige beelden, terwijl de grootste "merk-dwepers" vaak niet in staat zijn om ook maar één deftig beeld te produceren met objectieven van enkele k€'s.

          Natuurlijk moet je van budget objectieven geen top prestaties verwachten, maar van de duurdere Sigma EX lenzen bvb. mag je gerust stellen dat ze in niets moeten onderdoen voor Canon/Nikon (gesteld dat het bewuste bereik überhaupt beschikbaar is, zoals bvb. de 120-300 f2.8 die alleen bij Sigma verkrijgbaar is!).

          Doe even een kleine moeite om hier eens na te checken wat zoal de gebruikerservaringen (mét bewijzend beeldmateriaal!!!) zijn met bvb. Sigma 150 f2.8 Macro, 50-500 (Bigma), 120-300 f2.8 om maar enkele te noemen... de conclusie ligt voor de hand!
          Natuurlijk zullen er zijn die bvb. de 50-500 afkeuren, meestal omwille van het "gewicht", maar het probleem ligt niet in de lens, wél bij de fotograaf die het ding gewoon niet kan stilhouden...

          BTW, ik bezit zowel Nikon als Sigma (EX) objectieven... en koop altijd in functie van het doel waarvoor het moet dienen. Dat kàn Nikon zijn, maar het kan zeker ook Sigma zijn...
          Over Tamron wil ik hier niets schrijven, omdat ikzelf geen praktijkervaring heb met dit merk.

          Laat u dus nooit leiden door snobistische cretologie en vooroordelen!

          Comment


          • #6
            Re: aankoop nieuwe lens

            Er zijn in het bereik 24-100+ maar weinig goede lenzen
            De Sigma is de minste zowel optisch als mechanisch.
            Tamron heeft een prima 24-135 met vrij slomme AF maar gezien dat je die rond de 200 euro koopt ben je best goed af en anders is de Canon 24-105IS/L zeker de beste.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: aankoop nieuwe lens

              Bij de mannen van slrgear kan je nakijken via hun interactieve grafieken hoe scherp een lens is bij een bepaald brandpunt en diafragma:
              http://www.slrgear.com/
              Succes!

              Comment


              • #8
                Re: aankoop nieuwe lens

                Allemaal van harte bedankt voor de reacties. Ondertussen is de keuze gemaakt. Het wordt toch een Canon 28-135 usm is. Deze namiddag heb ik ze in mijn bezit en morgen zal ik, ondanks het voorspelde slechte weer, er al volop gebruik moeten van maken. Dan weet ik vrij vlug resultaten. Groeten.
                Dilettant-fotomaker
                "Sic luceat lux"

                Comment

                Working...
                X