Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

    Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
    Hier nog een linkje om je lens te kalibreren


    http://www.naturereflections.nl/Arti...djustment.html
    Bedankt voor de link Bloatenaas,
    prachtige site, en mooi volgbare uitleg in het NL,
    Klein kodakske

    Comment


    • #32
      Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      De 450D bv.
      Ik vind er niets van terug om op die cam lenzen bij te stellen, dus zal het in de lens zelf moeten nee?
      ik ga het eens uitzoeken..
      grts Peter
      BD1754BE / Body & glass

      Comment


      • #33
        Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

        Ik ben gisteren mijn lens gaan kopen bij Bartok in Hasselt... Na wat op-en-af ge-email kreeg ik het voor mekaar om te lens te kunnen krijgen aan dezelfde prijs als deze van fotokonijnenberg. Ze hadden in de winkel in Hasselt zelfs niet door (denk ik) dat ik de Nederlandse prijs gebruikt heb als vergelijk, die toch nog 20 euro lager lag dan hier in België. Als de mensen van Bartok meelezen, mijn excuses Uiteindelijk 1229 euro betaald voor de lens. Ik heb me ook wel een protectiefiltertje laten aansmeren, eentje van Marumi (40 euro). Volgens de verkoper zou deze filter geen negatieve invloed hebben op de foto's... Enfin, ik kan het er altijd vanaf laten als zou blijken dat dit toch zo is.

        Vandaag even op stap geweest ermee... Het weer viel dik tegen, het was grijs en het miezerde wat. De foto's waren dan ook niet echt haarscherp... Ik hoop toch dat ze beter kunnen. Ik kan me voorstellen dat helderder weer, en dus betere sluitertijden ook voor betere beelden zal zorgen. Hieronder 2 fotootjes van vandaag, genomen uit de hand (terwijl met deze sluitertijden een statief misschien toch beter geweest was voor een beginner als ik?)


        400mm - iso 400 - 1/125 - f8


        400mm - iso 400 - 1/125 - f7.1

        Nog even een vraagje, welke stand gebruik je best voor zulke foto's? Av of Tv?

        En wat betreft vluchtshots, ... Amai niet gemakkelijk Zijn er hiervoor ook tips of trucs? Welke Af-mode kan je hier best kiezen? Al Focus of Al servo? En de stabilizer, welke modus voor vluchtshots 1 of 2? Of juist uit?

        Alle tips zijn welkom!
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

        Comment


        • #34
          Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

          Ik heb de 5.6 prime, en dus geen IS. Op statief ga ik dan normaal niet trager dan 1/400, en 1/800 uit de hand. Bij de kleinere vogels is soms 1/1250 nog niet genoeg.
          Ik kies AL SERVO, Dan hoeft het toestel dat niet te doen omdat ik op al focus zou hebben gezet.
          Dan heb ik nog ergens een gebiedsuibreiding voor de AF inesteld, dacht ik. Hij focust in ieder geval op de vogel als die pinnen het cirkeltje komt, en dus niet enkel in het vierkantje. Centraal focuspunt, natuurlijk.
          Voor de rest probeer ik onder de 6400 iso te blijven. Daarvoor moet ie vaak volledig open.
          De prime is op de grootste opening voldoende scherp.

          Oh ja, bijna vergeten: Bij zeer lichte achtergrond gaat ie minstens een stop verder open,... bracketing met 1/3-stops als ik niet zeker ben van hoeveel, de grootste opening eerst. Die verschuif ik met het grote wiel, en de tijd met het kleine, ... bij TV, dus.
          Last edited by Poza; 9 november 2010, 21:34.

          Comment


          • #35
            Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

            Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
            Ik heb de 5.6 prime, en dus geen IS. Op statief ga ik dan normaal niet trager dan 1/400, en 1/800 uit de hand. Bij de kleinere vogels is soms 1/1250 nog niet genoeg.
            Ik kies AL SERVO, Dan hoeft het toestel dat niet te doen omdat ik op al focus zou hebben gezet.
            Dan heb ik nog ergens een gebiedsuibreiding voor de AF inesteld, dacht ik. Hij focust in ieder geval op de vogel als die pinnen het cirkeltje komt, en dus niet enkel in het vierkantje. Centraal focuspunt, natuurlijk.
            Voor de rest probeer ik onder de 6400 iso te blijven. Daarvoor moet ie vaak volledig open.
            De prime is op de grootste opening voldoende scherp.
            Als ik dat lees, dan moet ik ofwel een andere camera kopen, ofwel binnenblijven bij grijs en bewolkt weer
            De iso op m'n 400D is vanaf 400 al hopeloos...
            Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

            Comment


            • #36
              Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

              Geen paniek, een nieuwe body gaat het probleem niet oplossen. Het is gewoon niet de moment om buiten te gaan lopen nu
              Die 1/125ste f8 is gewoon niet haalbaar om scherpe foto's te nemen met dit weer. Wacht eens op een zonnige herfstdag en probeer dan opnieuw, maar op 400mm minimum 1/400ste of zet voorlopig de camera op P en zet je iso op 400 moet toch nog redelijk zijn met je body?

              Proficiat met je aankoop, je zal er geen spijt van hebben

              mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

              Comment


              • #37
                Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                ....
                Nog even een vraagje, welke stand gebruik je best voor zulke foto's? Av of Tv?

                En wat betreft vluchtshots, ... Amai niet gemakkelijk Zijn er hiervoor ook tips of trucs? Welke Af-mode kan je hier best kiezen? Al Focus of Al servo? En de stabilizer, welke modus voor vluchtshots 1 of 2? Of juist uit?
                .....
                Vluchtshots of in het algemeen als je moet sweepen, mode 2.
                Het kost je wat oefening om goed te kunnen sweepen, het idee is dat je een mooie continu snelheid aanhoud. Ideaal om daar op te oefenen is ergens op een afstand aan de zijkant van een drukke rijbaan te gaan staan.

                Mode 1 is enkel als jij uit de hand werkt EN volledig stil staat.

                Op statief zet je de IS best UIT want die gaat je tegenwerken anders.

                Op je vraag of best A of T mode kan werken bij je voorbeeldfotos, dan is dat zonder meer A.
                Het idee is dat je een gevoel aanleerd over de relatie scherptediepte volgens afstand ifv de ingestelde F waarde.
                Dan vertrek je eigenlijk al automatisch vanuit de grootste diafragmawaarde en heb je zo een snelle sluiter.
                Je voelt dan direct aan ook als je meer diepte nodig hebt dat dit je zal kosten in sluiter.

                Zie je dat je te kort komt, verhoog dan de iso.

                Maar in c zal je gewoon er even moeten mee oefenen en dus je lens leren aanvoelen zeg maar. Dan kan je je meer beginnen toeleggen op cadreren.

                Alvast gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst

                Comment


                • #38
                  Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                  Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                  Als ik dat lees, dan moet ik ofwel een andere camera kopen, ofwel binnenblijven bij grijs en bewolkt weer
                  De iso op m'n 400D is vanaf 400 al hopeloos...
                  Misschien nog niet echt ingeburgerd in combinatie met een tele, maar de 580 II draagt vrij ver, en is zelfs waterdicht. Mijn lens is dat niet echt, en jouw schuiver waarschijnlijk nog minder. De 400d gaat toch wel ook in High Speed Sync, om niet te veel last te hebben van bewegend 'omgevingslicht'? Als je zelf verdekt staat opgesteld trekken tuinvogels zich weinig aan van je geflits.
                  Je hond kan je dan misschien een zonnebril opzetten: succes gegarandeerd.
                  Veel plezier en inspiratie met die lens.

                  Comment


                  • #39
                    Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    Het idee is dat je een gevoel aanleerd over de relatie scherptediepte volgens afstand ifv de ingestelde F waarde.
                    Dan vertrek je eigenlijk al automatisch vanuit de grootste diafragmawaarde en heb je zo een snelle sluiter.
                    Je voelt dan direct aan ook als je meer diepte nodig hebt dat dit je zal kosten in sluiter.

                    Zie je dat je te kort komt, verhoog dan de iso.

                    Maar in c zal je gewoon er even moeten mee oefenen en dus je lens leren aanvoelen zeg maar. Dan kan je je meer beginnen toeleggen op cadreren.
                    Heb die raad vandaag eens proberen op te volgen, maar dan bij de vogels zoals in foto 1.
                    Eerste indruk: Het grootste diafragma is al overdreven klein voor vogels, en op de automaat dansen de zeer lage iso's met de zeer lage sluitertijden. Mijn iso dus opgeschroefd tot ik voldoende sluitetijd had, en als de vogel dus eens ff sil is, terug omlaag.
                    Ik ervaar dat voorlopig als een omweg om tot voldoende sluitertijd te komen: de door de automaat voorgestelde, zeer lage iso's, zijn zeker niet beter met de bijhorende bewegingsonscherpte. De vogel bleef ondertussen willes-nilles heel klein op het centraal AF-punt, en werd later fors gecropt, in passend kader.

                    Comment


                    • #40
                      Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM



                      400 mm 5.6 iso 200
                      Canon 5DMKII

                      Mijn 100-400 is zelfs iets scherper op 5.6 tegenover 8.0
                      Last edited by Funcky; 20 november 2010, 09:00.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #41
                        Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM



                        100-400
                        180 mm 5.0
                        iso 200
                        5DMKII
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #42
                          Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                          Ik heb dit Topic aandachtig doorgelezen omdat ik binnen afzienbare tijd een nieuwe tele of prime van 400mm wil aanschaffen.
                          Halen we hier weer eens niet twee dingen dooréén?
                          namelijk:
                          De scherpte van een lens hangt volgens mij in grote mate af van de algemene bouwkwaliteit/slijpkwaliteit van de optiek die erin zit.
                          Tijdens micro-adjustment in je toestel verbeter je dus alvast die kwaliteit niet, maar corrigeer je volgens mij alleen het focuspunt.
                          Dit zal/kan uiteraard de scherpte van je foto's ten goede komen, vooral bij prime-lenzen.
                          Maar, weeral volgens mijn bescheiden mening, dit effect zal zich veel minder manifesteren op een tele-zoom, omdat je die focus-correctie slechts op één bepaalde zoomwaarde kan aanpassen (liefst dus de zoomwaarde die je het meest gebruikt natuurlijk)
                          Of zie ik het verkeerd?
                          Last edited by dréten; 20 november 2010, 18:13.

                          Comment


                          • #43
                            Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                            Ik moet heel goed kijken om een verschil te zien tussen de uiterste micro-adjustments. Bovendien zijn de grote meerderheid van de lenzen spot-on. Maak je dus niet te veel zorgen.

                            Comment


                            • #44
                              Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                              Ik vind het bizar dat ik op mijn bericht hierboven geen repliek krijg.
                              Vermoedelijk schuilt er dus waarheid in, denk ik dan zo
                              Nog eens: ik wil echt géén profeet lijken, maar volgens mij is die Micro-adjustment gewoon een softwarematig trucje dat er voor zorgt dat de camera op een iets later/vroeger ogenblik het AF-commando in de lens stillegt.

                              Als je dus een "onscherp" exemplaar hebt, dan moet je de oorzaak daarvan zoeken in de mechanische- en optische onderdelen van je objectief vrees ik.

                              Wie haalt mijn stelling onderuit??

                              Comment


                              • #45
                                Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                                Als technieker vind ik het niet abnormaal dat een sturing en een motor op elkaar afgestemd moeten worden. De motor tunen noemen ze dat.
                                Hoe ingewikkelder en fijner het systeem, hoe belangrijker dit is.
                                Ik vind het al indrukwekkend hoe precies alles functioneert fabriek-af.
                                Beiden kunnen binnen tolerantie liggen maar aan de tegenovergestelde zijde van het middelpunt, waardoor het resultaat buiten tolerantie valt en dus zichtbaar onscherp.

                                Comment

                                Working...
                                X