Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

8Verschil tussen een - Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 8Verschil tussen een - Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8?

    Zijn hier leden die uit ondervinding mij het verschil weten uit te leggen tussen beide lenzen en of het verschil in prijs wel degelijk de moeite loont.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: 8Verschil tussen een - Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8

    de xf 16-55 mm heeft over het gehele bereik diafragma 2.8 ..... de xf 18-55 mm heeft op 18 mm diafragma 2.8 en op bereik van 55 mm diafragma 4.0 ... conclusie bij weinig licht is het beter om de 16 - 55 mm met diafragma 2.8 te gebruiken ....
    [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

    Comment


    • #3
      Re: 8Verschil tussen een - Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8

      Leuke technische verklaring van de cijfertjes, maar ik zou eigenlijk liever opmerkingen over de kwaliteit zien. De 2mm van de 16-55 zijn natuurlijk een voordeel.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: 8Verschil tussen een - Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8

        De 16-80 is natuurlijk lichtsterker over de hele lijn...... en 2 mm meer in breedhoek.... niet te onderschatten!
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: 8Verschil tussen een - Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Leuke technische verklaring van de cijfertjes, maar ik zou eigenlijk liever opmerkingen over de kwaliteit zien. De 2mm van de 16-55 zijn natuurlijk een voordeel.
          De 16-55mm heeft een "red label" ... en is steviger gemaakt dan de "normale" lens en is daardoor ook zwaarder. De 16-55mm is bestand tegen stof en water (WR), de 18-55mm is dat niet.
          Daarentegen heeft de 18-55mm OIS en de 16-55 dan weer niet, maar misschien heeft je toestel IBIS en dan is dat ook weer niet nodig.

          In beeldkwaliteit is misschien de 16-55mm iets beter, maar je zal goed moeten piepen om echt grote verschillen te zien.

          De 16-55mm is sterker, zwaarder en optisch een klein beetje beter, maar of dat het verschil in prijs waard is moet je zelf uitmaken
          Zelf vond ik het niet nodig om voor mijn gebruik over te schakelen van de 18-55mm naar de 16-55mm. In mijn geval zou dat weggegooid geld geweest zijn.
          Last edited by philitalia; 12 februari 2022, 11:39.
          Mvg Philip

          Comment


          • #6
            Hallo Red Falcon,

            Dit is een moeilijke,

            De 18-55 is een goede lens .. en voordeel is dat deze heel dikwijls te koop staat samen met een body.
            Daardoor wordt deze interessant in aankoop want als je deze apart en nieuw aanschaft is deze toch niet echt goedkoop te noemen.
            Dat wil dan ook zeggen dat dit een degelijke kitlens is .. maar dat weet je al.

            Ik heb de 16-55 gehad..
            Voelt aan als een premium product.. veel meer dan het kleinere broertje (die ook al deftig is)
            Scherpte in het centrum (en nabij centrum) was bij mijn exemplaar zeer goed voorral bij 16 mm en beter dan de 18-55 op 18mm.
            De rest van het bereik is mixte.. en zijn beide lenzen gelijkaardig kwa scherpte.
            Beeldkwaliteit lijkt mij dus gelijkaardig.

            De 16 mm kan een pluspunt zijn indien je die 24 FOV FF eq. denkt nodig te hebben en uiteraard kan je iets beter isoleren voor portret foto's.. (F 2.8 vs F4)
            De lens is ook WR (voor wat het waard is)
            De 18-55 heeft IS en de 16-55 niet (van minder belang bij IBIS)
            De 16-55 is een heel pak groter en weegt zowat het dubbele.
            Allemaal zaken die je ook wel weet.

            De bouwkwaliteit van de 16-55 is dus echt wel beter en als je deze professioneel inzet denk ik dat dit de betere lens is.
            De zoomring heeft ook een betere demping dan zijn kleiner broertje (door de sealing)

            dus .. het antwoord op je vraag
            het verschil ?........
            Bouwkwaliteit en Premium feeling
            WR
            16 vs 18 mm
            De 2.8 over heel de lijn
            Betere subject isolatie (relatief)

            Als deze dingen belangrijk voor je zijn (voor mij wel) dan zeg ik "JA"

            Als het je te doen is puur om beeldkwaliteit en is compact en licht je ding dan zeg ik volmondig nee .. niet waard de investering te doen
            Last edited by Funcky; 12 februari 2022, 12:13.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: 8Verschil tussen een -Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8

              Ik sluit me aan bij Funcky. De kitlens is al erg goed.
              De 16-55 iets beter en veel zwaarder. Ik hou wel van 16mm, dus dit was voor mij een doorslaggevend argument.
              Last edited by Franciskine; 12 februari 2022, 15:31.
              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

              Comment


              • #8
                Re: 8Verschil tussen een - Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                De 16-80 is natuurlijk lichtsterker over de hele lijn...... en 2 mm meer in breedhoek.... niet te onderschatten!
                Francis, jij spreekt van de 16 - 80 die schijnbaar minder scherp zou zijn dan de 18 - 55.
                Ik zou dus een 16 - 55 willen die 2mm vind ik dus belangrijk, dat deze weersbestendig is maakt voor mij niet uit want bij regen maak ik dat ik in het droge ben.
                Maar in alle revues spreken ze dus over de enorme scherpte van deze lens over geheel zijn bereik en dit tesamen met het continue f/2.8 vind ik belangrijk.

                Ik hou eraan iedereen te bedanken voor de medewerking.
                Dank iedereen.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: 8Verschil tussen een -Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Francis, jij spreekt van de 16 - 80 die schijnbaar minder scherp zou zijn dan de 18 - 55.
                  Ik zou dus een 16 - 55 willen die 2mm vind ik dus belangrijk, dat deze weersbestendig is maakt voor mij niet uit want bij regen maak ik dat ik in het droge ben.
                  Maar in alle revues spreken ze dus over de enorme scherpte van deze lens over geheel zijn bereik en dit tesamen met het continue f/2.8 vind ik belangrijk.

                  Ik hou eraan iedereen te bedanken voor de medewerking.
                  Dank iedereen.
                  Luc, niet scherper, wel lichtsterker en iets breder...
                  Last edited by Franciskine; 13 februari 2022, 10:33.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: 8Verschil tussen een -Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Luc, niet scherper, wel lichtsterker en iets breder...
                    Dat ben ik zeker eens met je ... en het kleine verschil dat er eventueel zou zijn in scherpte of microcontrast wordt zonder probleem softwarematig opgelost.
                    Last edited by Franciskine; 13 februari 2022, 10:34.
                    Mvg Philip

                    Comment


                    • #11
                      Re: 8Verschil tussen een -Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8

                      Het is de Fujinon Nano-GI XF 16_35_55MM F/2.8 R LM WR GEWORDEN.
                      Eerste indruk, een tank van een lens.
                      En als ik mijn beelden uitvergroot, niet zo heel veel hoor, dan is die lens zeker scherper dan de 18-55, op een X-T4 dan toch.
                      Supersnelle AF en in alles beter dan de 18-55, uitgezonderd ้้n ding, het gewicht.
                      Dankzij mijn SmallRig handvat ligt de camera niet in een beter evenwicht, dat kan niet ook, maar heb ik vat op het tegengewicht dankzij dat handvat.
                      Dus een handvat op eender welke FUji X-T- lijkt me geen overbodige luxe en zoveel geld kost dat SmallRig handvat nu ook niet.
                      Ik ben supercontent met die twee samen.
                      Last edited by Red Falcon; 6 maart 2022, 10:42. Reden: Typ foutje rechtgezet, zoals ze zeggen h้.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 8Verschil tussen een -Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8

                        Veel plezier met je nieuwe aankoop !
                        Mvg Philip

                        Comment


                        • #13
                          Re: 8Verschil tussen een -Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8

                          Een heel goede keuze Red Falcon.
                          De 16-55 2.8 is zoals ik al zei in "post 6" de beste keuze van de 4 midrange zoomlenzen voor de X camera's.
                          Gewicht en Omvang is idd wat meer dan gewoonlijk (de Sony 16-55 weegt een heel pak minder) en zelfs mijn 32-64 GF is in vergelijking nog licht te noemen.
                          Op mijn X-H1 was dit perfect in balans maar op mijn X-T3 een beetje front-heavy.
                          Maar het is wat het is.


                          Hieronder mijn X-H1 destijds (klik voor groter)
                          Last edited by Funcky; 6 maart 2022, 09:31.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: 8Verschil tussen een -Fuji XF 18 – 55mm f/2.8 - f/4 en de Fuji XF16 – 55mm f/2.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Een heel goede keuze Red Falcon.
                            De 16-55 2.8 is zoals ik al zei in "post 6" de beste keuze van de 4 midrange zoomlenzen voor de X camera's.
                            Gewicht en Omvang is idd wat meer dan gewoonlijk (de Sony 16-55 weegt een heel pak minder) en zelfs mijn 32-64 GF is in vergelijking nog licht te noemen.
                            Op mijn X-H1 was dit perfect in balans maar op mijn X-T3 een beetje front-heavy.
                            Maar het is wat het is.


                            Voor op mijn X-T4 heb ik een handgreep van SmallRig gekocht en mede daardoor is het veel aangenamer om werken.
                            Daarmee ligt de combinatie nog niet in evenwicht, dat kan natuurlijk niet, maar je hebt veel beter controle over het geheel.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment

                            Working...
                            X