Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm 1.4 wazig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50mm 1.4 wazig

    Hallo,
    zou iemand mij kunnen helpen?
    Ik heb vorige week een (2de hands) lens gekocht voor mijn Canon 350D.
    50mm 1.4
    Op kerstavond hab ik er een hoop foto's mee genomen(zonder flits) maar ik was verbaasd toen ik ze op mijn pc scherm zag, ze waren nl. voor 90% wazig.
    Nu kan het natuurlijk zijn dat er simpelweg niet genoeg licht was maar hoe verklaar je dan de 10% van de foto's die wel scherp zijn? De sluitertijd was even snel als normaal.
    De kleuren lossen volledig mijn verwachtingen in (warm en sfeervol zoals elke kerstavond hoort te zijn ) alleen jammer dat de foto's niet scherp zijn
    Moet ik iets aan mijn camera-instelling veranderen of is er gewoon te weinig licht?
    alvast bedankt voor het antwoorden op mijn hopelijk niet te stomme vraag.

    p.s. en voor het geval iemand er aan zou twijfelen, ik was heel de avond nuchter

  • #2
    Re: 50mm 1.4 wazig

    Lens op manuele focus ipv autofocus?

    Bij 1.4 gewerkt en teveel bewogen na het scherpstellen? Bij 1.4 is de DOF flinterdun...
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: 50mm 1.4 wazig

      Misschien handig om een voorbeeldfoto te posten incl. exif.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: 50mm 1.4 wazig

        Met de 50mm f1,4 moet je heel correct scherpstellen als je met het diafragma volledig open werkt, maar het kan natuurlijk wel.

        Door de heel kleine scherptediepte zal je waarschijnlijk een groot aantal foto's hebben die op de verkeerde plaats scherp zijn, of die gewoon veel te weinig scherptediepte hebben.

        Op f1,4 is ze wel wat softer, vanaf f2 zou ze al heel scherp moeten zijn (dat is toch zo bij mijn exemplaar).

        Je moet ermee leren werken, het is een heel goede lens, maar als je de camera zelf laat beslissen over de diafragma-opening of het scherpstelpunt, dan heb je geen enkele bruikbare foto als er weinig licht is.

        Die lens is zeker niet geschikt om mee in de automatische standen te werken, je werkt er best mee in de AV-stand of de manuele stand (vooral bij flitsfotografie), dan heb je zelf controle over de scherptediepte.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: 50mm 1.4 wazig

          Oorspronkelijk geplaatst door Charlie007 Bekijk bericht
          Hallo,
          zou iemand mij kunnen helpen?
          Ik heb vorige week een (2de hands) lens gekocht voor mijn Canon 350D.
          50mm 1.4
          Op kerstavond hab ik er een hoop foto's mee genomen(zonder flits) maar ik was verbaasd toen ik ze op mijn pc scherm zag, ze waren nl. voor 90% wazig.
          Nu kan het natuurlijk zijn dat er simpelweg niet genoeg licht was maar hoe verklaar je dan de 10% van de foto's die wel scherp zijn? De sluitertijd was even snel als normaal.
          Kun je aangeven met welk objectief je eerder hebt gewerkt? Mocht het bijvoorbeeld de 18-55 mm IS kitlens zijn geweest op 18 mm dan is te verwachten dat je op 50 mm zonder IS een veel geringer percentage (10, in jouw geval) scherpe foto's hebt bij dezelfde sluitertijd.

          Comment


          • #6
            Re: 50mm 1.4 wazig

            bedankt voor alle duidelijke uitleg.
            Ik ben inderdaad gewoon om met de kit-lens te werken dus ik zal nog wat moeten wennen aan mijn nieuwe lens. Zal de manuele standen eens uitproberen en als ik nog vragen heb zal ik ze hier nog eens posten.
            Kan iemand mij zeggen hoe ik een voorbeeldfoto kan toevoegen?
            Had geprobeerd om één bij mijn origenele post te zetten maar ben daar dus niet in geslaagd.

            thanks!

            Comment


            • #7
              Re: 50mm 1.4 wazig

              Hier het stappenplan om een foto te posten op het forum: klikkerdeklik
              Mvg Tim

              Comment


              • #8
                Re: 50mm 1.4 wazig

                Oorspronkelijk geplaatst door Charlie007 Bekijk bericht
                Op kerstavond hab ik er een hoop foto's mee genomen(zonder flits) maar ik was verbaasd toen ik ze op mijn pc scherm zag, ze waren nl. voor 90% wazig.
                Nu kan het natuurlijk zijn dat er simpelweg niet genoeg licht was maar hoe verklaar je dan de 10% van de foto's die wel scherp zijn?
                toeval.
                op eender welke sluitertijd kan je scherpe foto's maken. de verhouding scherpe/onscherpe zal steeds veranderen.
                (fictieve getallen
                1/100: 99/100 scherp
                1/2": 10/100 scherp
                2": 1/100 scherp
                www.vildaphoto.net

                Comment


                • #9
                  Re: 50mm 1.4 wazig

                  Ik heb een tijd geleden hetzelfde gedaan - 350D en dan 50mm gekocht. Is effectief vooral kwestie van de lens gewoon worden. Focussen met volledig open diafragma is niet evident, zeker als je het niet gewoon bent. Maar na verloop van tijd krijg je het wel onder de knie. Automatisch focussen in weinig licht is sowieso geen evidentie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50mm 1.4 wazig

                    Oorspronkelijk geplaatst door stefanv Bekijk bericht
                    Ik heb een tijd geleden hetzelfde gedaan - 350D en dan 50mm gekocht. Is effectief vooral kwestie van de lens gewoon worden. Focussen met volledig open diafragma is niet evident, zeker als je het niet gewoon bent. Maar na verloop van tijd krijg je het wel onder de knie. Automatisch focussen in weinig licht is sowieso geen evidentie.
                    Evidentie?

                    Comment

                    Working...
                    X