Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50 mm lens ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50 mm lens ??

    Hallo iedereen!

    Ik ben opzoek naar een 50mm lens voor mijn Nikon D5200.
    Het is de eerste keer dat ik een nieuwe lens koop..
    Hoe weet ik dat de lens zal passen?
    Heeft iemand suggestie voor een 50mm lens die past op een Nikon D5200?

    Mvg,
    Maxim

  • #2
    Re: 50 mm lens ??

    Oorspronkelijk geplaatst door Maximvh Bekijk bericht
    Hallo iedereen!

    Ik ben opzoek naar een 50mm lens voor mijn Nikon D5200.
    Het is de eerste keer dat ik een nieuwe lens koop..
    Hoe weet ik dat de lens zal passen?
    Wel, je hebt dus een Nikon camera. Als je nu ook een 50mm lens van Nikon koopt, is de kans dat die lens past op je camera toch wel zeer groot, denk je niet ?

    Heeft iemand suggestie voor een 50mm lens die past op een Nikon D5200?
    Ik zou gaan voor deze: Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G
    als het wat meer mag kosten: Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: 50 mm lens ??

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      .... Als je nu ook een 50mm lens van Nikon koopt, is de kans dat die lens past op je camera toch wel zeer groot, denk je niet ?
      Ik zou gaan voor deze: Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G
      maar werkt de AF dan wel...?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: 50 mm lens ??

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        maar werkt de AF dan wel...?
        grt,bouk.
        Waarom zou dat niet werken ? Een AF-S G lens werkt perfect op een D5200.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: 50 mm lens ??

          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          Waarom zou dat niet werken ? Een AF-S G lens werkt perfect op een D5200.
          was in de war met de AF-S D.
          sorry.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: 50 mm lens ??

            Ik had naar lenzen gekeken op bol.com en gevraagd om hun mening, dit stuurden ze mij:

            "U wilt graag weten of de 'Nikon AF 50mm - f/1.8D - lens met vast brandpunt' past op uw 'Nikon D5200' camera. Wij helpen u graag verder.
            Wij hebben onderzoek voor u verricht en kunnen vaststellen dat de 'Nikon AF 50mm - f/1.8D - lens met vast brandpunt' niet geschikt is voor uw 'Nikon D5200' camera. Dit AF-D objectief stelt niet scherp op het model van uw 'Nikon D5200' camera."

            Comment


            • #7
              Re: 50 mm lens ??

              Dat klopt. Daarom ook dat die D versie niet geschikt is, maar de bovenvermelde G versie wel. Gelukkig hebben we dat soort dingen niet met Canon.

              Deze wil je hebben: http://www.fotokonijnenberg.be/nikko...-50mm-f1-8-g-1
              Last edited by LesC; 15 november 2014, 15:12.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: 50 mm lens ??

                Oorspronkelijk geplaatst door Maximvh Bekijk bericht
                Ik had naar lenzen gekeken op bol.com en gevraagd om hun mening, dit stuurden ze mij:

                "U wilt graag weten of de 'Nikon AF 50mm - f/1.8D - lens met vast brandpunt' past op uw 'Nikon D5200' camera. Wij helpen u graag verder.
                Wij hebben onderzoek voor u verricht en kunnen vaststellen dat de 'Nikon AF 50mm - f/1.8D - lens met vast brandpunt' niet geschikt is voor uw 'Nikon D5200' camera. Dit AF-D objectief stelt niet scherp op het model van uw 'Nikon D5200' camera."
                Idd, een AF-D lens werkt wel op een D5200, maar je hebt dan geen AF, wegens geen AF-motor in die body.
                Daarom koop je dus beter lenzen met AF-motor in de lens. Zoals ik dus zei, ga voor een AF-S 50/1.8.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: 50 mm lens ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Maximvh Bekijk bericht
                  Hallo iedereen!


                  Hoe weet ik dat de lens zal passen?

                  Mvg,
                  Maxim
                  Misschien naar een winkel gaan?
                  google gebruiken?
                  coolblue site klikken op objectief en kijken bij geschikt voor ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50 mm lens ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                    Misschien naar een winkel gaan?
                    google gebruiken?
                    coolblue site klikken op objectief en kijken bij geschikt voor ?
                    of gewoon vragen hier op...BD.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: 50 mm lens ??

                      Ach, ik gun TS het voordeel van de twijfel. We zijn allemaal moeten beginnen, sommigen met hulp van hun familie of beste vriend, sommigen inderdaad hier op BD. Wacht maar eens tot de eerste vragen beginnen te komen over de combo statief+statiefkop. Ik herinner me heel goed mijn eerst stappen op dat gebied. Nu heb ik heel andere vragen, b.v. wat studiobelichting betreft. Maar ik weet inderdaad waar ik mijn vragen kan stellen.

                      Er wordt gezegd dat er geen domme vragen zijn... alleen domme antwoorden of personen die domweg hun vraag niet durven stellen, uit vrees... ja, waarvoor eigenlijk?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: 50 mm lens ??

                        Op https://nikoneurope-nl.custhelp.com/...ail/a_id/12098 vind je wat uitleg over het verschil tussen een AF, AF-D, AF-G en AF-S, AF-I.

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Gelukkig hebben we dat soort dingen niet met Canon.
                        Niet moeilijk Canon lenzen van voor 1987 zijn gewoon niet bruikbaar, toch niet zonder adapter, op huidige Dslrs, en EF-S lenzen zijn niet bruikbaar op EF mount. Dat probleem heeft Nikon dan weer niet. (sorry ik vond je opmerking eigenlijk niet ter zake)

                        Comment


                        • #13
                          Re: 50 mm lens ??

                          Van voor 1987? Was jij er toen al? (jazeker, al tien jaar oud)
                          Nee, sorry als ik jou, of enige Nikon-gebruiker beledigd zou hebben, want dat wil ik echt niet, maar toen ikzelf begon, eerder toevallig met Canon, en dan hoorde van dat 'probleempje' met Nikon, sorry hoor, maar mijn eerste gedachte was: wat een geluk dat ik een andere keuze gemaakt heb, want uit die wirwar zou ik nooit uitgeraakt zijn. Ik ben pas heel laat in mijn carrière (pas twee jaar voor mijn pensionering) met fotografie begonnen, en geloof me of niet, maar ik ken nog steeds niet alle afkortingen als AP-S of AP-C of wat dan ook.
                          En wees er zeker van: er zijn er meer zoals ik. Ik vermoed van TS bv hetzelfde.
                          Passen doen al die lenzen (of moet dat "objectieven" zijn?), hoor (behalve, bij Canon een EF-s op een fullframe), maar daarom werken ze niet zoals men zou verwachten.
                          Leg aub even aan TS uit dat de instapmodellen van Nikon geen scherpstelmotortje (of net wel?) hebben...

                          Ik heb even jouw link bekeken, en dat is nuttig, niet alleen voor TS, maar ook voor mij.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: 50 mm lens ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Er wordt gezegd dat er geen domme vragen zijn... alleen domme antwoorden of personen die domweg hun vraag niet durven stellen, uit vrees... ja, waarvoor eigenlijk?
                            Dat is volledig correct. Ik heb respect voor iedereen die een vraag heeft waar hij/zij geen antwoord op vindt of waarbij hij/zij twijfelt aan de juistheid daarvan.
                            De TS heeft zeker geen domme vraag gesteld want er zijn echt wel 50mm lenzen die niet geschikt zijn. En zelfs als het niet zo was, was het toch nog een goeie vraag. Alle respect dus.

                            Echter, hoe noemt men het als iemand zelf totaal geen moeite en/of tijd investeert om iets op te zoeken, het gewoon even op het forum post en m.a.w. beroep doet op de tijd en effort van anderen? Slim* / Dom* / Respectloos* (* schrappen wat niet past)
                            Het was naar mijn mening geen domme vraag, maar wel dom om deze vraag te stellen (en te denken dat alles ging goedkomen).

                            Uiteraard is bovenstaande bedoeld om de TS iets bij te leren. Uiteindelijk vergeven we beginners al hun fouten en helpen we ze graag. Ik kijk al uit naar zijn volgende vraag.

                            On topic:
                            Op veel websites staat bij de lens vermeld voor welke camera's deze geschikt zijn. Lees zeker ook eens opnieuw de handleiding van je camera.
                            Enige basiskennis van terminologie en van technische aspecten zal je ook helpen betere foto's te maken. Je kan dan ook beter de discussies op dit forum volgen en je vragen beter formuleren zodat je een antwoord krijgt waar je echt mee geholpen bent. Alle basiskennis is in 10-voud op het web te vinden, ook in het Nederlands en je mag dus altijd hier checken of je het goed begrepen hebt. Domme vragen bestaan echt niet.
                            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                            Comment


                            • #15
                              Re: 50 mm lens ??

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Van voor 1987? Was jij er toen al? (jazeker, al tien jaar oud)
                              Nee, sorry als ik jou, of enige Nikon-gebruiker beledigd zou hebben, want dat wil ik echt niet, maar toen ikzelf begon, eerder toevallig met Canon, en dan hoorde van dat 'probleempje' met Nikon, sorry hoor, maar mijn eerste gedachte was: wat een geluk dat ik een andere keuze gemaakt heb, want uit die wirwar zou ik nooit uitgeraakt zijn. Ik ben pas heel laat in mijn carrière (pas twee jaar voor mijn pensionering) met fotografie begonnen, en geloof me of niet, maar ik ken nog steeds niet alle afkortingen als AP-S of AP-C of wat dan ook.
                              En wees er zeker van: er zijn er meer zoals ik. Ik vermoed van TS bv hetzelfde.
                              Passen doen al die lenzen (of moet dat "objectieven" zijn?), hoor (behalve, bij Canon een EF-s op een fullframe), maar daarom werken ze niet zoals men zou verwachten.
                              Leg aub even aan TS uit dat de instapmodellen van Nikon geen scherpstelmotortje (of net wel?) hebben...

                              Ik heb even jouw link bekeken, en dat is nuttig, niet alleen voor TS, maar ook voor mij.
                              ik was in 87 misschien maar 10 maar tussen mijn materiaal da ik regelmatig gebruik zitten wel een nikkor 50mm f2 uit 77 en een osawa 70-150mm gewoon omdat ik dat prettige portret lenzen vind als ik eens niet gejaagd portretten kan trekken.


                              omdat beelden meer zeggen

                              On topic
                              Bij nikon hebben de D3000reeks en de D5000 reeks geen scherpstelmotor in de body en de andere reeksen wel. deze kan je herkennen als je naar de body kijkt zonder lens op als je dan links onderaan vooraan op de mount een klein schroefje ziet heb je een scherpstelmotor. Dus als je bij auto focus lenzen rechts onder (als je naar de mount kijkt) ook een klein schroefje ziet zitten dan is het een lens die een scherpstelmotor in de body vereist
                              Last edited by kawaracer; 16 november 2014, 07:20.

                              Comment

                              Working...
                              X