Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300mm nodig bij concertfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 300mm nodig bij concertfotografie?

    Hey,

    Ik heb mij onlangs op de concertfotografie gestort en (al zeg ik het zelf) al een paar mooie plaatjes geschoten, meestal met mijn 300mm f/4 lens. Nu moet ik wel zeggen dat een meer lichtgevoelige lens praktischer zou zijn. Maar die kosten zoveel! Wat is jullie ervaring? Is die 300mm echt nodig of zou dat ook lukken met een 200mm f/2.8?
    www.koenphotography.be

  • #2
    Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

    Ik heb mijn 300mm f4 nog niet meegenomen voor concertfotografie.
    Als er voldoende licht is, dan zou je daarmee wel mooie portretjes kunnen maken.

    Maar over het algemeen heb je meer aan een 70-200 f2,8 of een paar lichtsterke primes (de 85mm f1,8 - 135mm f2,0 gebruik ik ook wel eens als er heel weinig licht is).

    Een 200mm f2,8 kan je ook gebruiken voor concertfotografie.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

      Vreemde vraag
      Wij kunnen toch niet weten hoe groot jij de artiesten in beeld wil brengen.
      Het rekensommetje is simpel, met een 300 mm lens word de artiest 1,5 maal zo groot afgebeeld bij dezelfde objectafstand.

      Comment


      • #4
        Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

        Ja, tuurlijk, daarom dat ik vraag naar ervaring Wat zijn jullie beste ervaringen, wat gebruiken jullie,...
        En mensen die geregeld concerten fotograferen, weten dat het niet de bedoeling is om gans het podium incl publiek in beeld te krijgen, maar meestal 1 artist. Evenmin enkel de ogen van die artiest, maar de artiest met instrument, enz...

        Ik ga er van uit dat hier wel genoeg bd'ers zijn die beide lenzen (300 en 200mm) al gebruikt hebben, om zo het verschil te weten. (voorbeelden zouden handig zijn ;-) )
        www.koenphotography.be

        Comment


        • #5
          Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

          t Gaat er natuurlijk om waar je staat he.

          De profi's mogen tot vlak tegen t podium staan, maar het plebs moet vanuit het publiek fotograferen he.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            t Gaat er natuurlijk om waar je staat he.

            De profi's mogen tot vlak tegen t podium staan, maar het plebs moet vanuit het publiek fotograferen he.
            Laat ons zeggen dat ik enkel concerten fotografeer, als ik weet dat ik vooraan kan staan ;-)
            www.koenphotography.be

            Comment


            • #7
              Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

              Oorspronkelijk geplaatst door Koenvdh Bekijk bericht
              Laat ons zeggen dat ik enkel concerten fotografeer, als ik weet dat ik vooraan kan staan ;-)
              Als je echt vooraan staat, dan is een 300mm wel vrij lang, zeker als je een crop-camera gebruikt. Dan worden het eerder pasfoto's in plaats van concertfoto's.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

                en bij een 70-200 f2.8, verliest die dan niet heel veel licht door constant te zoomen naar 200mm? Vast brandpunt 200mm en f2.8 zou natuurlijk ideaal zijn, maar kan mij voorstellen dat je die niet voor 500€ kan vinden
                www.koenphotography.be

                Comment


                • #9
                  Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koenvdh Bekijk bericht
                  Ja, tuurlijk, daarom dat ik vraag naar ervaring Wat zijn jullie beste ervaringen, wat gebruiken jullie,...
                  En mensen die geregeld concerten fotograferen, weten dat het niet de bedoeling is om gans het podium incl publiek in beeld te krijgen, maar meestal 1 artist. Evenmin enkel de ogen van die artiest, maar de artiest met instrument, enz...

                  Ik ga er van uit dat hier wel genoeg bd'ers zijn die beide lenzen (300 en 200mm) al gebruikt hebben, om zo het verschil te weten. (voorbeelden zouden handig zijn ;-) )
                  Ik fotografeer smoeltjes én full body portretten, dus heb ik twee camera's bij me.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koenvdh Bekijk bericht
                    en bij een 70-200 f2.8, verliest die dan niet heel veel licht door constant te zoomen naar 200mm? Vast brandpunt 200mm en f2.8 zou natuurlijk ideaal zijn, maar kan mij voorstellen dat je die niet voor 500€ kan vinden
                    Dat zou wel vreemd zijn! Het effectieve diafragma word echter wel kleiner naarmate je dichterbij scherpstelt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      t Gaat er natuurlijk om waar je staat he.

                      De profi's mogen tot vlak tegen t podium staan, maar het plebs moet vanuit het publiek fotograferen he.
                      Soms sta je als "pleb" beter dan als prof om foto's te maken en hoef je niet in de neusgaten te kijken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Dat zou wel vreemd zijn! Het effectieve diafragma word echter wel kleiner naarmate je dichterbij scherpstelt.
                        Slecht uitgedrukt... Het is inderdaad dat dat ik bedoel... Stel een 70-200 f2.8 en een 100-300 f4: als ik met de 2 lenzen naar 150mm zoom, welke zou dan het kleinste effectieve diafragma hebben? Of zou dat wat gelijk liggen?
                        www.koenphotography.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

                          Comment


                          • #14
                            Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Koenvdh Bekijk bericht
                            en bij een 70-200 f2.8, verliest die dan niet heel veel licht door constant te zoomen naar 200mm?
                            Nee...

                            Comment


                            • #15
                              Re: 300mm nodig bij concertfotografie?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koenvdh Bekijk bericht
                              Slecht uitgedrukt... Het is inderdaad dat dat ik bedoel... Stel een 70-200 f2.8 en een 100-300 f4: als ik met de 2 lenzen naar 150mm zoom, welke zou dan het kleinste effectieve diafragma hebben? Of zou dat wat gelijk liggen?
                              Uiteraard de 70-200...., tenminste als je beide lenzen vol open gebruikt.

                              Comment

                              Working...
                              X