Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

    Ik zoek een compacte lens voor mijn X-Pro1 ergens in het bereik van 20mm tot 25mm. Vermits het compact moet zijn is f/2.8 tot f/4 zeker goed in orde. Bedoeling is om die op de hyperfocale afstand te gebruiken als een soort p&s. Kwestie dat die camera niet gewoon stof staat te vergaren in de kast.

    De Fuji 23/1.4 is geen optie, te duur en te lomp. De bedoeling is om die camera met die lens dan met een hoesje in mijn rugzak te "smijten" om gewoon elke dag mee te hebben. De 27mm ziet er leuk uit maar teveel "tele", een kleine groothoek rond de 35mmeq (max) is meer wat ik gebruik.

    Ik had naar de Canon EF-M 22/2.8 en EF-S 24/2.8 gekeken maar met die stm kan je die op niets anders dan de EOS gebruiken (en voor de EF-M is niet direct een adapot te vinden).

    Andere optie is de Voigtlander snapshot skopar 25/4, die is redelijk. Of de Samyang 24/1.4 maar dat is ook zo'n knoert. Heb ook naar de russen gekeken maar niet echt iets gevonden (de Jupiter-12 past niet eens). Zou een Samsung 20mm of een Olympus Pen-F 25mm aanpasbaar zijn? In theorie wel, maar ik zie niet direct adaptors.

    Andere opties?
    Last edited by Spanik; 15 december 2015, 22:51.

  • #2
    Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

    Is de 18mm f2 dan niets voor jou? Iets breder maar f2 en voor als je het wilt toch AF

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

      Zelf heb ik de Fuji 27 2.8 pancake lens.
      Dit ding is echt compact en presteert zeer goed.
      Uiteraard is dit wel 2mm minder breed dan de gewenste range.

      Comment


      • #4
        Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

        Ik dacht ook meteen aan de 18mm. Helaas in de 20-25mm range is er niet meteen zo een pancake-achtig ding dat op een X-mount past... denk ik.
        Let toch maar op met hyperfocaal werken bij deze brandpunten - zelfs met 18mm. Ik vind het in de praktijk zelfs niet eens zo evident om het met een 12mm helemaal betrouwbaar te doen.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

          Als ik lees "De bedoeling is om die camera met die lens dan met een hoesje in mijn rugzak te "smijten" om gewoon elke dag mee te hebben.": waarom geen X-100S in 2dehands?

          Comment


          • #6
            Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

            Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
            waarom geen X-100S in 2dehands?
            Wel inderdaad, maar dan heb je een 35mm. Een brandpunt waar ik persoonlijk veel plezier aan beleef, maar werk daar eens mee op hyperfocaal-afstand...

            A propos, mijn RX100 zou daar ook uitermate geschikt voor zijn, maar dan moet je ook weer de kostprijs afwegen tegenover het bedoelde gebruik.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Wel inderdaad, maar dan heb je een 35mm. Een brandpunt waar ik persoonlijk veel plezier aan beleef, maar werk daar eens mee op hyperfocaal-afstand...

              A propos, mijn RX100 zou daar ook uitermate geschikt voor zijn, maar dan moet je ook weer de kostprijs afwegen tegenover het bedoelde gebruik.
              Spanik vraagt een lens tussen 20mm en 25mm. De X100S (en de X-100 en de X-100T) heeft een 23mm lens. Pal in het midden

              Geen enkele X-100 heeft een 35mm.

              Comment


              • #8
                Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

                Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                Geen enkele X-100 heeft een 35mm.
                equivalent...
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  equivalent...
                  Ja, equivalent. Maar Spanik vroeg een 20 tot 25mm lens op zijn X-Pro1. Hij vroeg niet om een equivalent 20 tot 25mm lens. Een X-Pro1, dat weet je toch, heeft zoals een X100 een APS-C sensor. Als je met equivalenten wil werken ('k weet niet waarom) dan wordt 20-25 die hij vraagt 30-37,5 equivalent en dan is de 35mm equivalent OK.
                  Last edited by timefreezer; 16 december 2015, 13:53.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

                    Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                    Ja, equivalent. Maar Spanik vroeg een 20 tot 25mm lens op zijn X-Pro1. Hij vroeg niet om een equivalent 20 tot 25mm lens. Een X-Pro1, dat weet je toch, heeft zoals een X100 een APS-C sensor. Als je met equivalenten wil werken ('k weet niet waarom) dan wordt 20-25 die hij vraagt 30-37,5 equivalent en dan is de 35mm equivalent OK.
                    Jij corrigeert mijn uitspraak over de X100 met 35mm... ik zeg alleen maar dat het 35mm equivalent is.
                    Ik zei ook dat ik graag op 35mm werk - eveneens full frame equivalent. Daarom dat ik de 23/1.4 heb en niet de XF35.

                    Waarom moeten we daar nu over discussieren? Spanik weet ook wel hoe de vork in de steel zit...
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

                      Ja hoor, de bedoeling is ergens rond de 35mm eq uit te komen, is wat ik het meeste gebruik. Een X100 zou een oplossing zijn, maar die X-Pro1 ligt hier nu. Ook als blijkt dat die 35mmeq nu toch niet meevalt kan ik op de XPro1 wel een andere lens zetten, bij de X100 niet.

                      De 18mm (heb 17mm geschreven, foutje) is wat te breed. Heb een DP1m met een 19mm en die komt zelden buiten daarom.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        De 18mm (heb 17mm geschreven, foutje) is wat te breed. Heb een DP1m met een 19mm en die komt zelden buiten daarom.
                        MF lenzen of adaptercombinaties zijn mijn ding niet, maar heeft voigtlander geen degelijke 21mm f/4 die voor een paar honderd euro tweedehands te krijgen is?
                        Ik zal de vraag zelf beantwoorden want ik heb een linkje gevonden: http://www.kenrockwell.com/voigtlander/21mm.htm
                        Geen geweldige corner sharpness maar het kan wel iets voor jou zijn...
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

                          Die had ik niet bekeken, wel de 25/4. Beetje gezocht en die hoekscherpte valt vooral tegen op de M9, op aps-c valt die goed mee. Wel niet zo gemakkelijk te vinden 2de hands, de 25/4 is iets gemakkelijk te vinden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Wel niet zo gemakkelijk te vinden 2de hands
                            Inderdaad. Ik heb eens oppervlakkig gekeken op eBay en daar vind je er enkele voor 350+ euro
                            Blijkt dat B&H ze zelfs nieuw verkoopt voor ongeveer die prijs... http://goo.gl/LRvLvS
                            Weet je wel zeker dat je niet liever die 18mm erop zet, gezien de prijzen...? Je moet ook al een adapter voor die Leica M-mount hebben.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: 20mm tot 25mm lens voor de X-Pro1?

                              Misschien nog een optie... http://www.mir.com.my/rb/photography...wides/20mm.htm
                              Iemand postte die in een ander topic op het forum ivm MF primes voor een D700, maar voor jou eventueel met de juiste adapter...
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X