Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18 - 200 of 24 - 70 2.8 als standaard lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 18 - 200 of 24 - 70 2.8 als standaard lens

    Hallo,

    Vraag me nu echt af wat te doen, heb een sigma 18 - 200 , zou ik willen vervangen door de nikon VR, maar anderzijds wil ik echt meer licht, en overweeg ik de sigma 24 - 70 2.8 (nikon te duur) , ben geen voorstaander om te veel van lens te veranderen op mijn d50 (bang voor stof en vuil)
    Bij de sigma zou ik me de Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO DG MACRO bij willen aanschaffen voor occasioneel verder bereik.

    bedankt voor enig commentaar.

    MDY
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

  • #2
    Re: 18 - 200 of 24 - 70 2.8 als standaard lens

    Ik zou gaan voor de sigma 24-70 2.8.

    Mijn arsenaal ziet er zo uit : 10-20 , 24-70 van sigma en 80-200 AFS nikon

    Het stof ... niet overdrijven en voorzichtig zijn tijdens het wisselen .
    ***Ne kodak en ne zak...***

    Comment


    • #3
      Re: 18 - 200 of 24 - 70 2.8 als standaard lens

      Omdat je het zelf aanhaalt, zou ik gaan voor een lichtgevoelige F2.8 lens.

      Sigma 24 - 70... Ben je zeker dat je de groothoek niet teveel gaat missen? Het gedeelte tussen 18 en 24 mm?


      PS: Vroeg of laat zul je toch te maken krijgen met stof op de sensor. En als je dan zelf begint te kuisen, zul je merken dat je daar niet teveel angst voor moet hebben.

      Comment


      • #4
        Re: 18 - 200 of 24 - 70 2.8 als standaard lens

        Hallo,
        Als walk arround lens heb ik de Tamron 28-75/2,8 DI. Een prima lens waar ik geen opmerkingen over heb. Ik merk wel dat de 28 als kleinste brandpuntsafstandstand te groot is voor bepaalde opnamen. Ik overweeg dan ook op korte termijn de Tamron 17-55/2,8 DI aan te schaffen. Om nu direct te zeggen dat de 18-200 waar deze discussie over gaat eveneens een goede oplossing is gaat mij een stap te snel. Wil je goede opnamen maken dan moet je zodra je boven een brandpuntsafstand van 90 à 100 op de lens de instellingen van je camera wijzigen. Meer iso en snellere sluitertijd of een vaste opstelling om bewegingsonscherpte te voorkomen. Als je werkt met een paar lenzen wordt je daat zondermeer aan herinnert en zul je zodra een 70 200 of 300 of nog groter wordt gemonteerd je instellingen aanpassen. Heb je alleen de 18-200 op je toestel dat moet je daar heel goed opletten en ik kan me heel goed voorstellen dat dat vaak over het hoofd wordt gezien en opnamen van mooie situaties mislukken. Daar tegenover staat natuurlijk dat één lens veel goedkoper is dan meerdere en als je op stap bent je ook veel minder gesjouw hebt. Maar of die 18-200 ook dezelfde kwaliteit levert als de verschillende andere lenzen betwijfel ik. Ben je een beginnend digitaal fotograaf dan hik je natuurlijk tegen de kosten van merdere lenzen. Bedenk dan dat als je eenmaal bezig bent met fotograferen je eisen zullen wijzigen. Je wilt betere kwaliteit, gaat op stap met collega's die makkelijkere apparatuur hebben enz. bedenk maar wat. Na enige tijd zul jij dus ook nog een andere lens willen hebben. Mijn advies is dan ook koop om te beginnen een goede 28-75 0f 24, wat te koop is, doe daar eventueel een redelijk goede 70-300 bij (want 200 is echt te klein voor vogeltjes) en koop na een tijd nog een groothoek lens. Ik denk dat je dan veel meer plezier hebt van je camera dan met één lens.
        Groeten,

        Gerard

        Comment


        • #5
          Re: 18 - 200 of 24 - 70 2.8 als standaard lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Cornelus079
          Hallo,
          Als walk arround lens heb ik de Tamron 28-75/2,8 DI. Een prima lens waar ik geen opmerkingen over heb. Ik merk wel dat de 28 als kleinste brandpuntsafstandstand te groot is voor bepaalde opnamen. Ik overweeg dan ook op korte termijn de Tamron 17-55/2,8 DI aan te schaffen. Om nu direct te zeggen dat de 18-200 waar deze discussie over gaat eveneens een goede oplossing is gaat mij een stap te snel. Wil je goede opnamen maken dan moet je zodra je boven een brandpuntsafstand van 90 à 100 op de lens de instellingen van je camera wijzigen. Meer iso en snellere sluitertijd of een vaste opstelling om bewegingsonscherpte te voorkomen. Als je werkt met een paar lenzen wordt je daat zondermeer aan herinnert en zul je zodra een 70 200 of 300 of nog groter wordt gemonteerd je instellingen aanpassen. Heb je alleen de 18-200 op je toestel dat moet je daar heel goed opletten en ik kan me heel goed voorstellen dat dat vaak over het hoofd wordt gezien en opnamen van mooie situaties mislukken. Daar tegenover staat natuurlijk dat één lens veel goedkoper is dan meerdere en als je op stap bent je ook veel minder gesjouw hebt. Maar of die 18-200 ook dezelfde kwaliteit levert als de verschillende andere lenzen betwijfel ik. Ben je een beginnend digitaal fotograaf dan hik je natuurlijk tegen de kosten van merdere lenzen. Bedenk dan dat als je eenmaal bezig bent met fotograferen je eisen zullen wijzigen. Je wilt betere kwaliteit, gaat op stap met collega's die makkelijkere apparatuur hebben enz. bedenk maar wat. Na enige tijd zul jij dus ook nog een andere lens willen hebben. Mijn advies is dan ook koop om te beginnen een goede 28-75 0f 24, wat te koop is, doe daar eventueel een redelijk goede 70-300 bij (want 200 is echt te klein voor vogeltjes) en koop na een tijd nog een groothoek lens. Ik denk dat je dan veel meer plezier hebt van je camera dan met één lens.
          Groeten,

          Gerard
          Bedankt voor de zo snelle reakties,

          Heb reeds een sigma 10 - 20 voor het groootere bereik, en inderdaad, ik ga voor een 24 - 70 als standaard lens , en zal moeten afkicken van "met m'n 18 - 200 kan ik alles doen" meer licht is het belangrijkste, maaaar , stond net buiten wat foto'tjes van de maan en de lucht te maken met m'n nikon 50mm 1.8, en op opening 22 zie ik stof en vuil vanaf 5.6 niets te merken , lens is proper aan weerskanten spiegel en matglas ook, dus sensor vuil ??? flipper de flip wat doe ik !
          Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

          https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

          Comment

          Working...
          X