Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

    SD Interescaut site - Schelle

    Zaterdag 18 juni 2022 om 13.30 uur




    Een unieke gelegenheid om in beperkte groep te fotograferen in een prachtig stuk industrieel erfgoed

    Over de site

    Interescaut is de voormalige elektriciteitscentrale van Electrabel gelegen in Schelle, nabij de monding van de Rupel in de Schelde.
    Het terrein is liefst 73 hectare groot, goed voor ruim 100 voetbalvelden, en omvat naast drie windmolens en een visvijver onder meer een pomphuis, een transformatiestation en een gigantische generatorhal.

    Deze ooit grootste steenkoolcentrale van Europa werd ingehuldigd in 1930. Zeventig jaar lang bleven stoomketels en er turbines draaien en was de site het knooppunt van het Belgische hoogspanningsnet.
    De centrale leverde stroom aan de agglomeraties van Antwerpen, Brussel en Gent tot in 2000 de elektriciteitsproducties stopgezet werd.
    In 2016 stopte Electrabel er alle activiteit, en kreeg de site - met een oppervlakte van meer dan 70 hectare - een nieuwe eigenaar.

    In afwachting van verdere ontwikkeling is deze industriële site een veelgevraagde locatie voor projecten zoals film- en televisieopnames, theater, evenementen,...
    Alle technische installaties werden verwijderd, maar de architectuur en de imposante gebouwen van dit stuk industrieel erfgoed blijven meer dan het fotograferen waard!



    We kunnen uiteraard het gebouw fotograferen langs de buitenzijde. Verder splitsen we ons op in kleinere groepjes, zodat we in alle rust enkele interessante delen kunnen bezoeken:

    De oude turbinehal



    De turbinehal heeft een impressionante oppervlakte (5100 m²) en hoogte (23,6 m). Hier stonden vroeger de stoomturbines opgesteld met daaraan gekoppeld de turbo-alternatoren die de elektriciteit opwekten.
    De ruimte zal velen bekend zijn als de locatie voor het vrt-programma Homo Universalis (2019-2021).

    (Om veiligheidsredenen begeven we ons NIET naar de kelderruimte onder de turbinehal.)

    Kantoorruimtes langs Scheldekant en Rupelkant





    De eerste kantoorverdieping aan de Scheldekant heeft typerende keramiektegels uit de Rupelstreek. De tweede verdieping werd gerestaureerd in de jaren 90.
    De oude refter op de derde verdieping heeft langs de ene kant zicht op de grote hal, en langs de andere kant op de Schelde.
    Deze ruimtes dienden meermaals als decor voor film- en tv-opnames, o.m. als ziekenhuis en politiebureau.

    We krijgen toegang tot de traphal en de gangen, de kantoren zelf blijven afgesloten.

    Het pomphuis





    Het pomphuis diende vroeger voor het oppompen van koelwater uit de Schelde, en bevat authentieke elementen en putten naar het Scheldewater.


    Afspraak




    De Interescaut site is gelegen aan de Interescautlaan 100, 2627 Schelle.
    Best te bereiken via de Tolhuisstraat.

    GPS coördinaten: 51°07’23” N — 4°18’54” O ( of 51.123285539467254 N, 4.315149864763422 O).





    We verzamelen vanaf 13h00h aan de ingang van de site. Er is gratis parkeerplaats beschikbaar in de onmiddellijke omgeving.

    Om 13:30h worden we begeleid naar de site en de verschillende gebouwen.

    Het einde van de Shooting Day is voorzien tegen 17:00h.


    Inschrijven

    Deelname is beperkt tot 25 fotografen.

    We vragen een kleine bijdrage van €10,00 voor de organisatiekosten, ter plaatse te betalen. VZW-leden betalen slechts €5,00. Graag gepast geld meebrengen!

    Vooraf inschrijven is verplicht, hetzij door te reageren onderaan dit bericht, hetzij via e-mail naar shootingdays@belgiumdigital.com
    Vermeld steeds je nickname en het aantal deelnemers.
    Wie geen vzw-lid is: graag ook je volledige naam en uw woonplaats, noodzakelijk voor de aanwezigheidslijst m.b.t. onze aansprakelijkheidsverzekering tegen derden.

    We hopen jullie erg talrijk te mogen ontmoeten!

    De BD bestuursleden en -medewerkers



    Deelnemers
    1. baloo - 1
    2. Trezeke - 1
    3. blauwzwart - 5
    4. Bachus1909 - 1
    5. Francis1950 - 1
    6. ALDL - 1
    7. Lut - 1
    8. Wim.Vanmaele - 1
    9. mutley69 - 1 (eventueel)
    10. xaviermortsel
    Last edited by baloo; 17 juni 2022, 11:45.
    BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

  • #2
    Re: SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

    Ik schrijf me in voor deze shooting day
    Trezeke 1 persoon

    Comment


    • #3
      Re: SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

      Blauwzwart 4 personen

      Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.3 met Tapatalk
      mijn website : klik

      Comment


      • #4
        Re: SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

        Blauwzwart : nog 1 extra persoon

        Dus 4 + 1 = 5

        Moet ik de gegs van al deze personen doorgeven of enkel die van mij ? (zal dat via mail doen)
        mijn website : klik

        Comment


        • #5
          Re: SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

          Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
          Moet ik de gegs van al deze personen doorgeven of enkel die van mij ?
          Wij hebben voor de verzekeringsdocumenten van elke deelnemer volledige naam en adres nodig (voor de vzw-leden hebben we die al).
          Je kunt die vooraf via mail sturen naar rene.delbar@belgiumdigital.com, dan hebben we ter plaatste minder papierwerk!
          BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

          Comment


          • #6
            Re: SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

            Je mag ook ons nog inschrijven(2 deelnemers)

            Bachus1909 en Francis1950
            Last edited by Bachus1909; 7 juni 2022, 21:17.
            Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
            Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

            BD0460BE

            Comment


            • #7
              Re: SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

              Blauwzwart - gegevens 5e persoon doorgemaild nr René
              Bedankt
              Peter
              mijn website : klik

              Comment


              • #8
                Re: SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

                Ik doe mee

                Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                Andre De Locht
                aldlfoto.wordpress.com
                +32 476 870 354

                Comment


                • #9
                  Re: SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

                  Ik doe ook graag mee.
                  Dank
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

                    Ik ben er al een keertje geweest, en ik kan alleen maar zeggen laat deze locatie niet liggen als je er nog niet geweest bent!
                    Als ik tegen dan mijn nieuwe 2e handse T&S lens heb - dan schrijf ik me zeker in - ideale locatie om zoiets aan de "tand" te voelen...

                    Comment


                    • #11
                      Re: SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

                      Ik kom ook. Tot morgen.
                      xaviermortsel BD1505BE
                      Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
                      Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
                      Laat de commentaren maar komen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: SD Interescaut Schelle - 18 juni 2022

                        Baloo en co het was een "warm" onthaal.
                        We hebben ervan genoten
                        Bedankt !
                        Peter
                        mijn website : klik

                        Comment

                        Working...
                        X