Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werk mee aan belgiumdigital - sneewfotos

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Werk mee aan belgiumdigital - sneewfotos

    Hallo allemaal,

    Belgiumdigital is reeds lang een succesvolle ontmoetingsplaats voor ons allemaal. In het forum en op de site is een schat aan informatie te vinden die gegroeid is uit de inzet van de bezoekers en ons "webmasters ".
    Om de inhoud makkelijk bereikbaar te houden en geregeld wat nieuws te kunnen brengen is tijd en inzet nodig en vaak gaan dingen sneller door samenwerking.

    Daarom heb ik het idee opgevat om een beroep te doen op bereidwillige lezers om mee te werken aan de inhoud van de site. Zo kan het mogelijk zijn om toch interessante informatie te plaatsen waar bij mezelf en m'n collega's binnen de crew vaak de tijd ontbreekt om de artikels volledig aan te maken. Als je nog niet weet hoe en wie belgiumdigital-site maakt en onderhoudt of wie deze luie clown is kan je meer info vinden op de about-us pagina's op de belgiumdigitalsite zelf, te bereiken door linksboven het forum op het logo te klikken

    Een eerste artikeltje heb ik hier voorbereid, doch het vraagt nog om enkele illustrerende foto's of misschien nog een uitbreiding hier en daar. Wie dus zegt, dat weet ik en dat wil ik best even uitwerken; Ga je gang en voeg je informatie toe in dit topic. Zo komen we mogelijk samen tot een leuk artikel waar de andere bezoekers wat mee kunnen.

    Het lijkt me best om steeds de hele inhoud over te nemen in je reply en eventuele foto's er tusse te plaatsen. Indien blijkt dat dit werkt maak ik de synthese en plaat ik het artikel op de site, met jullie toevoegingen of foto's en uiteraard een dankwoordje voor de medewerkers

    SNEEUW:

    28 februari 2004, België is net hersteld van een boel verkeersellende veroorzaakt door onverwachte sneeuwbuien. Deze sneeuw zorgt evenwel voor aantrekkelijke opnamemogelijkheden maar om succesvol te zijn kan je best met enkele richtlijnen rekening houden.

    De meeste moderne fototoestellen kunnen vrij goed overwecht met de meer extreme situaties indien de "intelligente" lichtmeetmethode* geactiveerd staat. Indien echter blijkt dat dit bij jou toestel niet het geval is of je denkt, dit kan beter gaan we even bekijken hoe we de opname kunnen corrigeren.

    -----------------------------

    *Lichtmeetmethode:

    De meeste toestellen hebben verschillende lichtmeetsystemen gebaseerd op deze drie indelingen:

    Spotmeting: De belichting wordt gemeten in het uiterste centrum van het beeld of alternatief onder het actieve scherpstelpunt. Hoe dit bij jou toestel zit vind je terug in de handleiding.

    Nadruk op het midden: De grootste nadruk bij de belichting ligt op het centrum van het beeld maar de omgeving wordt mee in acht genomen. Preciesere details vind je weer in de handleiding.

    Intelligente meting: Het beeld wordt opgedeeld in vlakken waarvan onder andere de helderheid wordt bepaald. De meetresultaten worden vergeleken met een database vol situaties en de camera kiest dan de belichting voor de situatie die hij vermoed. Dit systeem is ervaringsgericht en je weet niet steeds hoe je camera zal reageren waardoor corrigeren moeilijk wordt.

    ----------------------------

    Een camera belicht met de eerste twee methodes steeds op een (arbitrair) 18% grijsreflectie, wat wil zeggen dat een foto van een wit blad een grijs vlak wordt, evenzo voor sneeuw.
    Dit betekent dat je de camera zelf moet vertellen dat het onderwerp wit, en niet grijs is. Dit doe je door belichtingscorrectie toe te passen (meer hierover in de cursus). Bij niet reflex-toestellen zie je het effect vooraf in de zoeker wat je werk vergemakkelijkt.
    Indien je de correctiefactor bepaalt hebt (in 1/3 of 1/2 stops) maak je de opname. Als je eveneens je witbalans** correct afstelde krijg je opnames die weinig of geen nabewerking vragen en een veel frisser resultaat opleveren.
    Vaak bereik je constantere en betere resultaten door een correctie toe te passen op de eerste twee meetmethodes en deze aan te houden. De intelligente meting kan tot inconsistente resultaten leiden zelfs bij een kleine verandering in onderwerpspositie maar kan eveneens succesvol werken, probeer en leer .

    **witbalans: zie je handleiding voor meer informatie, 1 der belangrijkste instellingen voor een succesvol resultaat.

    --------

    mvg,

    jimmy


  • #2
    Ik ben pas maandag weer in staat dit topic terug op te volgen

    Comment


    • #3
      Originally posted by jimmy
      Ik ben pas maandag weer in staat dit topic terug op te volgen
      Prettig weekend en alvast bedankt Jimmy.

      Groetjes, JantjeB.
      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

      Comment


      • #4
        Niet vergeten dat er ook een manuele instelling is op een camera. Persoonlijk vind ik dat die bij sneeuw goed te gebruiken is. Je stelt je camera in volgens het aanwezige licht en dan hoef je niet bij de compositie telkens op te letten waar hij de lichtmeting doet en of er misschien veel of weinig sneeuw in beeld valt.
        Jos
        http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

        Comment


        • #5
          inderdaad jos, eens de juiste instelling gevonden kan je deze manueel aanhouden

          meer mensen maken samen volledigere artikels ;-)

          Comment


          • #6
            @Jimmy: Ik dacht dat de belichtingsmeters uitgaan van 18% grijs in een 'normale' foto (niet 50%)...
            Groetjes,
            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

            Comment


            • #7
              @filmar:

              ik heb de zin aangepast zodat hij wat meer aanleunt bij de traditionele termen

              Comment

              Working...
              X