Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

    Ik hoorde zo links en rechts al dat de foto's op gewone dvd's na een tijd vervagen en dus na een tijd verloren gaan.


    Welke DVD's zijn geschikt om als back-up te gebruiken voor al je foto's ?


    Welke back-up methodes gebruiken jullie om foto's te bewaren?

    mvg Lennen

  • #2
    Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

    CD's en DVD's zijn niet geschikt om bestanden voor een langere periode te bewaren.
    Bovendien krijg je daarmee na een tijd hele stapels CD's (of DVD's) die niet zo handig is als je snel iets wil terugvinden.

    Ik gebruik zelf een aparte harde schijf in mijn pc, waar alleen foto's op staan.
    En dan heb ik ook nog twee externe harde schijven met een complete back-up van alle foto's. Die harde schijven worden alleen aangesloten als ik foto's bij op die schijf wil zetten, één van de twee ligt in de vrijstaande garage (in een plastieken diepvries-doos om ze droog te houden). Door die extra back-up heb ik een extra veligheid (bij een inbraak of brand).

    Ik heb ook nog een kleine externe harde schijf voor de laptop, daarop staan de foto's nog een keer, maar die is nu bijna vol.

    Een harde schijf kan ook stuk gaan (heb ik al meegemaakt), maar dan vervang je die zo snel mogelijk en je maakt een nieuwe back-up.

    Externe harde schijven zijn echt niet duur, per GB zijn ze zelfs goedkoper dan gegelijke CD's of DVD's. Op de meeste plaatsen betaal je nu zo'n 99 euro per 500GB.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

      External HD.

      Comment


      • #4
        Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

        Hoi,

        Als je echt op CD/DVD wil archiveren zijn de Archivar Gold van Delkin waarschijnlijk de beste die je kan vinden.

        Maar zoals Black B@ndit al zei, is archiveren op externe HD's toch nog net iets beter en veiliger.

        mvg

        Comment


        • #5
          Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

          geen, DVD's zijn daar niet geschikt voor.
          Wat wel geschikt zou zijn om lang te bewaren (buiten een externe HD), zijn de speciale Fuji Photo-CD's die een speciale beschermlaag hebben.
          Maar alleen de tijd zal uitmaken hoe betrouwbaar die zijn.

          Verkopen ze zelfs bij vb. Colruyt.

          ref: http://www.omnifoto.nl/catalog/images/CD%20digital1.jpg
          www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

          Comment


          • #6
            Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

            Oorspronkelijk geplaatst door Paul C Bekijk bericht
            geen,zijn de speciale Fuji Photo-CD's die een speciale beschermlaag hebben.
            Misschien technisch is een CD dan wel geschikt, maar praktisch? Ik gebruik een 4 GB kaart: per kaart wordt dat kan 6 of 7 CDs ook niet echt handig. Dan is een 1TB HDD wel handiger.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Misschien technisch is een CD dan wel geschikt, maar praktisch? Ik gebruik een 4 GB kaart: per kaart wordt dat kan 6 of 7 CDs ook niet echt handig. Dan is een 1TB HDD wel handiger.
              Volledig mee akkoord.
              Ik gebruik de Fuji CD's soms wel om de finale geprocessede reeks (geselecteerde pics) in jpg op te bewaren (soms ook handig om een kopietje van te maken voor vrienden of betrokkenen).
              De RAW's, PSd's + origineel materiaal wordt op externe HD gebackup'd.
              www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

              Comment


              • #8
                Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

                Maar....

                les1: de ene DVD is niet de andere DVD.

                koop nooit, maar dan ook nooit bv. Princo-DVD's... (of andere 3e keus)
                Deze vind je dikwijls spotgoedkoop, en tussen de koopjes in dunaldi en zo.

                een goede referentie-lijst:


                Er zijn er die klagen dat DVD's niet lang mee gaan. Wel, meestal hebben die een setje 3e klasse DVD's liggen.

                1e klasse DVD's gaan minstens 10-15 jaar mee.
                Om de paar jaar je backup eens volledig verversen, en je bent jaaaaaren gesteld.
                FZ50 user...

                Comment


                • #9
                  Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  CD's en DVD's zijn niet geschikt om bestanden voor een langere periode te bewaren.
                  Bovendien krijg je daarmee na een tijd hele stapels CD's (of DVD's) die niet zo handig is als je snel iets wil terugvinden.

                  Ik gebruik zelf een aparte harde schijf in mijn pc, waar alleen foto's op staan.
                  En dan heb ik ook nog twee externe harde schijven met een complete back-up van alle foto's. Die harde schijven worden alleen aangesloten als ik foto's bij op die schijf wil zetten, één van de twee ligt in de vrijstaande garage (in een plastieken diepvries-doos om ze droog te houden). Door die extra back-up heb ik een extra veligheid (bij een inbraak of brand).

                  Ik heb ook nog een kleine externe harde schijf voor de laptop, daarop staan de foto's nog een keer, maar die is nu bijna vol.

                  Een harde schijf kan ook stuk gaan (heb ik al meegemaakt), maar dan vervang je die zo snel mogelijk en je maakt een nieuwe back-up.

                  Externe harde schijven zijn echt niet duur, per GB zijn ze zelfs goedkoper dan gegelijke CD's of DVD's. Op de meeste plaatsen betaal je nu zo'n 99 euro per 500GB.
                  Zoals Bart zegt prijs per GB en gebruiks gemak, kan je momenteel niks beter hebben dan een harde schijf.
                  Momenteel loopt hier een aanbieding: 1 TB voor 149 euro.
                  Groetjes
                  Valere

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

                    Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
                    Hoi,

                    Als je echt op CD/DVD wil archiveren zijn de Archivar Gold van Delkin waarschijnlijk de beste die je kan vinden.

                    Maar zoals Black B@ndit al zei, is archiveren op externe HD's toch nog net iets beter en veiliger.

                    mvg
                    Helemaal juist, en Black Bandit heeft overschot van gelijk.
                    Wil je redundant werken (ook je harde schijf kan het begeven) dan is Delkin goed. Ook Kodak Professional (gold) valt in deze categorie. Deze archief DVDs zijn voor 100 jaar, de CDs voor 200 jaar gegarandeerd, mits juiste behandeling. Ze zijn duur, maar niet buitensporig (CD: 1,99€/stuk, DVD 2,79€/stuk). O.m. te krijgen bij foto Nelissen te Mechelen.

                    Leon
                    Fullator
                    Fotostudio Candela Zone
                    website: http://www.chronax.be
                    website: http://www.marquisemodels.eu

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
                      Helemaal juist, en Black Bandit heeft overschot van gelijk.
                      Wil je redundant werken (ook je harde schijf kan het begeven) dan is Delkin goed. Ook Kodak Professional (gold) valt in deze categorie. Deze archief DVDs zijn voor 100 jaar, de CDs voor 200 jaar gegarandeerd, mits juiste behandeling. Ze zijn duur, maar niet buitensporig (CD: 1,99€/stuk, DVD 2,79€/stuk). O.m. te krijgen bij foto Nelissen te Mechelen.

                      Leon
                      Juist, je krijgt garantie.
                      Tot vrij recent backupten we hier dagelijks zo'n 140 DVD's aan beeldmateriaal en blijkt dat tijdens het branden alleen al er een uitval is van 3% (we draaien ook testsen op de kwaliteit).
                      Daarna wordt alles gestockeerd zoals voorgeschreven door de leverancier (geklimatiseerd, ...)
                      Blijkt dat op de 1000 DVD's die we ophalen er toch altijd weer bij zijn die we niet meer kunnen lezen. Garantie ? Ja, maar je beelden ben je wel kwijt en dan heb je het vlaggen met garantie... Gelukkig nemen wij om die reden steeds 3x dezelfde copy.
                      Met ingang van beterkope opslagplaats wordt nu alles op SAN, NAS, FAS ... geplaatst maar dan spreken we ook niet van enkele MgB, niet enkele Gb, niet enkele TeraB maar stilaan oefenen we ons om het over PetaB te heben... Ook daar is backup nodig ...
                      In feite verzamelen we veel te veel en slaan we veel te veel op. Maak eens de bedenking hoeveel beelden je van pakweg 3 jaar nog even hebt bekeken ?
                      Dus, CD en DVD als het niet anders kan, ja, maar voor de prijs moet je het niet doen en zeker niet voor de kwaliteit en de werkzekerheid.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

                        Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                        In feite verzamelen we veel te veel en slaan we veel te veel op. Maak eens de bedenking hoeveel beelden je van pakweg 3 jaar nog even hebt bekeken ?
                        Gooide je vroeger ook je mapje met foto's, behalve die ene goede, en negatieven weg als je ze had bekeken? Speciaal de negatieven.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

                          't Ja.
                          Ben ik blijk dat ik die richtlijn (géén DVD's/CD's maar HD) niet te strikt gevolgd heb in het verleden.

                          Externe HD begaf het. Tijdens de garantie, dus ik kreeg een nieuwe, maar zonder foto's uiteraard. Gelukkig had ik dezelfde foto's ook nog op CD's.

                          Een mix van verschillende methodes is dus nooit slecht.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Gooide je vroeger ook je mapje met foto's, behalve die ene goede, en negatieven weg als je ze had bekeken? Speciaal de negatieven.
                            Neen, maar mijn kasten zitten dan ook vol nutteloze negatieven waar ik nooit in m'n leven meer iets mee zal doen. Slechte foto's zonder enige waarde (personen, gebeurtenissen) gooi ik weg.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke DVD's gebruiken om arcief foto's (back-up) op te slaan?

                              Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                              't Ja.
                              Ben ik blijk dat ik die richtlijn (géén DVD's/CD's maar HD) niet te strikt gevolgd heb in het verleden.

                              Externe HD begaf het. Tijdens de garantie, dus ik kreeg een nieuwe, maar zonder foto's uiteraard. Gelukkig had ik dezelfde foto's ook nog op CD's.

                              Een mix van verschillende methodes is dus nooit slecht.
                              Daar heb je gelijk in, maar je mag nooit vertrouwen op 1 harde schijf alleen voor een backup.
                              Bart geeft dit trouwens ook aan in zijn antwoord.
                              Wanneer je dezelfde backup op meerdere harde schijven hebt en op aparte plaatsen bewaard, is de kans dat deze op hetzelfde tijdstip de geest zullen geven toch bijzonder klein.
                              Groetjes
                              Valere

                              Comment

                              Working...
                              X