Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat meer scherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: wat meer scherpte

    Vraagske, zie dat je de E-510 hebt
    Heb je die nieuw gekocht ???
    Zo ja dan moet je zeker eens die ene cd afspelen met gebruiks aanwijzegingen op
    Staat alles haarscherp in uitgelegd wat met meer of minder diafragma te bekomen is.
    Was het eerst dat ik deed batterij laden en deze cd met uitleg afspelen op mijn pc

    Comment


    • #17
      Re: wat meer scherpte

      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Hoezo reciproken? Daar staat twee keer hetzelfde! Hoe kan het scherptebereik nou ten koste gaan van de scherptediepte?

      Lekkere thread is dit...
      Ja .. als je al die klakken bijeen raapt kan je meteen een tweedehands kledingzaak beginnnen ... man man man ...

      Comment


      • #18
        Re: wat meer scherpte

        Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
        Als ik wat meer onderwerp scherp wil,dan gebruik ik een wat groter diafragma maar kan dat ook met een andere spotmeting?
        Of waar dient dit voor?
        Wat een soep is deze draad geworden. Een poging om het eenvoudig voor te stellen.

        Een groter diafragma wil zeggen dat de opening waardoor licht door je lens komt groter is (een groter gat). Dit komt overeen met een kleiner getal, omdat doorgaans enkel de noemer van de breuk gegeven wordt i.p.v. teller/noemer (2.8 ipv 1/2.8. Vandaar dat 1/2.8 > 1/5.6). Een groter diafragma geeft minder scherptediepte en dit is hetzelfde als een kleinere DOF.
        De reciproke van een getal tenslotte is 1 gedeeld door dat getal.

        Spotmeting gaat over lichtmeting. Je meet dan enkel het licht op een kleine afgebakende plaats, ipv bijvoorbeel via een matrix die je hele beeld beslaat. Dit heeft niets met scherptediepte te maken.

        Comment


        • #19
          Re: wat meer scherpte

          albert, hier schiet je een hoofdvogel af hoor.
          spotmeting heeft NIKS te maken met scherpstellen!
          spotmeting heeft ALLES te maken met belichting!

          Sorry mm, maar op mijn toestel (LC1 LUMIX) kan ik zowel voor scherpstellen en of belichting spotmeting instellen.
          Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

          Comment


          • #20
            Re: wat meer scherpte

            je kunt kiezen voor een centraal scherpstelpunt, da's iets anders.
            en mogelijks om de (spot)meting je scherpstelpunt te laten volgen.
            spotmeting heeft te maken met het % beeld waarop de lichtmeting wordt gedaan.
            spot-AF heeft te maken met een enkel scherpstelpunt

            Focus:
            Hybrid Auto Focus System with AF Sensor
            Normal/Macro (Ring)
            Spot AF On/Off
            Manual Focus (Ring)
            Light Metering:
            Intelligent Multiple
            Center-weighted
            Spot
            mm
            Last edited by mm; 7 april 2009, 12:04.
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #21
              Re: wat meer scherpte

              Ik zal veel moeten oefenen,dan zal het wel goed komen.
              Bedankt voor alle goede raad
              Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
              schitterende maltwhisky op de kast

              Comment


              • #22
                Re: wat meer scherpte

                mm, dit kan eindeloos doorgaan, zowel voor AF als lichtmeting is er bij de spotmeting een klein % van de pixels nodig om dit te meten en is dus beide spotmeting.
                Albert
                Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

                Comment


                • #23
                  Re: wat meer scherpte

                  schitterend verkeerde replies in deze thread, lekker verwarrend voor wie wat wil bijleren en deze klakkeloos overneemt

                  Albert,

                  Lichtmeting en scherpstelling gebeuren niet op pixels maar op de scène die zich voor de lens bevindt... was naar het schijnt al zo van voor er sensors in fototoestellen zaten (de oertijd, dus), gestel dat er AF en een lichtmeter in het toestel zat.


                  G
                  Last edited by geertvandenbroeck; 8 april 2009, 11:12.
                  fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                  Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                  Comment


                  • #24
                    Re: wat meer scherpte

                    Oorspronkelijk geplaatst door Albert.m Bekijk bericht
                    mm, dit kan eindeloos doorgaan, zowel voor AF als lichtmeting is er bij de spotmeting een klein % van de pixels nodig om dit te meten en is dus beide spotmeting.
                    Albert
                    Moet niet eindeloos doorgaan aangezien dit zoals gezegd een appelen en peren vergelijk is en ge schijnbaar laag water argumenten zoekt om uw gelijk te halen ..
                    google ... "autofocus techniques in digital still cameras"
                    FWIW

                    Comment


                    • #25
                      Re: wat meer scherpte

                      Moet zeker niet eindeloos doorgaan. Door het cameratype te vermelden sluit dit een reeks mogelijkheden uit. LC1 is een bridge, hier wordt het beeld op de sensor gebruikt, zoals soms ook bij SRL in live view, waardoor de iets tragere reactie van dit type camera.

                      Albert
                      Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

                      Comment


                      • #26
                        Re: wat meer scherpte

                        misschien toch maar beter iets technisch lezen over ..."autofocus techniques in digital still cameras"

                        Comment


                        • #27
                          Re: wat meer scherpte

                          Oorspronkelijk geplaatst door Johnny K Bekijk bericht
                          Vraagske, zie dat je de E-510 hebt
                          Heb je die nieuw gekocht ???
                          Zo ja dan moet je zeker eens die ene cd afspelen met gebruiks aanwijzegingen op
                          Staat alles haarscherp in uitgelegd wat met meer of minder diafragma te bekomen is.
                          Was het eerst dat ik deed batterij laden en deze cd met uitleg afspelen op mijn pc
                          Nieuw gekocht maar vind die cd niet terug
                          voorlopig is mijn bureau nog al een zootje
                          Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                          schitterende maltwhisky op de kast

                          Comment

                          Working...
                          X