Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vrijdag 27/7: Maansverduistering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vrijdag 27/7: Maansverduistering

    Hellow

    Vrijdag 27/7 is er 's avonds rond 22.22u een volledige maansverduistering te zien in België.
    Hebben jullie tips qua F-getal, enz... die ik het beste gebruik bij het fotograferen van dit fenomeen?

    Mijn lens om het beste te kunnen inzoomen is die van Canon: 70-300mm

    Alvast bedankt!

    Groetjes, sparrow1994

  • #2
    Re: Vrijdag 27/7: Maansverduistering

    Een goed vertrekpunt is F8 sluitertijd 1 over ISO (1/400 bij ISO 400 of 1/200 bij ISO 200, Enz...)
    Je hebt tijd om met de sluitertijd en ISO te experimenteren naargelang de helderheid van de maan (neemt af naarmate ze verduisterd wordt).

    Manueel scherpstellen op oneindig
    Stabilisatie afzetten en vanop statief werken.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Vrijdag 27/7: Maansverduistering

      Zoals hierboven vermeld,zal het wat experimenteren zijn met de instellingen.
      ISO zo laag mogelijk:ruis.Sluitertijden niet te lang.De maan beweegt en met een 300 mm is dat al merkbaar.Diafragma zal wel open moeten.
      Kleine samenvatting van 2 mails van dozenschuivers:diafragma 2,8 of 8-13,ISO 200,sluitertijd 1/160 of aan te passen aan de belichtingsomstandigheden.Zoals je ziet kun je hiermee met deze raadgevingen alle kanten uit en zal je wat moeten experimenteren.
      Zeker welp statief,draadontspanner, afstandsbediening,of timer op toestel.Eventueel spiegel opklappen.
      Zorgen dat er geen wolken zijn en liefst op een zo open mogelijke plek.
      Heb gelezen dat de maan deze avond rond die tijd maar rond de 13° boven de horizon staat ,wat laag is.In het oosten.
      NB:Ik heb vroeger nog een maansverduistering gefotografeerd met een Canon 400 mm 5,6,met zeer behoorlijk resultaat.Maar vraag mij niet naar de instellingen die ik toen gebruik heb.
      Ik weet wel dat het wat proberen was, maar je heb ruim de tijd om alles uit te testen.
      Last edited by demuro; 27 juli 2018, 10:09. Reden: oosten

      Comment


      • #4
        Re: Vrijdag 27/7: Maansverduistering

        In elk geval zijn de voorspellingen aan de kust niet zo gunstig. Het wolkennet zou dicht zitten vanaf 21 u.

        (www.meteoblue.com)

        Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Vrijdag 27/7: Maansverduistering

          Helaas zit ik aan de kust.
          We zullen wel zien.

          Comment


          • #6
            Re: Vrijdag 27/7: Maansverduistering

            centrum land, hier zit het nu al dicht ... FWIW

            Comment


            • #7
              Re: Vrijdag 27/7: Maansverduistering

              Het is erg met die bewolking: tegen de avond aan zit alles dicht. Bij de vorige gedeeltelijke zonsverduistering was het bij mij ook huilen met de pet op. Hopelijk zal het hier in de Ardennen tegen 21.30 toch wat opgeklaard zijn.
              Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

              Comment


              • #8
                Re: Vrijdag 27/7: Maansverduistering

                Geen maan gezien, wel veel bliksems.

                Comment

                Working...
                X