Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag ivm landschapsfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag ivm landschapsfotografie

    Stel je de volgende situatie voor.
    Nikon D7000 met Sigma EX 10-20 mm lens, 1:3.5 DC HSM lens.
    Ik wil een open landschap fotograferen met op ongeveer 500-800 meter afstand een mooie bomenrij en achter die bomenrij op ongeveer 2000-4000 meter een industriepark.
    Doel is om de bomenrij scherp te hebben en al hetgeen achter de bomenrij ligt, "onherkenbaar" wazig.
    Voor alle begrip : ik kan overweg met begrippen zoals diafragma ed.
    Mij lukt dit dus niet en ik ben op zoek naar suggesties en tips om dit wel te doen.
    Alvast veel dank

  • #2
    Re: Vraag ivm landschapsfotografie

    Een langere brandpuntafstand gebruiken, bvb een 70-200 lensje

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Vraag ivm landschapsfotografie

      scherpstelpunt voor de bomen leggen zodat deze nog net in het scherptebereik vallen en de onscherpte er direct achter begint en dat bij voorkeur met volle opening
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Vraag ivm landschapsfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
        scherpstelpunt voor de bomen leggen zodat deze nog net in het scherptebereik vallen en de onscherpte er direct achter begint en dat bij voorkeur met volle opening
        Dat gaat nooit lukken met een 10-20 mm brandpuntafstand, hij wil namelijk de achtergrond onherkenbaar in beeld
        Gebruik gewoon eens een dof calculator en je zal zien dat zelfs met volledige lensopening op die afstand je dof veel te groot is.

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Vraag ivm landschapsfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Dat gaat nooit lukken met een 10-20 mm brandpuntafstand, hij wil namelijk de achtergrond onherkenbaar in beeld
          Gebruik gewoon eens een dof calculator en je zal zien dat zelfs met volledige lensopening op die afstand je dof veel te groot is.

          grts
          Sieg
          Idd. Lukt niet. Het enigste wat je kan doen is voor de bomen gaan staan, met een 50mm volledig open (bomen in focus, gebouwen uit focus) en een panoramische foto stitchen.
          Mss. lukt dat nog net op de 20mm stand.

          YMMM
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Vraag ivm landschapsfotografie

            Je moet je maar eens wat verdiepen in het concept van DoF (near limit, far limit etc...) dan zal je snel merken dat wat jij voor ogen hebt niet haalbaar is.
            Met een groothoek ga je alleen maar een mooie achtergrondonscherpte krijgen als je focus relatief kortbij ligt (enkele meters). Scherpstellen op bv 500m met een UWA gaat ook op spreekwoordelijk oneindig een acceptabele scherpte geven (zelfs als je focus ver daarvoor op bv 20m ligt).

            Kijk maar eens op: http://www.dofmaster.com/dofjs.html waar je de cijfers zelf kan ingeven en het resultaat kan bekijken.

            Je kan kort op de bomenrij gaan instappen maar dan verandert je compositie compleet en vermoed ik dat het achterliggende industrieterrein niet meer zichtbaar gaat zijn achter de bomenrij.

            Comment


            • #7
              Re: Vraag ivm landschapsfotografie

              Dank aan allemaal om mee te denken. Het lukte mij niet omdat het gewoonweg niet kan met de lens die ik voor ogen had.

              Comment


              • #8
                Re: Vraag ivm landschapsfotografie

                tcf : dank voor je suggestie

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag ivm landschapsfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Guce Bekijk bericht
                  Dank aan allemaal om mee te denken. Het lukte mij niet omdat het gewoonweg niet kan met de lens die ik voor ogen had.
                  Klopt, zoals ik hierboven schreef gaat dit enkel lukken met een (kleine) telelens

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag ivm landschapsfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Guce Bekijk bericht
                    Het lukte mij niet omdat het gewoonweg niet kan met de lens die ik voor ogen had.
                    Zal je ook niet lukken met een tele hoor. De angle of view van een UWA en een tele is compleet anders.
                    Met een tele (bv 200mm) zal je geen bomenrij meer krijgen maar slechts enkele bomen en bovendien maar een stukje vh industrieterrein.
                    Je zal wel een betere afscheiding in scherpte krijgen tss de 2 zij het in een compleet andere compositie.

                    Maw de foto die je voor ogen had is gewoon niet mogelijk of je moet "creatief" worden in nabewerking door de achtergrond flou te maken met een blur. Of dat nog "natuurlijk" gaat ogen is een andere zaak.
                    Last edited by tcf; 19 december 2018, 14:15.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag ivm landschapsfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                      Zal je ook niet lukken met een tele hoor. De angle of view van een UWA en een tele is compleet anders.
                      Met een tele (bv 200mm) zal je geen bomenrij meer krijgen maar slechts enkele bomen en bovendien maar een stukje vh industrieterrein.
                      Je zal wel een betere afscheiding in scherpte krijgen tss de 2 zij het in een compleet andere compositie.

                      Maw de foto die je voor ogen had is gewoon niet mogelijk of je moet "creatief" worden in nabewerking door de achtergrond flou te maken met een blur. Of dat nog "natuurlijk" gaat ogen is een andere zaak.
                      Ik denk dat je duidelijk iets over het hoofd ziet, de foto die hij voor ogen heeft is wel degelijk te maken en dit zonder te blurren in pp
                      Zoals ik schreef met een telelens, simpel op te lossen hoor
                      Je moet uiteraard ook wat verder denken hé ;-)

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag ivm landschapsfotografie

                        Onderwerpen met 10-20 op 800m zijn vrijwel onzichtbaar.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag ivm landschapsfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Ik denk dat je duidelijk iets over het hoofd ziet, de foto die hij voor ogen heeft is wel degelijk te maken en dit zonder te blurren in pp
                          Zoals ik schreef met een telelens, simpel op te lossen hoor
                          Je moet uiteraard ook wat verder denken hé ;-)

                          grts
                          Sieg
                          Gelieve dat verder toe te lichten.

                          Ik begrijp het zoals TS stelde: scherp op 500m en onherkenbaar wazig op 2km.

                          Gegeven 200mm lens f/4 met focus op 500m geeft een dof van ruwweg 9.5 km met near limit 265m en far limit 10 km.
                          Je kan focus op 300m leggen ('k weet niet hoe je dat gaat inschatten in de praktijk maar soit) zodat je far limit op zo'n 700m komt maar dan gaat het industrieterrein op 2km niet echt onherkenbaar wazig zijn en zal je onderwerp op 500m ook niet echt haarscherp zijn.

                          Bovendien zal je ook moeten afrekenen met de onscherpte vooraan die steeds groter wordt naargelang je steeds grotere brandpuntafstanden gaat gebruiken.

                          Je weet ook wel dat ze bij dof spreken over "aanvaardbare" scherpte en dat dat iets gans anders is dan echt scherp.

                          Bovendien zal de loutere afstand tss je lens en het onderwerp (500m) voor atmosferische omstandigheden zorgen die echte scherpte quasi onmogelijk maakt.
                          Last edited by tcf; 19 december 2018, 16:25.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag ivm landschapsfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Onderwerpen met 10-20 op 800m zijn vrijwel onzichtbaar.
                            Dat was ook het eerste wat ik dacht bij de openingspost.

                            Comment

                            Working...
                            X