Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verstoppen spuitmondjes epson..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verstoppen spuitmondjes epson..

    Als ik het me goed herinner, maakte onlangs Mic gewag van het feit dat Epson-printers nog al eens te kampen met verstopte spuitmondjes. In mijn zoektocht naar een nieuwe A3-printer (de 2100 schijnt hier ook last van te hebben) sprak ik o.a. hierover met mijn lokale fotoleverancier. Hij beaamde dit, maar gaf als mogelijke oplossing aan om de printer voortdurend aan te laten, zodat iedere keer wanneer de computer wordt aangezet het pomp-enz. mechanisme in werking wordt gezet, waardoor het probleem van het verstopt raken van de spuitmondjes niet of practisch niet meer voorkomt. Wat het waard is weet ik niet, maar nooit geschoten is altijd mis!

    Jan
    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

  • #2
    Goed gevonden van Epson !
    Als je de printer aan laat staan, spoelt hij iedere keer zijn spuitkoppen als je de computer opstart...
    Dus je inkt geraakt op zonder ook maar één foto te printen.. Leuk.
    nog goed dat Epson zijn inkt gratis is... of niet????

    Comment


    • #3
      Dus je inkt geraakt op zonder ook maar één foto te printen.. Leuk.
      nog goed dat Epson zijn inkt gratis is... of niet????
      LOL Mic, dit had ik me natuurlijk ook wel gerealiseerd. De tip is dan ook puur bedoeld voor mensen die reeds geinvesteerd hebben in een (dure) Epson photoprinter en van verstopte spuitmondjes geen last meer wensen te hebben. Kwestie van afwegingen maken, wat ik graag aan een ieder persoonlijk overlaat. Daarnaast kun je natuurlijk voor jezelf proberen vast te stellen om de hoeveelheid tijd je een dergelijke procedure moet uitvoeren. Voor zij die op het punt staan een printer aan te schaffen is het gewoon goed te weten dat dit speelt (want m'n voormalige Epson 1200 en 895, "kampen" hier ook mee, de renigingsprocedure loste overigens het wel altijd goed op; ook als de printer gedurende een paar weken niet gebruikt was, ik heb dit eerlijk gezegd dan ook nooit als een probleem ervaren). Voor mij persoonlijk is de voornaamste punt van afweging bij aanschaf: de printkwaliteit! Vraag me trouwens af hoe dit is bij printers van een ander merk, zoals bijv. Canon (deze werken dacht ik met een vaste kop).

      Wel dit gezegd door iemand die momenteel printerloos is en dus helemaal geen probleem heeft of eigenlijk misschien nog wel een groter probleem!

      Jan
      You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Wanneer de Epson aangesloten is op een Apple computer, is het net andersom.
        De printer doet helemaal niets wanneer je de computer opstart.
        Je zet de printer best telkens mee af (en op) samen met je Apple.

        En de inkt is inderdaad (belachelijk) duur.
        Heb onlangs een vulling zwart en kleur gekocht voor m'n Epson Stylus 750
        Met 50 EUR opleg had ik een nieuwe printer gehad.

        FM

        Comment


        • #5
          Voor wat het waard is:
          Heb 3 jaar ervaring in bij technische diens voor computers en dergelijke.
          Verhaal van epson is juist maar belangrijker is dat je hem op de juiste manier (zie handl) AFZET !
          Reden is eenvoudig dat de printer de printkop hermetisch afsluit, dit zou het uitdrogen voorkomen.Echter als je deze langer dan 1 maand niet zou gebruiken is het verstandig even een kleine afbeelding te printen.
          Als het dan toch zover is kan je :
          -Printkop demonteren en hem spoelen in lauw water met een scheut isoprophylalcool (hoop dat ik het juist schrijf).
          en anders hem laten weken in melk (deze laten zuur worden).
          Het laatste met die melk heb ik zelf nog niet gedaan maar ken er 2 waarbij het gelukt is, de zuurtegraad v.d. melk tast de opgedrooge inkt aan.
          Mvg Peter

          Comment


          • #6
            IK weet zelf ook uit ervaring dat je een printer niet te lang ongebruikt mag laten staan. Dat geeft bij alle merken problemen, omdat dan de spuitkoppen kunnen uitdrogen. Bij mijn HP 600 heb ik vroeger nog een paar keer een inktpatroon kunnen redden door dat gewoon in een schoteltje te zetten, en daar een klein beetje water in te gieten, zodat de spuitkoppen in het water stonden.
            Bij sommige printers zou de inkt echter niet in water oplossen, dus zal dat daarbij dan niet helpen.
            Ik raad zelf iedereen aan om geregeld toch maar iets te printen (zelfs al is dat niet nodig), want dat komt veel goedkoper uit dan de printer gewoon te laten uitdrogen.
            Sommige mensen kopen samen met hun computer ook een printer, en als die aangesloten is, wordt die bijna niet meer gebruikt. Elke keer dat ze die dan toch eens nodig hebben, zitten de printkoppen dicht, en kunnen ze alles vervangen.

            Met mijn Canon S500 heb ik nog nooit problemen gehad, en die heeft zelfs een hele tijd op refill-inkt geprint ( www.janreus.nl ). Die S500 heeft nog een printkop die wel zelf gemakkelijk te vervangen is, maar ik moet alleen maar zorgen dat er inkt in de pottekes blijft
            Nu zitten er voorlopig weer originele inktpatronen in, maar ik heb er bij Hema gekocht om de volgende keer te proberen (die kwamen bij Test-Aankoop als beste vervanger uit de test voor Canon printers).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Ik heb vroeger ook een EPSON printer gehad. Weet niet meer precies welk type het was, maar gebruikte hem regelmatig. Althans de eerste 6 maanden. Na die periode kreeg is strepen en plots niets meer. Kop van de zwarte inkt verstopt dus. Proberen proper te krijgen met hem te laten weken in water en ook in alcohol. Niets mocht baten. Printer binnengebracht bji mijn verdeler en die deed navraag wat het zou kosten om het probleem te verhelpen. Kuisen was geen optie, enkel vervangen van de kop was mogelijk voor 5000 BFr. Toen was dat nog bespreekbaar omdat een nieuwe printer toch nog een stuk duurder was. 1 maand later.... U kan het al raden, de kop voor de kleuren verstopt. Mits een opleg heb ik toen een HP printer gekocht en daar was ik heel tevreden over. Intussen werk in nog steeds met HP printers. Voor mij geen Epson meer hoor.
              Canon EOS 300D
              Canon EF-S 18-55mm 1:3,5-5,6
              Canon 28-105mm 1:4-5,6 EF USM
              Sigma 70-300/4-5,6 AF APO Macro Super II

              Comment


              • #8
                En de inkt is inderdaad (belachelijk) duur.
                Heb onlangs een vulling zwart en kleur gekocht voor m'n Epson Stylus 750
                Met 50 EUR opleg had ik een nieuwe printer gehad.

                Inderdaad ik persoonlijk koop een canon printer van ong 75 euro print voor gewone zaken zeer goed en mijn foto's laat ik afdrukken bij pixum en dat het goedkoopste en beste met de minste zorgen rond mijn hoofd.
                Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

                Comment


                • #9
                  Voor wat het waard is, hier even een persoonlijke ervaring...
                  Van een kennis kreeg ik een uitgedroogde Epson Stylus Photo 750. De printer was mechanisch nog in orde, dus ik haalde de cartridges eruit en plakte de onderkanten af met tape. Ik nam heet water en amoniak, half/half en spoot dat in de cartridges, zowel in de zwarte als in de 5 kleuren... ik plaatste de cartridges terug, liet even inweken en liet de printer toen reinigen.
                  Na enkele pogingen kwam er al schot in de zaak en even later waren de printmondjes helemaal open en werd er een volledig correct testpatroon uitgeprint. Daarna heb ik nieuwe cartridges geplaatst en er met goed resultaat foto's mee afgeprint.
                  De printer is nu al enkele maanden in gebruik en blijft het goed doen. Ik gebruik niet de originele dure Epson-inkt, maar die van Color Jet, voldoet voor mij prima en is een enorme besparing. Zelf vullen heb ik ook al gedaan met andere Epson-printers, maar het blijft een geknoei...
                  When I'm not here, I'm out of focus.

                  Pentax K10D en Pentax *ist D

                  Comment

                  Working...
                  X