Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vanuit een vliegtuigje fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vanuit een vliegtuigje fotograferen

    Iemand die zelf met een sportvliegtuigje vliegt, heeft mij gevraagd om eens mee te gaan, om foto's te maken van hier in de buurt (het stamcafé moet er zeker opstaan ).
    Heeft iemand hier daarmee wat ervaring? Ik zal ook foto's moeten maken door een raampje (dat niet open kan), dus heb ik ook veel kans op reflecties van het glas. Die kan ik wel verminderen met een polarisatiefilter (moet ik nog bestellen tegen dan).
    Ik zal ook maar een busje ruitenreiniger meenemen om het raampje vooraf zo zuiver mogelijk te maken .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Hallo BlackB@ndit,

    Mic heeft onlangs nog z'n hele trip gemaakt - hij zal je zeker wel wat raad kunnen geven (en andere "vliegeniers" alhier.
    Ook Jaco heeft een hele reeks gemaakt vanuit een sportvliegtuigje en hij gebruikte meestal een 70-200mm lens ...
    En voor de rest ... zorgen dat dat vliegtuig in de lucht blijft hé en de resultaten natuurlijk laten zien hé.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Het zal wel pas in september zijn, dus het duurt nog een tijdje vooralleer er foto's te zien zijn. Als ik een beetje redelijke resultaten krijg, dan laat ik die zeker zien
      Een 70-200mm lens heb ik niet, maar met een 100-400L kan ik hopelijk toch iets doen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Gewoon die deur eruit (das niet zo moeilijk), dan kan je de lens onder alle hoeken gebruiken. Fototoestel wel goed bevestigen want een Canon 100-400 krijgt niemand graag op zijn kop

        Comment


        • #5
          ZEKER ook een U.V. filter plaatsen!!

          Comment


          • #6
            Originally posted by mila
            Gewoon die deur eruit (das niet zo moeilijk), dan kan je de lens onder alle hoeken gebruiken. Fototoestel wel goed bevestigen want een Canon 100-400 krijgt niemand graag op zijn kop
            Jezelf ook goed vastmaken, want een Black B@ndit krijgt ook niemand graag op zijn kop
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Toestel op 'oneindig' zetten anders kan ie wel eens scherpstellen op het raampje . Hier wat foto's wanuit de lucht: http://marjo.smugmug.com/gallery/137935 Mag ik mee BTW?
              Groeten,
              Ronald
              http://fotografie.jouwweb.nl/

              Comment


              • #8
                Originally posted by maturin
                Toestel op 'oneindig' zetten anders kan ie wel eens scherpstellen op het raampje .
                Dat zal met een 100-400 geen probleem zijn, want bij minder dan 1,8m stelt die toch niet scherp. En er zit dan nog een schakelaartje op om die in te stellen dat ze pas vanaf 6,5m scherpstelt (dan is de AF ook veel sneller).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Een rubberen zonnekap monteren! Die kan je tegen het raam drukken en zal dus zeker ook de reflecties vermijden. Iets minder drastisch dan het voorstel van Mila denk ik!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by pcwiet
                    Een rubberen zonnekap monteren! Die kan je tegen het raam drukken en zal dus zeker ook de reflecties vermijden. Iets minder drastisch dan het voorstel van Mila denk ik!
                    allez PCwiet, ik heb de helft van mijn leven met open deuren over Zelem gevlogen

                    Comment


                    • #11
                      Jep, ik ga regelmatig mee met zo'n sportding....
                      Zoals al aangehaald een UV filter opzetten. En dan hopen op een dag zonder veel turbulentie. Want zo'n klein sportvliegtuigje is heel onderhevig aan turbulentie... je zakt en valt en rammelt, heel anders dan bv in een passagierstoestel, daar voel je niets van die turbulentie... daar zit je in een salon, maar da's niet echt vliegen. Zo'n sportvliegtuig is echt fijn, je voelt iedere luchtzak en valt soms 100 meter om dan weer te klimmen...
                      Als er veel turbulentie in de lucht is kan je de sluitersnelheid van je camera verhogen. Twee weken geleden heb ik ook weer zo'n vluchtje naar Nederland gemaakt. Maar helaas erg veel turbulentie en meer dan de helft van m'n foto's waren onscherp door bewegingsonscherpte. Foto's binnen 't vliegtuig waren allen scherp.
                      en idd, je fototestel op oneindig instellen, anders stelt hij soms scherp op het venster en moet je soms meerdere keren focussen op een landschap. Ook je fototoestel niet tegen de ruit drukken... dat heb ik ook eens gedaan, om eens te testen. Die foto's waren allen bewogen. Zo'n sportviegtuig trilt hier te hevig voor.
                      De beste foto's maak je net na een regenbui. Op een zonnige dag heb je veel last van blauwzeem en melksluiers. (UV filter opdraaien.)
                      Dan is er natuurlijk PS om achteraf alles scherper en kleurrijker te maken. Kies de plaats waar je gaat zitten indien mogelijk. Wij vliegen altijd met zo'n Amerikaans toestel, ken de naam niet, een vierzitter... Maar daar staan de vleugels onder het toestel ipv erboven. De voorruitjes zijn erg klein en het instumentenbord hoog, dus niet veel zicht naar voren. Die mannen landen op instrumenten ipv op zicht. Dus ik ga bijna altijd van achter zitten. Daar is een lekker grote venster en heb je vrij spel met je fototoestel.

                      Kijk, da's 't ding... ik ga altijd achteraan zitten, kijk eens wat een groot venster achter...


                      En de vleugels hangen onder 't toestel, makkelijker om te fotograferen is een toestel waar de vleugels boven de passagiersruimte hangen. Zoals 't vliegtuig links op de foto achter mij. Dan staan ze nooit op de foto.


                      Maar soms is 't wel leuk als zo'n vleugel op je foto staat...

                      En niet je UV filter vergeten... Anders heb je die witte zeem zoals hier bovenaan.

                      en maak er ook een paar binnen in 't toestel... altijd leuk om te hebben.. hier waren we met de GPS aan 't spelen.

                      s'avonds heb je soms mooie zondsondergangen of mooie wolkenfoto's.
                      Probeer nooit op de middag op te stijgen, of 't zou na een regenbui moeten zijn. Op de middag staat de zon 't hevigst en heb je last van zo'n witte melksluier over t' landschap.

                      Maar achteraf kan je met Photoshop veel goedmaken hoor.
                      Tip is dus nooit zonder UV filter of Polafilter de lucht in...
                      Kijk hier een foto zonder UV filter... zo uit de cam.

                      En natuurlijk om te vergelijken, ééntje met UV filter... Al is dit wel niet 't beste voorbeeld... Maar zo'n filter doet in de lucht wel wonderen hoor.

                      En zet je koptelefoon met micro op om met de piloot te babbelen, zo kan je hem vragen een roll te maken om bv een brug te fotograferen...

                      Al zijn die koptelefoons soms niet erg handig... Ze drukken je snoet tot een pingiün... (Kijk eens wat een lekker breed venster ik heb)


                      Veel plezier met je fotovlucht.




                      Comment


                      • #12
                        Mic, bedankt voor de volledige uitleg .
                        Een UV-filter heb ik nu voor al mijn lenzen (ik heb er donderdag nog eentje gehaald voor mijn 100-400), dus dat zit al goed. Ik denk dat het een vliegtuigje is waarbij de vleugels bovenaan zitten, dat is dus ook al gemakkelijker, en die 100-400 stelt niet dichter dan 1m60 scherp, en die kan ik ook instellen van 6,5m-oneindig.
                        Het zal nog wel een tijdje duren voor ik mee kan vliegen (september).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Zonder dank...
                          Tja, natuurlijk heb je ook last van de weerspiegeling in het venster. Een Polafilter is hier fijn voor.
                          Het ergste om foto's te maken vanuit zo'n klein sportvliegtuig is als je veel turbulentie hebt. Dan heb je soms moeite om je fototoestel stil te houden, zwijg stil om de horizon er recht op te krijgen.
                          Hier een klein filmpje van één van de vluchten...
                          De videocam had toen nog geen UV filter, merk hoe "melkachtig" het landschap is zonder UV filter.
                          Merk vooral op hoe het ding schud. Ik hield de camera nochthans stil, dacht ik. Dus aan zoveel beweging mag je je verwachten. Het is alsof je met de wagen over een hobbelige weg rijdt, probeer dan maar eens een foto te maken... en die dag was er nog niet eens zoveel turbulentie. Het filmpje geeft een idee van hoe stil je de cam kan houden.
                          Merk ook de weerspiegelingen in 't venster.
                          http://www.micdigital.be/bd/turbulentie.mpg

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by mila
                            Originally posted by pcwiet
                            Een rubberen zonnekap monteren! Die kan je tegen het raam drukken en zal dus zeker ook de reflecties vermijden. Iets minder drastisch dan het voorstel van Mila denk ik!
                            allez PCwiet, ik heb de helft van mijn leven met open deuren over Zelem gevlogen
                            Aha!!!! Ik heb de snoodaard gevonden die altijd komt rondcirkelen wanneer ik aan mijn zwembad lig te genieten van een frisse....hoegaarden

                            Comment


                            • #15
                              Ja man,dat schud fameus dat toestelletje.net dat filmke bekeken Mic,daar komen ,denk ik, geen scherpe foto's van..
                              Dacht hier eens mee te gaan met de vliegclub in oostende,om enkele foto's te maken van een dorpje in de buurt,maar zal het maar laten,want goede foto's mag ik niet snel verwachten,en denk dat ik voor die prijs dan beter op de grond blijf.
                              Imac en Canon... de max

                              Comment

                              Working...
                              X