Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tv Av of M ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tv Av of M ?

    hallo, ik ben nieuw op dit forum en wou dan maar meteen even een vraag op jullie afvuren. Ik zit hier met een canon 400D toestel met alle modussen zoals elk toestel veronderstel ik.
    Nu vroeg ik mij af welke modus bij welk soort foto's te gebruiken. In het begin gebruikte ik altijd de manuele "M" stand, maar nu kreeg ik toch wel een paar tips om de "Av" stand te gebruiken, automatische belichting als ik het zo mag noemen, om "gewone" foto's te trekken zoals stilstaande wagens. Maar nu vraag ik mij af wat ik het beste zou gebruiken bij bvb vuurwerk ? Moet dit compleet manuele stand ? Of kan modus Av er ook mee door ? Voor vuurwerk ben ik alleen bang dat de sluitertijd heel hoog gaat liggen en dus een overbelichte foto zal geven. Voor spelende kinderen bvb modus Tv nemen, sluitertijd bepalen ? Of is Tv beter voor vuurwerk zodat ik alleen mijn slutiertijd moet bepalen? Voor spelende kinderen zal Av nooit goed zijn vermits als het eits te donker zou zijn in een kamer bvb dan zou mijn slutier veel te lang openblijven en dan heb ik niets van beeld vermits ik moeilijk kinderen kan vastnagelen aan de grond.Moest iemand me even met dit dillema kunnen helpen dat zou me ongelooflijk helpen.

    Dank bij voorbaat,

    Oli
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

  • #2
    Re: Tv Av of M ?

    Ik zal eventjes proberen.
    TV : sluitertijd keuze
    Normale portretfotografie : 1/60, diafragma dan bepaald door camera
    vuurwerk : meestal 2 min ,diafragma dan bepaald door camera
    Spelende kinderen in kamer : 1/250 met flits.
    AV : diafragma waarde bepalen. sluitertijd dan bepaald door camera
    Macrofotografie met statief : f/8 tot f/11 afhankelijk van de DOF
    hoe kleiner dit getal, hoe kleiner de scherpstelling
    hoe groter dit getal, hoe meer gebied wortd scherpgesteld.
    M : Manueel,
    om al deze zaken zelf te bepalen. Met als gevolg dat de fotos onder, of overbelicht kunnen zijn. Meestal gebruik ik deze, nadat ik een foto genomen heb en weet met welke tijd en diafragma die dient genomen te worden,
    Om wat te spelen met de DOF (diafragma) of sluitertijd (om beweging in de foto vast te leggen.

    De witbalans meting laat ik op automatisch staan. Met de RAW omzetting kan je dit corrigeren indien nodig.

    Comment


    • #3
      Re: Tv Av of M ?

      ik gebruik heel frequent de P-stand, de 4de in het rijtje ...
      met het scrolwiel bovenaan kan ik dan de juiste A/T instellen
      en correcties met het duimwiel, maar die heb je denk ik niet
      op een 400D.

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Tv Av of M ?

        hey en dank u voor u reactie,maar met vuurwerk 2 min bedoel je daar niet 2 sec ?
        stand Tv leuk en wel dat ik de slutiertijd mag bepalen,maar als mijn toestel het diafragma gaat regelen zit ik met een probleem, ik heb nl deze lens : EF-S 18-55mm f/3.5-5.6. Is dit niet een beetje licht om in donkeren ruimtes fotootjes te trekken ? tenzij ik mijn iso verander dan lukt het wel om "deftig" de zaken op beeld te krijgen.Maar dan heb ik het gevoel dat er veel te veel ruis op mijn beelden komt. En de flits gebruik ik eerlijk gezegd niet zo graag,dat geeft zo een lelijk wit effect.
        Om manuele mode te gebruiken ken ik mijn toestel nog niet genoeg. Ik heb er al wat mee zitten spelen en weet wel hoe hij werkt,welke waarden wat doen en heb op dit forum al verscheidene tips gevonden van in te stelle waarden.
        Maar dat neemt allemaal zoveel tijd

        bij het hebezien van een paar foto's is me nog een vraagje opgekomen omtrend deze standen, heeft iemand ervaring met lazershows te trekken ? zo ja welke instellingen zijn het beste ? snelle slutierstijd en de rest ? ...
        dank bij voorbaat,

        Oli
        Last edited by Oli; 13 oktober 2007, 09:25.
        UnicornPictures on Facebook & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Tv Av of M ?

          TV: sluitertijdvoorkeuze --> als je de mate van dynamiek in je beweging wilt beïnvloeden

          AV: diafragmavoorkeuze --> als je de scherptediepte wilt beïnvloeden

          M: als je zowel beweging als scherptediepte onder controle wilt houden .. je moet dan het licht (en of de lichtgevoeligheid aanpassen voor een correcte belichting --> gebruik ik altijd met flitsen

          Comment


          • #6
            Re: Tv Av of M ?

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            ik gebruik heel frequent de P-stand, de 4de in het rijtje ...
            met het scrolwiel bovenaan kan ik dan de juiste A/T instellen
            en correcties met het duimwiel, maar die heb je denk ik niet
            op een 400D.

            mm
            Hier van't zelfde.
            De P-stand wordt nochtans regelmatig als minderwaardig beschouwd, dacht ik, hier
            flickr

            Comment


            • #7
              Re: Tv Av of M ?

              Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
              als minderwaardig beschouwd
              eens luisteren door wie en in welke situaties.
              in gecontroleerde situaties zul je me ook wel rapper M of Av/Tv zien gebruiken.
              trouwens, P + gebruik van scrollwiel = Av/Tv
              en P + scrollwiel + duimwiel = M

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: Tv Av of M ?

                ik werk 80% van de tijd op apperture priority, omdat ik dan makkelijk de DOF kan kiezen.

                20% op manueel, vooral bij gebruik van flitsen, zodat ik m'n licht zelf kan sturen, niet gehinderd door het aanwezige licht
                manueel tevens als ik over of onder wil belichten in omstandigheden die dat nodig hebben...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Tv Av of M ?

                  80% op stand Av
                  20% op stand P en meestal als ik de flits gebruik.

                  Hans
                  Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tv Av of M ?

                    mmm

                    interessant. heb ook al tijdje de 400D en ben constant aan het experimenteren met al die modussen, maar kben er nog niet wijs uit
                    Ook hoe je je witbalans per foto kunt wijzigen ? zou nogtans mogelijk zijn, maar vind er nergens niets van in mijn handleiding.

                    ps: sorry voor je topic te hacken

                    greetz
                    Canon EOS 7D + Canon 580EXII - Canon 18-135mm - Tokina 10-17mm FishEye - Sigma 10-22mm - Tamron 28-200mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tv Av of M ?

                      witbalans is in die opties neen ? menu en dan ergens in die tabs kan je zelf kiezen.

                      maar het intrigeert me enorm niet te weten wanneer welke optie te gebruiken om het mij gemakkelijk te maken wanneer het nei moeilijk moet

                      gisteren stond ik op modus Av ... ik trek een foto van een kind die toevallig echt wel mooi stond zonder te weten dat ik er was ( ps het ging om mijn nichtje ) maar met de stand av, er kwam juist wat schaduw, heeft het een lichtberekening gedaan op de verkeerde plek waardoor mijn sluitertijd te traag was en mijn foto dus beweging van mij vertoond. Heb dus rap meoten overschakkelen op mode "Tv" en mijn iso even verhogen. Beste zou volgens mij gewoon zijn mode "M" voor alles als je je toestel echt wel degelijk kent en de waarden in te stellen op je omgeving,maar als het rap moet ben ik soms echt wel te lang bezig
                      UnicornPictures on Facebook & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tv Av of M ?

                        daarom gebruik ik de P-stand, oli, om niet te moeten foefelen als het plots
                        eens rap moet gaan. en de lichtberekening doe je zelf, aan de hand van de
                        manier waarop je je toestel instelt (centerweight, evaluative, ... ) én door
                        te tonen aan je camera waarop die de meting moet uitvoeren ...

                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tv Av of M ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                          Beste zou volgens mij gewoon zijn mode "M" voor alles als je je toestel echt wel degelijk kent
                          Juist niet, vind ik : op die manier ga je beter je toestel en zijn mogelijkheden leren kennen (en een betere fotografische kennis opdoen in het algemeen)
                          Wat niet wil zeggen dat ik altijd manueel gebruik (meestal diafragmavoorkeuze)
                          Last edited by mexicano; 15 oktober 2007, 15:32.
                          Canikon 40D - D200, D300

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tv Av of M ?

                            Ik neem 80% van mijn foto's in AV, dan kan je zelf de dof bepalen en dat is toch waar je meestal mee bepaald of een foto goed is of niet.

                            TV= wanneer het te donker wordt.

                            M= Voor studio of met flits
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tv Av of M ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                              Ik neem 80% van mijn foto's in AV, dan kan je zelf de dof bepalen en dat is toch waar je meestal mee bepaald of een foto goed is of niet.

                              TV= wanneer het te donker wordt.

                              M= Voor studio of met flits
                              dit is een beetje wat ik wou horen ik moet zeggen ik trek bijna al mijn foto's in Av ook omwille van dieptescherpte of DOF ? De P stand zegt me echt wel ... niets :s

                              dank u voor de reacties allemaal, hopelijk volgen er nog.

                              Mvg,
                              Oli
                              UnicornPictures on Facebook & Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X